רגע לפני שהקלפיות נפתחות, האסטרטגיה הרווחת היא לשדר לחץ ופאניקה

בעבודה מזהירים שכחול לבן תחבור לנתניהו, בימין החדש טוענים כי להבטחות רה"מ לספח שטחים אין כיסוי, ובליכוד מזהירים מפני הקמת ממשלת שמאל • רוב המפלגות למדו את האסטרטגיה של נתניהו ב–2015: הדרך להמרצת הבוחרים לקלפיות עוברת דרך איומים והפחדות • פרשנות

איילת שקד / צילום: כדיה לוי
איילת שקד / צילום: כדיה לוי

ימי סוף הקמפיין הגיעו, והמטרה הסופית של ראשי המפלגות והקמפיינרים היא לשדר פאניקה. מסר של לחץ, אובדן מנדטים, "אוי ואבוי מה יהיה אם נפסיד". זו היא המתודה. מסתבר שזו הדרך לנצח בישראל, כך מאמינים הפוליטיקאים ויועציהם.

בפעם הקודמת זה עבד לנתניהו. כך הוא זכה במספר מנדטים גבוה מהמצופה. ראו השאר כי טוב, ובחרו להעתיק את השיטה. מסרי ההפחדה נמצאים לאורך ולרוחב השיח הפוליטי, ראשי המפלגות מאמינים שזה מה שיגרום לבוחרים לצאת מן הקליפה ולרוץ לקלפיות. אף אחד לא מעז לומר "אנחנו מנצחים, אנחנו מובילים, כולם רוצים בנו". זה לא קיים בישראל של 2019. רק פחדים.

בליכוד, למשל, מעל ל-200 איש מועסקים בשכר בשירות ביצוע שיחות טלפוניות לבוחרים מתלבטים. מדובר בהוצאה תקציבית המוערכת בכ-250 אלף שקל, וייתכן שאף יותר מכך. מאות הטלפנים מתקשרים ומנסים לדבר על ליבם של הבוחרים בקולם. לא בווטסאפ, לא במייל וגם לא בסמס. קול אנושי.

"שלום, שמי __ ואני מתקשר מטעם הליכוד ונתניהו. המדינה שלנו ניצבת בפני סכנה גדולה. אם מפלגת השמאל של לפיד וגנץ תהיה גדולה יותר מהליכוד, הנשיא יטיל עליה את הרכבת הממשלה. לפיד וגנץ אינם מתאימים להוביל את המדינה שלנו. בשבוע שעבר גנץ העליב את הנשיא טראמפ שהכיר בירושלים כבירת ישראל... ישראל זקוקה לממשלה מנוסה בראשות נתניהו והליכוד, שתקדם את ערכי הימין ומקבלת את הכבוד של מנהיגי המעצמות", זהו רק חלק מתסריט שיחה אחד שהוכתב למוקדנים. להפחיד זה שם המשחק.

בליכוד חששו להתבזות וביטלו את האירוע

בליכוד ביטלו את אירוע סגירת הקמפיין שתוכנן להתקיים הערב (א’) בכיכר פריז סמוך למעון ראש הממשלה. בתחילה הודיעו שכל ראשי הימין יוזמנו לבמה, אך ראשי המפלגות האחרים למדו את הלקח בפעם הקודמת ולא יחזרו על אותה טעות. סמוטריץ’, פרץ, כחלון ופייגלין השיבו שאין להם שום כוונה להגיע ולשרת את קמפיין הליכוד. כתוצאה מכך, במפלגת השלטון החליטו תחילה להעביר את האירוע להר הזיתים, אך לבסוף, לאחר שחששו משיעור השתתפות נמוך במיוחד, הוחלט לבטל את האירוע לחלוטין.

במקום אירוע פומבי, נתניהו מתכנן לכנס במעון ראש הממשלה בבלפור, את השרים, ראשי ערים ויו"ר מטות שטח לשיחת לחצים והפחדות הערב. לא נתפלא אם גם האירוע הזה לא ייצא אל הפועל.

בני גנץ / צילום: שלומי יוסף
 בני גנץ / צילום: שלומי יוסף

בכחול לבן בונים על קולות העולים

בכחול לבן כינסו במוצאי השבת אירוע גדול בראש העין, מעוז הבית של בני גנץ. היום (א’), ייערך כנס התמיכה האחרון של המפלגה בסמוך למטה בגני התערוכה. לבמה יעלו בין היתר גם שאול מופז ודן מרידור, שרים מטעם הליכוד לשעבר.

בנוסף, בכחול לבן עושים מאמץ אחרון לשכנע קולות של דוברי השפה הרוסית. לשם כך הפיצו היום באחד מן העיתונים היומיים מודעה רחבה בשפה הרוסית, עם תמונות וקורות חייהם של מובילי הרשימה. במודעה הם תוקפים את ליברמן וישראל ביתנו, ומתגאים בכך שיש עתיד הביאה לקיצוץ בתקציב הישיבות.

ביממות האחרונות שולחים אנשי הקמפיין של כחול לבן את אנשיהם לעמוד בצמתים מרכזיים, בכניסה לתחנות רכבת, לחלק חומרי תעמולה ולנסות לשכנע את כל מי שרק אפשר. גנץ אף עלה היום על אופנוע והוביל שיירה של 100 אופנוענים, תחת הכותרת "כל קול קובע".

המסר העיקרי של כחול לבן בשבוע האחרון הוא לשכנע כמה שיותר אנשים שיש להצביע אסטרטגית. כלומר, הם קוראים לנטוש את מפלגת העבודה ואת מרצ, גם במחיר של ירידה במספר המנדטים של שתי המפלגות. המסר הוא שרק עם פער מנדטים משמעותי ביותר, אפשר יהיה לדרוש מן הנשיא את הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על גנץ, וזאת למקרה שיותר פוליטיקאים יהיו ברשימת הממליצים של הליכוד ונתניהו.

מפלגת העבודה משיבה אש

במפלגת העבודה נערכו לקמפיין כזה, והחלו במאבק הסברתי להדוף אותו. כבר שבועיים שגבאי מסתובב ומזהיר בכל ראיון שהצבעה לכחול לבן תיתן רוח גבית לנתניהו, שכן אנשי כחול לבן לא יישארו לשבת באופוזיציה, אלא ימצאו דרך לשבת בממשלת נתניהו חרף ההבטחות.

גם אנשי העבודה פקדו הבוקר את תחנות הרכבת. גבאי הקדיש את דבריו לתקיפת ממשלת נתניהו על "השחיתות, הגזענות והתעסקותו עם עצמו ומשפחתו". לדבריו, "השחיתות של נתניהו הובילה למשבר עצום ברכבת בשנה האחרונה. במקום לקבל החלטות בזמן, להביא קרונות כדי לפתוח את הקו לירושלים, לקחו את הקרונות ממקומות אחרים והביאו אותם לירושלים - כדי שיהיו לנתניהו תמונות יפות".

איילת שקד / צילום: כדיה לוי
 איילת שקד / צילום: כדיה לוי

שקד ובנט למדו את הלקח מ-2015

קמפיין הפאניקה לא פסח גם על הימין החדש של שקד ובנט. הצהרות הכמעט-סיפוח של נתניהו בסוף השבוע בערוץ 12, שימשו את בנט כדי לתקוף אותו ולהזכיר לציבור שנתניהו דחה את כל הצעות החקיקה לאפשר סיפוח של הגושים בארבע השנים האחרונות.
בנט הדגיש כי נתניהו דחה את ההחלטה, על אף שהייתה לו ממשלה לאומית-ימנית ונשיא אמריקאי נוח במיוחד. "כבר עשר שנים נתניהו בולם את החלת החוק הישראלי על סנטימטר אדמה", אמר.
את עיקר האש שלהם, בנט ושקד מפנים לליכוד ולנתניהו. הם לא מתפתים לחזור על טעויות 2015, שאז הצטרפו לנתניהו באירוע הבחירות הגדול בכיכר רבין - עם הגיטרה המפורסמת, והשירה על הבמה - ואיפשרו לו בנונשלנטיות יש לומר, לזכות בקולות תומכיהם. הם למדו לקח, והפעם הם מתכוונים להילחם על כל קול עד לרגע האחרון.