גברים ונשים יכולים לאכול יחד או לא? החוקים החברתיים החדשים מבלבלים את הסעודים

הצעירים בודקים את גבולות המותר והאסור בממלכה שבה יורש העצר מוביל רפורמות חברתיות, אבל השמרנים דוחפים להותרת המנהגים המסורתיים על כנם

נשים וגברים צופים יחד בהופעה בריאד \ צילום: רויטרס
נשים וגברים צופים יחד בהופעה בריאד \ צילום: רויטרס

קפה Alert Specialty בג'דה, סעודיה, סימל את השינוי התרבותי בממלכה כשהוא נפתח בערך לפני שנה וחצי. באריסטות מקומיים בג'ינס צמודים הכינו קפה לאטה, כאשר ברקע התנגנה מוזיקת ריקודים, וגברים ונשים בילו יחד בלי חשש.

ואז, באוקטובר, הרשות מקומית סגרה את הקפה, בהאשמה שנתפסת בעיני כמה מקומיים כמיושנת בעיר הליברלית יחסית הזו שעל חוף הים האדום: אי הפרדה בין גברים לנשים. Alert נפתח שוב לפני כחודשיים תחת החוק הלא כתוב שהגברים הבודדים יושבים בקומה התחתונה, והנשים והמשפחות יושבות בקומה העליונה, אומר הבעלים.

קפה Alert הוא דוגמה בולטת לבני אדם ועסקים בסעודיה שנענשים בגלל פעילות חברתית ודיבורים שהם הניחו שכבר הפכו למקובלים.

נסיך הכתר מוחמד בן סלמן, בן 33, טיפח את הרושם שהוא מוביל רפורמות חברתיות, כאשר הוא התיר קונצרטים מוזיקליים פומביים, כניסת תיירים, פתיחה מחדש של בתי קולנוע ומתן זכות נהיגה לנשים.

אבל הרשויות מטפלות באלו שהזלזול שלהם במסורת מעורר תגובות זעם במדיה החברתית, שבה השמרנים יכולים לגנות התנהגות שרבים כאן חושבים שהיא עדיין אסורה.

הנסיך מוחמד ניסה לרכך את הדרך לשינוי חברתי על-ידי כליאת כוהני דת שמרניים קולניים, ושלילת סמכות לביצוע מעצרים של חייאה, המשטרה הדתית. אבל בהעדר אכיפה של קודים מוסריים כתובים או לא כתובים, השמרנים, שבמקרים רבים מפרסמים תגובות אנונימיות באינטרנט, מעוררים זעם ציבורי כלפי מגמות כמו אכילה משותפת של גברים ונשים שאינם קרובי משפחה, השתתפות של נשים באירועי ספורט וריקודים פומביים. 

ממלכה של צעירים - סעודיה
 ממלכה של צעירים - סעודיה

הרשויות נאלצו לפעול

כך נאלצו הרשויות לפעול, ויש בקרב הסעודים כאלה התוהים מהי באמת מחויבות הממשלה לשינוי החברתי. "אנשים מבולבלים בנוגע למה שנכון ומה שלא נכון, והיכן עובר הקו האדום", אמר איימן אלחוסיין, סעודי שהוא עמית מחקר במועצה אירופית ליחסי חוץ.

בשנה האחרונה נעצר עובד מלון בג'דה אחרי פרסום קטע וידאו שהפך לוויראלי, שבו הוא נראה אוכל ארוחת בוקר עם עובדת עמיתה. מכון כושר בריאד נסגר בעקבות צילומים של מאמנת כושר במכנסי ספורט הדוקים וחזיית אימונים. בינואר אולץ קומיקאי להתנצל על חיקוי של המשטרה הדתית.

כל המקרים האלו טופלו לפי חוקי ה"הגינות הציבורית", שמאפשרים לרשויות שיקול דעת רחב בקביעת מה שמותר ואסור.

המעצרים הללו מסייעים לנסיך הכתר למנוע יתר פעפוע של הזעם השמרני כשהוא בודק את הגבולות התרבותיים של סדר היום שלו, אמר עלי שיהאבי, מייסד מכון המחקר ערביה פאונדיישן בוושינגטון, שתומך במדיניות של הנסיך מוחמד.

אבל מעצרי ההגינות הציבורית באים על רקע דיכוי רחב יותר של מתנגדי משטר. לפני שהנסיך מוחמד התיר לנשים לנהוג מכוניות, הממשלה כלאה כמה פעילות למען זכויות נשים שניהלו קמפיינים בעד הזכות הזו, ורבות מהן עמדו למשפט. הממשלה עצרה גם אנשי עסקים, פקידים שלה, נסיכים אחרים וראשי שבטים שפקפקו באג'נדה של נסיך הכתר, או היוו איום עליו. סוכני ממשלה נעצרו גם בקשר לרצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, שמתח ביקורת על הנסיך.

התוכנית הורדה מהאוויר

הדיון על מה שמותר בסעודיה של הנסיך מוחמד עלה על פני השטח במארס, כאשר תוכנית ראיונות חדשה בטלוויזיה על השינוי החברתי בהגשת אחד העיתונאים הידועים בממלכה הורדה מהאוויר אחרי שישה פרקים בלבד.

התוכנית והמגיש שלה, דאוד אל שיריאן, עוררו ביקורת כי הם היו פלטפורמה נדירה בטלוויזיה הסעודית לביקורת על היחס לנשים בחברה הסעודית ועבור מבקשי מקלט סעודים בחו"ל. השטאג בשם "עצרו את דאוד שיריאן" הופיע בטוויטר במשך כמה ימים.

התוכנית חזרה לשידור כעבור שבוע עם נושאים מרוסנים יותר, כולל שירי עם דתיים, דיון על חשבונות חשמל ודיון על תוכניות הנסיך בתחום העצמת נשים.

שיריאן אמר שהוא הפסיק את התוכנית למשך שבוע בתגובה ל"מסע התנגדות ענק במדיה החברתית". לדבריו, הקמפיין הזה היה גם של שמרנים וגם של ליברלים שהגיבו לתכנים השליליים בתוכנית, ולכן הוא החליט לשנות את התמהיל של החומרים, ולכלול גם אמנות, תרבות וסיפורי הצלחה סעודיים.

לכמה סעודים צורמים מקרים כאלו של תגובה שמרנית. בקפה בג'דה שבו כמה נשים לא לבושות בעבאייה, כיסוי הגוף שכל הנשים הסעודיות לובשות מסורתית, עבדאללה וואדי אמר שמוזיקה, אמנות ודיון פוליטי חופשי הם דברים שזמנם בהחלט הגיע במדינה ש-60% מאזרחיה הם מתחת לגיל 30.

"השינויים מהירים"

"השינויים האלו מהירים, לעתים הם קורים כמעט בן לילה", אמר וואדי, יליד ג'דה, בן 20 ומשהו. "אבל כולם צריכים לקבל אותם. חצינו סף".

סעודים אחרים מתנגדים לשינויים של הנסיך מוחמד. "רוב החברה נגד השינוי", אמרה אישה בת 27 בג'דה שלדעתה מופעי המוזיקה האחרונים שהיו בממלכה, כמו הקונצרטים של מריה קרי ואנריקו איגלסיאס, נגדו את ערכי הדת הסעודיים.

"זה חטא", היא אמרה על השירה ועל הריקודים. "ולהיות כה פומבי עם זה, זה רק מדגיש את החטאים שלך".

פקיד ממשלתי סעודי אמר שההנהגה מחפשת איזון בין המסורתיים לליברלים, במטרה לשפר את איכות החיים.

"במדינה בגודל של סעודיה, חייבים להיות חילוקי דעות בנושאים רבים", אמר הפקיד. "לא קל לבדר מגזר אחד של החברה הסעודית בלי לפגוע ברגישויות של מגזר אחר".

ההזדמנויות חדשות למוזיקה, לאמנות ולספורט הן פופולריות מאוד באופן כללי, אמר הפקיד, והוסיף שאתרי העסקים והבידור חייבים להיות "ערים ורגישים למסורת ולערכים של סעודיה, שלא השתנו".

התוכנית של הנסיך

היוזמות החברתיות של הנסיך מוחמד הן חלק מתוכנית רחבה יותר למשוך כסף בינלאומי ולאתחל תשתיות חדשות כדי לגוון את כלכלתה תלוית-הנפט של הממלכה. זהו הימור גדול יותר שהנסיך לוקח על עצמו.

השינויים החברתיים עזרו פעם לצחצח את הדימוי של הנסיך במערב, אך כעת הוא ניצב מול ביקורת על עינוי לכאורה של פעילי זכויות אדם, על המלחמה בתימן שיזמה סעודיה ועל רצח חשוקג'י.

מעמד הנסיך עלול להישחק עוד יותר על-ידי תגובות ציבוריות נגד פעילות שנראית מתאימה לרוח השינויים החברתיים שלו.

באוקטובר, כאמור, סגרו הרשויות את קפה Alert בג'דה בעקבות סרטון וידאו שבו נראו גברים ונשים נעים לצלילי מוזיקת ריקודים במסיבה לחגיגת יום השנה הראשון של הקפה. לפי אנשים שנכחו בקפה, כאשר החוקרים הגיעו, סוכני הממשלה הרחיבו את שאלותיהם גם לנושא הישיבה המשותפת בקפה.

ישיבה כזו בפומבי היא במוקד השינויים בחיי היומיום בממלכה. החוק הסעודי מחייב בתי אירוח לספק אגפי ישיבה נפרדים לגברים ול"משפחות", אך גברים ונשים יושבים יחד באגף המשפחות מאז שמשטרת הדת כבר אינה יכולה לעצור אנשים.

כמה מסעדות ביטלו לחלוטין את אזורי המשפחה, ויצרו בכך נורמה חדשה של חיי חברה.

"זה מחזה רגיל כעת לראות בנים ובנות יושבים אלו ליד אלה", אמר מנאד סאמי, בן 24, מבקר קבוע בקפה Alert.