השקל התחזק: "עדיף להעלות את הריבית יום לפני הבחירות מאשר לאחר הבחירות"

הכלכלן הראשי של אלומות, יניב חברון: "בנק ישראל יכול היה לעלות את הריבית כבר בחודש פברואר, ובאמת שלא ברור מדוע הוא מחכה" • "בנוסף, ציפיות האינפלציה מתקרבות ליעדים של בנק, ולפחות לפי הריביות ארוכות-הטווח, הריבית הקצרה נמוכה בצורה קיצונית שאינה הולמת את מצב הכלכלה"

השקל התחזק מול סל המטבעות לקראת הודעת הריבית היום (ב') של בנק ישראל, כאשר מחר יתקיימו הבחירות לממשלה. הדולר  ירד ב-0.2% מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.580 שקלים, האירו  השיל 0.05% ושערו היציג נקבע על 4.025 שקלים.

לדברי יניב חברון, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות, על בנק ישראל להעלות את הריבית כבר היום, וזאת בשל מספר סיבות, ולפיהן "ציפיות האינפלציה לאורך כל העקום עומדות ברמה של 1.7%-1.9% לעשור הקרוב. אם המטרה של בנק ישראל היא לחזיר את האינפלציה סמוך למרכז, אז אנחנו ממש קרובים לשם אבל הריבית עדיין נמוכה בצורה קיצונית! רצוי שתהליך העלאת הריבית יהיה הדרגתי, אבל כרגע זה נראה שאנחנו כבר באיחור".

בנוסף, מציין חברון כי "נתוני המאקרו המקומיים מצביעים אולי על התמתנות בקצב הצמיחה אבל אין כל אינדיקציה למשבר חריף דמוי 2008 שמצדיק ריבית כל-כך נמוכה. בבנק ישראל מתקשים לצייר תוואי ריבית עולה בגלל אי הוודאות הגלובלית בעיקר - האמת יותר טוב. הפתעות בהעלאות הריבית יצרו תגובה רגעית בשוק המט"ח, והן עדיפות על יצירת תוואי ריבית עולה שיגרור תיסוף זוחל קטלני".

חברון מציין כי "עדיף להעלות את הריבית יום לפני הבחירות מאשר לאחר הבחירות, לפחות מבחינת שוק המט"ח. יש סיכוי טוב שביום למחורת המשקיעים יעסקו בעיקר בתוצאות הבחירות וההשפעה הצפויה על הכלכלה והשוק המקומי והרבה פחות בשוק המט"ח".

נזכיר כי לפי העקום האמריקאי הריבית בארה"ב עשויה לרדת בשנתיים הקרובות, וחברון מציין כי לא מסתמן משבר חריף בשלב זה. לדבריו, אם להאמין לדוח התעסוקה, הפחתת ריבית כרגע לא על הפרק.

סיבה נוספת שחברון מציין מיוחסת למלחמת הסחר. "לפחות על פי הדיווחים, ארה"ב וסין מצויות רגע לפני הסכם שיוסיף אופטימיות לשווקים ועשוי גם להאיץ את מחירי הסחורות - מאפשר חלון גדול יותר להעלאת הריבית".

חברון מסביר בנוסף, כי הריבית הריאלית הקצרה צפויה להיות שלילית עם אינפלציה צפויה של 1.7% לשנה בעוד שנה וריבית צפויה נמוכה מ-0.5%. "ההשפעה על הריביות הריאליות ארוכות-הטווח צפויה להיות נמוכה אם בכלל, שכן הן כבר היום גבוהות משמעותית", אמר חברון. "בסך הכל העלאת הריבית, תאותת על תגובה של בנק ישראל ותסיר חשש לתגובה מאוחרת מידי ולכן תוביל לתחילת השתטחות העקום".

"בשורה התחתונה בנק ישראל יכול היה לעלות את הריבית כבר בחודש פברואר, ובאמת שלא ברור מדוע הוא מחכה. אי וודאות עשויה ללוות אותנו עוד תקופה ארוכה. בנוסף, ציפיות האינפלציה מתקרבות ליעדים של בנק, ולפחות לפי הריביות ארוכות-הטווח, הריבית הקצרה נמוכה בצורה קיצונית שאינה הולמת את מצב הכלכלה. ואם לא יעלה את הריבית הפעם... אז כנראה בפעם הבאה".