השופט מלצר ל"דרכנו": מציע לכם להירשם כגוף פעיל לפי תיקון V15

המלצת השופט באה בעקבות עתירת הליכוד לועדת הבחירות נגד "דרכנו" • המשמעות היא שאם ועדת הבחירות תכפה על תנועת "דרכנו" להירשם באתר מבקר המדינה - היקף הפעילות של העמותה צפוי להצטמצם - זאת בעקבות תיקון לחוק למימון מפלגות שעבר לאחרונה

השופט חנן מלצר בכנס לשכת עורכי הדין היום / צילום: ליאב פלד
השופט חנן מלצר בכנס לשכת עורכי הדין היום / צילום: ליאב פלד

בדיון בפני יו"ר ועדת הבחירות הציע שופט העליון חנן מלצרלתנועת דרכנו (המיוצגת ע"י עו״ד איתן טוקר ממשרד גלעד שר) לבצע רישום שלה כגוף פעיל בבחירות לפי התיקון לחוק מימון מפלגות, שעבר בכנסת האחרונה.

התיקון לחוק מימון מפלגות (סעיף 10ג) מחייב גופים שפעילים במערכת הבחירות, אך אינם מפלגתיים להירשם באתר מבקר המדינה ולדווח על מקורות המימון שלהם.

במהלך הדיון, תושאלה מנכ״לית "דרכנו" פולי ברונשטיין על ידי עו״ד מיכאל דבורין מטעם הליכוד, בנוגע לפעילותם. ברונשטיין השיבה שהם ממוקדים בשכנוע הציבור הישראלי בצורך בהקמת ממשלה רחבה ומתונה, ולא בהקמת ממשלה שתהיה מבוססת על ימין אידיאולוגי צר.

בפני ברונשטיין הוצג סטטוס בו תנועת דרכנו מתייחסת להצהרת נתניהו על כוונתו להקמת קואליציה ימנית צרה, על בסיס השותפות הקואליציוניות הנוכחיות של הליכוד, והיא השיבה שמבחינתם המטרה היא שמפלגות קיצוניות לא יהיו חלק מן הקואליציה.

ברונשטיין ציינה כדוגמה את פעילות דרכנו סביב העצרת השנתית בכיכר רבין לזכרו של ראש הממשלה רבין ז״ל ואמרה שהדגש באירוע היה על שותפות של פוליטיקאים מכל הקשת הפוליטית.

השופט מלצר, ביקש מברונשטיין להתמקד בסקירת פעילות התנועה עד למערכת הבחירות ולא אחריה והיא ציינה, שמדובר בקמפיין מודעות ופעילות ברשתות החברתיות.

בסוף הדיון, הציע מלצר לברונשטיין, לקבל את הצעתו ולהירשם בהסכמה באתר מבקר המדינה ולא להמתין עד להחלטתו בנושא. מלצר ציין שאין בהמלצה זו קביעה מראש בנוגע להחלטתו, אך התחושה שעלתה מן הדיון היא כי הוא עשוי לחייב את דרכנו להירשם לפי התיקון לחוק.

דרכנו היא תנועה שקמה אחרי הבחירות לכנסת ה-20 (2015) כתוצאה מאיחוד ארגוני של פעילות V15 ו"קול אחד". במערכת הבחירות לכנסת ה-20 הליכוד תקפו את הפעילות הארגונית של הגוף הזה בטענה שעל בסיס מימון אמריקאי, הם משכנעים בוחרים בישראל לתמוך בפעילות של המחנה הציוני. הליכוד התקשו להוכיח קשר ישיר בין V15 למחנה הציוני ובעקבות דחיית תביעתם בסיבוב הקודם, הובילו בליכוד את שינוי החוק במהלך הכנסת ה-20. תמצית החוק היא לחייב גופים הפעילים בבחירות לחשוף את מקורות המימון שלהם.

במידה ויצא צו לדרכנו עם הוראה להירשם באתר מבקר המדינה, יאלצו ב"דרכנו" לחשוף את זהות התורמים ולהיות מוגבלים בגיוס תרומות שמגיע עד כ-400 אלף ש״ח בסך הכל ו-15,300 ש״ח לתורם יחיד, דבר אשר יגביל את הפעילות של התנועה.

במהלך הדיון הודיעו מתנועת דרכנו, כי יסרבו לרשום את הגוף שלהם כפעיל במערכת הבחירות לפי סעיף 10ג לחוק מימון מפלגות. "הדבר נוגד את כל הפעילות שלנו ואת כל ההצהרות שלנו עד היום. אנחנו לא רואים כיצד נוכל להירשם".

עוד בדיון העיד בפני ועדת הבחירות יו״ר דרכנו, ד״ר קובי ריכטר אשר נשאל על פעילותו בנושא של מגעים בין מפלגות בחודשים האחרונים. ריכטר אמר: ״כאזרח פרטי ובלי קשר לדרכנו, דיברתי עם מספר לא קטן של אנשים, שיש להם נגיעה להליך הפוליטי, ממפלגות שונות. ניסיתי לשכנע להגיע למצב שבו לאחר הבחירות ובהתאם לתוצאות, תקום קואליציה שמאחדת אגפים מתונים".

במהלך הדיון סקר קובי ריכטר את כל האנשים עמם שוחח בשנה האחרונה בנוגע למיזוגים פוליטיים. לדבריו הוא דיבר עם ציפי לבני, אהוד ברק, דן מרידור, בוגי יעלון לפני שיצר את תל״ם.

עוד ציין יו"ר דרכינו שלדעתו "בין הליכוד לכחול-לבן יש יותר מן המשותף ואני מייחל לכך שהליכוד וכחול-לבן ישתפו פעולה, בלי קשר בין מי מהם תוטל הרכבת הממשלה".