החברה הממשלתית פי גלילות מתפרקת ומקרבת בניית 12 אלף דירות בצפון ת"א

האסיפה הכללית של החברה הממשלתי פי גלילות אישרה את פירוקה מרצון של החברה, וקרקעותיה יעברו למדינה • המשמעות המעשית של צעד זה יהיה החזרת 80 דונם באזור לרשות מקרקעי ישראל, כצעד מקדים טרם שיווקם

מתחם פי גלילות / צילום: תמר מצפי
מתחם פי גלילות / צילום: תמר מצפי

האסיפה הכללית של החברה הממשלתי פי גלילות אישרה את פירוקה מרצון של החברה, וקרקעותיה יעברו למדינה. הצעד מקדם את בנייתן של אלפי דירות וכן שטחי תעסוקה ומסחר באזור פי גלילות.

הטרקטורים עוד לא בדרך לפי גלילות, אבל שלב נוסף עבר בדרך לבניית שכונת ענק בצפון תל-אביב. זאת אחרי שהאסיפה הכללית של החברה הממשלתית פי גלילות אישרה היום (ב') את פירוקה מרצון של ומינוי עו"ד שאול ברגרזון למפרק. המשמעות המעשית של צעד זה יהיה החזרת 80 דונם באזור לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י), כצעד מקדים, טרם שיווקם.

מתחם פי גלילות נכלל בתוכנית דרום גלילות שנידונה כיום להתנגדויות בוועדה המחוזית. התוכנית כוללת כ-12,000 יחידות דיור וכ-700 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר (כולל החלק התל-אביבי). במקביל, מקודמות שלוש תכניות מפורטות מכוחה של תכנית זו. מהודעת רשות החברות הממשלתיות נמסר כי "רשות מקרקעי ישראל צפויה להגיש במהלך שנת 2019 תכניות מפורטות על המתחם ואף להתחיל בטיפול בביצוע עבודות פיתוח שניתן לבצע מכוח התכנית המתארית המופקדת להתנגדויות הציבור בימים אלו".

שורשי פירוק החברה - בשנת 2002

בשנת 2002 נחתם הסכם לפינוי מתקני הדלק והגז ממתחם גלילות, אשר היוו מפגע משמעותי וסיכון בטיחותי בלב גוש דן. מאז חברת פי גלילות מחזיקה שטח של 164 דונם המשמש בעיקרו לחניונים למכירת רכבים, המושכרים על ידי החברה. למדינת ישראל 50% ממניות החברה והיתר מוחזק בידי בעלי מניות פרטיים.

לצורך ניהול מיטבי של מקרקעי ישראל וכחלק ממימוש החלטת הממשלה בנושא קידמה רשות החברות את פירוק החברה, בכפוף לאישור האסיפה הכללית, והשבת מחצית משטח המקרקעין המוחזק על ידה לרמ"י. בעלי המניות הפרטיים יקבלו חוזה חכירה המאפשר שינוי ייעוד הקרקע תמורת תשלום עם השלמת התוכניות המפורטות.

מנהל רשות החברות הממשלתיות, יעקב קוינט, מסר היום כי "רשות החברות הממשלתיות יזמה את המהלך לפירוק החברה כחלק מתוכנית רחבה לייעול השימוש במקרקעי החברות הממשלתיות ולתמיכה במדיניות הממשלה להגדלת היצע יחידות הדיור. בנוסף, יש לציין כי סגירת החברה תחסוך למשלם המיסים מיליוני שקלים לשנה".