ארבע חברות, 192 סבבי מכרז, וההכנסות במכרז הסלולר של גרמניה בדרך לשבור שיאים

הליך המכרז להקמת הדור החמישי של רשת הסלולר לקוח משולחנות השרטוט של מומחי תורת המשחקים בניסיון למקסם את הרווחים מהכספים שהמשתתפות בו מוכנות לשלם • הרשת החדשה צפויה להיכנס לשימוש כבר סוף 2020

תורן סלולרי עם טכנולוגיית 5G /  צילום: רויטרס, Thilo Schmuelgen
תורן סלולרי עם טכנולוגיית 5G / צילום: רויטרס, Thilo Schmuelgen

במבנה צבאי-לשעבר השייך למשרד התקשורת הפדרלי הגרמני בעיר מיינץ, בארבעה חדרים נפרדים, מכונסים כבר ארבעה שבועות נציגי חברות התקשורת הסלולרית הגדולות של גרמניה, המתמודדות במכרז על הרשת הסלולרית החדשה והמהירה G5. הם מגיעים לשם כמעט מדי יום, נכנסים ללא טלפונים ניידים, ואינם יכולים להתייעץ עם ההנהלות שלהן - למעט באמצעות פקס.

על הפרק: עתיד התקשורת הסלולרית בגרמניה, חבילת תדרים שתאפשר לא רק לשפר את מהירות הגלישה של התושבים אלא גם של התעשייה הגרמנית, המוגבלת כיום בתשתיות מתחילת המאה. עוד על הפרק: מיליארדי האירו שהחברות מוכנות לשלם כדי לקחת חלק בכך.

הליך המכרז הגיע ישר משולחנות השרטוט של מומחי תורת המשחקים, בניסיון למקסם את הרווח הממשלתי מהכספים שהחברות מוכנות לשלם.

סוכנות הרשתות הגרמנית (Bundesnetzagentur) - האחראית גם על תשתיות הגז, הרכבת, הדואר והחשמל במדינה - החלה את המכרז ב-19 במארס, ללא מועד סיום מוגדר. תחום התדרים העומד למכירה חולק ל-41 "בלוקים", הנמכרים למרבה במחיר. כל סיבוב התמחרות סביב בלוק לוקח שעה, אבל ניתן להגיש הצעה גבוהה יותר גם אחרי שנקבע המחיר. משיקולים טכניים, תשתיות קיימות והשקעות עתידיות, חלק מהבלוקים נחשקים יותר וחלקם פחות. גם הרכב הבלוקים שבידי כל חברה משנה.

כבר עכשיו תוצאות המכרז עברו את כל הציפיות. הממשלה בברלין צפתה הכנסה של בין 3 ל-5 מיליארד אירו, אבל נכון להיום, אחרי 192 סבבי מכרז, עומד המחיר שהחברות התחייבו לשלם על 5.3 מיליארד אירו. וזה עוד לא הסוף. ארבע החברות המשתתפות במכרז - דויטשה טלקום, וודאפון, טלפוניקה ויונייטד אינטרנט (המוכרת יותר בגרמניה בשם 1&1) - עדיין מתחרות ביניהן ומעלות את המחיר מדי סיבוב.

דויטשה טלקום היא הגדולה והעשירה שבין החברות, בעלת קופת מזומנים שיכולה לממן קרבות מחיר שכאלה, בעוד יונייטד אינטרנט היא חברה קטנה המנסה להיכנס לשוק, ללא ציוד תקשורת משלה בשלב הזה, אך גם היא הקצתה יותר מ-2 מיליארד אירו לטובת המכרז. התחרות בין השתיים, לצד המעורבות של וודאפון העשירה יותר וטלפוניקה הנמצאת בקשיים כלכליים - דחפו את המחירים כלפי מעלה.

לפי דיווחי התקשורת הגרמנית, המכרז כבר היה קרוב להסתיים לפני שבועיים, עם סכום של 2.3 מיליארד אירו בלבד, אבל תחרות מחירים סביב בלוק אחד פתחה מחדש גם את מחירי האחרים, והביאה לזינוק הצפוי בהכנסות המדינה.

הממשל האמריקאי איים, והתקפל

סוגיית המכרז אינה רק פנים-גרמנית. הממשל האמריקאי התערב בה ישירות בחודש שעבר, כאשר שגריר ארה"ב בגרמניה ריצ'רד גרנל שיגר מכתבים לחברות המתמודדות, ודרש כי לא ישתמשו בציוד תקשורת של החברה הסינית וואווי) (Huawei. האמריקאים טענו כי הציוד עשוי לשמש לריגול על ידי הממשלה הסינית, ורמזו כי שיתוף המודיעיני בין ארה"ב לגרמניה עשוי להיפגע אם לא יעשו כן. החברה הסינית הכחישה את ההאשמות. המכתב עורר זעם בגרמניה, ואף קריאות מצד האופוזיציה במדינה לגרש את השגריר מהמדינה. בתגובה, משרד התקשורת הגרמני פירסם תקנות ביטחון-מידע חדשות למכרז, שאמורות לאפשר בקרה גרמנית על הציוד שבו עושים שימוש.

הזעם הציבורי וההנחיות החדשות ככל הנראה הורידו את ארה"ב מהעץ. לפי דיווח בעיתון הגרמני "פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג" בשבוע שעבר, מקורות אמריקאים וגרמנים אישרו כי וושינגטון הסירה את הדרישה מסדר היום. "האמריקאים מאוד מרוצים מהסדרי הביטחון של המכרז החדש", אמרו מקורות בברלין לעיתון. הדיווח לא הוכחש על ידי האמריקאים. במקומות אחרים, כמו אוסטרליה, למשל, פניות אמריקאיות דומות התקבלו בהבנה רבה יותר.

ראש ה-Bundesnetzagentur יוכן הומאן אמר היום בראיון ל"פייננשל טיימס" הבריטי כי למעשה כל החברות המשתתפות במכרז משתמשות כיום בציוד סיני, והבהיר כי "לא יוטל איסור על אף ספק ציוד, כולל וואווי, להיות חלק מהמכרז". דבריו משקפים את השאיפה הגרמנית לקדם את הקמת הרשת החדשה כמה שיותר מהר. איסור על שימוש בציוד של וואווי, אחת החברות המובילות בעולם כיום בתחום, אמר הפקיד הגרמני, תאט מאוד את פרישתה. כבר כיום האינטרנט בגרמניה זוחל, אם בבתים ואם בתעשייה, והממשלה התחייבה להשקיע רבות בתשתית הדיגיטלית של המדינה בעתיד.

בדרך לאינטרנט מהיר פי 100

ברגע שיסתיים המכרז, יוכלו החברות שזכו בבלוקים השונים להתחיל ולבנות את הרשת. היא אמורה להיכנס לשימוש כבר בסוף 2020, ואז אמורים רוב תושבי גרמניה ליהנות מאינטרנט מהיר פי 100 מאשר היום. ארבע החברות עתרו בעבר לבית המשפט בדרישה לבטל את ההתחייבות לספק כיסוי של 98% עד סוף 2020 בטענה כי הדבר "לא ריאלי". אבל בית המשפט דחה אותן וסלל את הדרך לביצוע המכרז. כבר בשלב הזה, ברלין אמורה להיות מרוצה מהתוצאות - מכרז דומה ב-2015 הכניס לה כ-5.1 מיליארד אירו, וב-2011 - 4.5 מיליארד אירו.

לפי מומחים העוקבים אחרי הצעות המכרז, שמתפרסמות באינטרנט בסופו של כל סיבוב מיקוחים, שיעור העלייה בהצעות הנגדיות ירד - מ-5% בסיבובים הראשונים ל-2% בסיבובים האחרונים. לפי הערכות, הדבר משקף את העובדה שהמכרז נכנס לישורת האחרונה, והוא צפוי להסתיים בימים הקרובים.

בישראל, אגב, מתכנן משרד התקשורת לקיים מכרז לדור החמישי של הרשתות הסלולריות בסוף השנה.