כאילו שזאת מלחמה: העסקים בבריטניה אוגרים מלאים ברמות שכמעט לא נראות בזמני שלום

חוסר הוודאות בנוגע למועד הברקזיט ועצם התרחשותו מביא חברות לאגור רכיבים ואף סחורות מוגמרות כדי להיות מוכנות ליום שאחרי • המלאים הגדולים עלולים לפגוע בצמיחת הכלכלה הבריטית גם במקרה של עזיבה מסודרת

נמל דובר בבריטניה / צילום: רויטרס, Toby Melville
נמל דובר בבריטניה / צילום: רויטרס, Toby Melville

במשך 46 שנים, יצרנים בריטים ביססו את שרשראות האספקה ואת שוקי היצוא שלהם על הסחר החופשי עם אירופה. ב-12 באפריל, בעוד ארבעה ימים, זה עלול להסתיים, ולזעזע פסי ייצור חוצי גבולות שהם מן המתקדמים בעולם.

כדי להיערך לאפשרות הזו, חברות בריטיות אוגרות סחורות ברמה נדירה בזמני שלום. מיצרניות של עוגיות ויריעות מתכת ועד חברת התעופה איירבוס - חברות אוגרות רכיבים מיובאים, חומרי גלם, מכוניות, חלקי מטוסים ואריזות. במארס לבדו, חברות מבריטניה רכשו חומרי גלם ורכיבים בקצב מהיר יותר מבכל מדינה מתועשת, לפי סקר של יצרנים, שמתפרסם על ידי IHS Markit משנת 1992.

גם מלאים של סחורות מוגמרות בבריטניה עלו בקצב המתועד המהיר ביותר בחודש שעבר, כאשר המפעלים הפיקו מוצרים נוספים כדי לעמוד בגאות הצפויה בביקוש של לקוחות שחוששים מן הברקזיט. היצרנים הבריטים פגיעים במיוחד מפני שהם מייבאים כה הרבה רכיבים מאירופה שנכנסים למוצרי היצוא שלהם, ולכן ייפגעו פעמיים ממכסים חדשים, עיכובים בגבולות והניירת המסחרית.

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי נכשלה שלוש פעמים בניסיון לזכות בתמיכת הפרלמנט בעסקה שהיא השיגה עם בריסל על תנאי היציאה המתוכננת מזמן של בריטניה מן האיחוד האירופי. המחוקקים גם נכשלו פעמיים בהעברת תוכניות אקזיט חלופיות. כך נשארה הדלת פתוחה בפני כל דבר, מדחייה ממושכת של העזיבה עד עזיבה לא מסודרת כבר בסוף השבוע הזה, בתאריך יעד שנקבע בהסכם העדכני ביותר עם האיחוד האירופי.

הממשלות משני עברי תעלת למאנש מזהירות שעזיבה ללא הסכם עלולה להוביל לכאוס בגבולות, לבדיקות מטען ממושכות ולמכסים גבוהים בין בריטניה לאיחוד, והחברות נערכות.

עיכובים במעברי הגבול יהיו רק חלק מהבעיה, אמר ג'ון סטאנה, מנכ"ל איירבוס. "יש נושאים של רגולציה ותקנים של מוצרים", הוא אמר, בהתכוונו למדיניות האחידה לכל חברות האיחוד האירופי.

איירבוס, שמייצרת את רוב כנפי המטוסים שלה בבריטניה, הורתה לספקים להחזיק מלאי נוסף של לפחות חודש ימים כדי להתגונן מפני הפרעות באספקה שקשורות לברקזיט. החברה גם אוגרת בעצמה חלקים במפעליה בבריטניה ובאירופה.

נמל התעופה היתרו בלונדון, העמוס ביותר באירופה, מסר שהוא צובר חלקים מכניים כדי לוודא שציוד שמעביר דברים כמו כבודת נוסעים לא יושבת מפני שרכיבים שלו תקועים באירופה. נמל התעופה אגר גם מלאי של כפפות גומי ועוד פריטים לבדיקות הביטחון. חברות תרופות קיבלו הוראה ממשלתית לאגור מלאי של תרופות קריטיות.

מפעלים באירלנד, שיש לה קשרים כלכליים עמוקים עם בריטניה בנוסף לגבול יבשתי איתה, בונים גם הם מלאים בקצב מהיר. ביתר האיחוד האירופי, ענקית ציוד הספורט הגרמנית אדידס החלה להפריד את שירותי ההפצה שלה ללקוחות בבריטניה משירותי ההפצה לאירופה היבשתית. יצרנית הרכב ב.מ.וו דאגה לשריין מראש מטוס מטען ענקי, אם יהיה עליה להטיס חלקים כדי לעקוף צווארי בקבוק בחציית תעלת למאנש.

כלכלנים מזהירים שכל המלאים הללו עלולים לגבות מחיר מהכלכלה הרחבה, גם אם תהיה עזיבה בריטית מסודרת. כסף מזומן שקשור למלאים אינו זמין להשקעה בציוד חדש או בשכירת כוח אדם, ועלול לפגוע כך בצמיחה. חברות גם צפויות לרסן הוצאה על חלקים וחומרים חדשים, כל עוד יש להן מלאי גדול שלהם.

אין תקדים למה שבריטניה מנסה לעשות עם הברקזיט. מחקר מ-2017 של כלכלני הבנק העולמי מצא שמבין 279 אזורי סחר מועדף בעולם, האיחוד האירופי היה העמוק ביותר ובהרבה. התקדימים הבודדים שבהם מדינה פרשה מאינטגרציה כלכלית כה מסועפת - כמו פיצול האימפריה האוסטרו-הונגרית ב-1918 או חיסול ברית המועצות ב-1991 - היו קשורים למשבר גיאופוליטי, שלא אפשר שרטוט מפת דרכים מסודרת.

עם כל אי הוודאות, כמעט כל תוצאה אפשרית. העסקים הם אלו שצריכים לתכנן את מה שאי אפשר לנבא.