IVC: חברות הייטק ישראליות גייסו 1.55 מיליארד דולר ברבעון הראשון

זאת לפי דוח הגיוסים של מכון המחקר IVC ופירמת עורכי הדין ZAG-S&W  • בבחינת כלל הגיוסים ביחס לרבעון המקביל ב-2018, מדובר בעלייה של 28% מבחינת סך הכסף שגויס • שיא בגיוסים לחברות בינה מלאכותית עם 599 מיליון דולר

עובדי ההייטק / צילום: Shutterstock
עובדי ההייטק / צילום: Shutterstock

ברבעון הראשון של השנה חברות ההייטק הישראליות גייסו 1.55 מיליארד דולר ב- 128 עסקאות, זאת לפי דוח הגיוסים של מכון המחקר IVC ופירמת עורכי הדין ZAG-S&W שהתפרסם היום (ג'). הדוח מצביע על המשך מגמת העלייה בהשקעות בהיי-טק הישראלי, שהתבטאה בעיקר בסבבים גדולים בשלבים המאוחרים של חברות הסטארט-אפ. עוד בלט בדו"ח סקטור ה-AI, אשר גרף אחוז ניכר מההון שהושקע ברבעון זה.

בבחינת כלל הגיוסים ביחס לרבעון המקביל ב-2018, מדובר בעלייה של 28% מבחינת סך הכסף שגויס, ועלייה של 15% במספר העסקאות. ביחס לרבעון הקודם, שהיה רבעון עם פעילות עסקית גבוהה במיוחד בכל הנוגע לגיוסים בהייטק, מדובר בירידה של 20% בסכום הגיוסים ושל 24% במספר העסקאות.

הרבעון החולף התאפיין בעסקאות גדולות לפי הדוח, וגובה העסקה החציונית עמד ברבעון החולף על 6 מיליון דולר, עלייה משמעותית ביותר ביחס לרבעון הקודם, בו עמדה העסקה החציונית על 3.5 מיליון דולר, וכן ביחס לרבעון המקביל עם 4.3 מיליון דולר. 24 עסקאות של למעלה מ-20 מיליון דולר כל אחת, מהוות יחד 64% מכלל ההון שגויס בשלושת החודשים הראשונים של השנה. חמש עסקאות שהתבצעו ברבעון זה היו גבוהות מ-50 מיליון דולר כל אחת. שתיים מהן היו גדולות מ-100 מיליון דולר כל אחת: Innoviz שגייסה 132 מיליון דולר ו- DriveNets שגייסה 110 מיליון דולר. עוד מציינים מחברי הדוח כי ההון שגויס בשתי העסקאות הללו שווה לכ-16% מסך ההון הכולל שגויס ברבעון הראשון.

בניתוח לפי סבבים, בולטים במיוחד הגיוסים בסבבי C, אשר זינקו ל-476 מיליון דולר ב-17 עסקאות - הערכים הגבוהים ביותר בארבע השנים האחרונות. מדובר בעליה משמעותית מ-151 מיליון דולר שגויסו ב-6 סבבי C ברבעון המקביל, ומ-267 מיליון דולר ב-8 עסקאות ברבעון הקודם. מספר עסקאות ה-Seed נותר דומה לממוצע בשנים האחרונות עם 43 עסקאות, בהן גויסו 51 מיליון דולר.

לפי תחומים, ברבעון הראשון של 2019, חברות בינה מלאכותית בלטו במיוחד, והגיעו לשיא בגיוסים לתחום זה עם 599 מיליון דולר ב-51 עסקאות, המהוות למעלה משליש מכלל ההון שגויס ברבעון זה. מדובר בעלייה בהשוואה ל-369 מיליון דולר שגויסו ב-30 עסקאות של חברות בינה מלאכותית ברבעון המקביל ול-527 מיליון דולר שגויסו ב-26 עסקאות ברבעון הקודם. מחברי הדוח ציינו כי מרבית ההשקעות בחברות בינה מלאכותית התבצעו בסבבים מוקדמים. זאת מגמה מנוגדת לכלל התעשייה, בה ההשקעות בשלבי צמיחה הן הדומיננטיות, והיא מרמזת על צמיחתו של תחום חדש בתוך תעשייה הולכת ומתבגרת.

ומי היו המשקיעים? 4.52 משקיעים השתתפו בעסקה ממוצעת. קרנות הון סיכון לקחו חלק ב-72 עסקאות, משקיעים פרטיים השתתפו ב-69 עסקאות, וקרנות תאגידיות ב-29 עסקאות - ירידה משמעותית ביחס ל-43 עסקאות עם קרנות תאגידיות ברבעון הקודם, אך נתון דומה לממוצע של השנתיים האחרונות. בעסקאות המערבות קרנות הון סיכון הושקע גם רוב הכסף, עם 1.3 מיליארד דולר שהושקעו בעסקאות בהשתתפותם, מול 247 מיליון שהושקעו בעסקאות שאינן בהשתתפות קרנות הון סיכון.