אירופה: נטיל מכסים בסך 12 מיליארד דולר על ארה"ב

כך לפי דיווח בבלומברג • התכנית של האיחוד האירופי מגיעה בעקבות איומה של ארצות הברית להטיל מכס בשווי 11 מיליארד דולר על שורה של מוצרי סחורה וטובין המגיעים מהאיחוד האירופי שפורסמה השבוע • טראמפ צייץ לפני מספר ימים "כעת נטיל מכס בשווי 11 מיליארד דולר על מוצרים מאירופה. ה-EU ניצל את ארה"ב, זה יפסק בקרוב!"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

האיחוד האירופי שוקל להטיל שורה של מכסים על סחורות המיובאות מארה"ב, החל מתיקי יד ועד מסוקים, בהיקף של 10.2 מיליארד אירו (11.5 מיליארד דולר), זאת בעקבות הסכסוך על מתן סובסידיות ל"בואינג", כך על פי דיווח בבלומברג.

התכנית של האיחוד האירופי מגיעה בעקבות איומה של ארצות הברית להטיל מכס בשווי 11 מיליארד דולר על שורה של מוצרי סחורה וטובין המגיעים מהאיחוד האירופי, כאשר המניע לכך נובע מאי-שביעות-הרצון של ארה"ב מהסובסידיות מהן נהנית חברת המטוסים והאווירודינמיקה האירופית איירבוס.

הנציבות האירופית, הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי, פירטה אתמול בפני נציגי מדינות החברות בגוש שהתקיימה בבריסל לגבי התוכנית, המיועדת למוצרים אמריקאיים בעלי רגישות פוליטית. פגישה נוספת בנושא תתקיים ב-15 באפריל.

סוגי המוצרים שעליהם הצהירה ארה"ב השבוע כי יוטל המכס נעים החל ממטוסי נוסעים המגיעים מאירופה ועד למוצרים שאינם קשורים לתעופה כלל, כמו יינות, דגים וגבינות.

בתאריך 9 באפריל צייץ נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בחשבון הטוויטר שלו "ארגון הסחר העולמי (WTO) מצא כי הסובסידיה שמעניק האיחוד האירופי ל-Airbus משפיעה לרעה על ארה"ב, וכעת נטיל מכס בשווי 11 מיליארד דולר על מוצרים מאירופה. ה-EU ניצל את ארה"ב, זה יפסק בקרוב!"

כבר למעלה מעשור שארה"ב והאיחוד האירופי שרויות במאבק הדדי לגבי מדיניות הסובסידיות - כאשר כל אחד מהצדדים טוען כי השני מעניק סובסידיות "לא חוקיות" לחברות המטוסים המקומיות - ארה"ב לבואינג, והאיחוד האירופי לאיירבוס. גם ארה"ב וגם האיחוד משלמים מיליארדי דולרים לחברות אלה כדי להשיג יתרון בשוק העולמי.

לאחר מאבק משפטי ארוך-טווח בין וושינגטון לבריסל, ארגון הסחר העולמי קבע בשנה שעברה כי הסובסידיות שמעניקה אירופה גרמו ל"השפעות שליליות" על ארה"ב.