בנק הפועלים מוכר 10% משב"א למאסטרקארד תמורת 11 מיליון דולר

2 מיליון דולר מהסכום מגולמים בשירותים שתעניק מאסטרקארד לבנק • בנק לאומי ביצע באחרונה עסקה דומה כשמכר 10% משב"א לויזה

 

אריק פינטו/  צילום:  איל יצהר
אריק פינטו/ צילום: איל יצהר

זמן קצר לאחר שהשלים את הנפקת ישראכרט, מבצע בנק הפועלים צעד נוסף הקשור ביישום חוק שטרום. הבנק בניהולו של אריק פינטו מוכר 10% ממניותיו בחברת תשתיות התשלומים שב"א למאסטרקארד. לפני כשלושה שבועות פורסם ב"גלובס" על המגעים בין הצדדים, וכעת נראה כי הם הבשילו לכדי עסקה. בבנק הפועלים מציינים כי בתמורה למניות הם יקבלו 11 מיליון דולר (כ-39 מיליון שקל). יחד עם זאת ראוי לציין כי מתוך סכום זה 9 מיליון דולר במזומן ועוד 2 מיליון דולר מגולמים כשירותים שתעניק מאסטרקארד לבנק. בגין העסקה צפוי בנק הפועלים לרשום רווח לפני מס של 27 מיליון שקל. כמו כן במסגרת ההסכם בין הצדדים, הם הגיעו להבנות באשר למערכת היחסים הקיימת ושיתוף הפעולה ביניהם, שצפוי להעמיק בעקבות הפרידה של בנק הפועלים מישראכרט.

נזכיר כי באחרונה מכר בנק לאומי גם כן 10% מחברת שב"א לויזה, וקיבל תמורת המניות 37 מיליון שקל במזומן. במסגרת חוק שטרום נאלצים הבנקים להיפטר מחלק מהחזקותיהם בחברת שב"א, ולהישאר עם החזקה מקסימלית של 10%. לאחר העסקה יישאר בנק הפועלים עם 24.5% ממניותיו בשב"א.

מטעם בנק הפועלים ליוו את העסקה פועלים שוקי הון כבנקאי השקעות ומשרד עו"ד ש. הורוביץ ומטעם חברת מאסטרקארד ליווה את העסקה משרד עו"ד מ. פירון. עופר קורן , מנהל החטיבה הפיננסית בבנק הפועלים, מסר: "אנו ממשיכים מסורת של שיתוף פעולה עם חברת מאסטרקארד ובטוחים שמאסטרקארד תוכל לתרום רבות להמשך פיתוח שוק התשלומים בישראל". עומר אונגר , מנהל מאסטרקארד ישראל, אמר: "השקעה במניות שב"א מסמלת מבחינתנו את המחויבות להמשיך ולפעול לקידום שוק תשלומים בטוח ומתקדם בישראל".

חברת שב"א (שירותי בנקאות אוטומטיים)המפעילה את תשתית מערכת התשלום בכרטיסי אשראי, נשלטת כיום על ידי הבנקים, ומנוהלת על ידי משה וולף. על מנת לעמוד במגבלות חוק שטרום שמאפשרים החזקה מקסימלית של 10% בחברה, ניסו בחודשים האחרונים בחברה לקדם מהלך של הנפקה ומכירת המניות בבורסה.

לבנקים יש מוטיבציה לקדם את ההנפקה עד סוף השנה, שכן כל עיכוב מעבר לכך, יפגע בזכויותיהם בדיבידנד החריג שחילקה שב"א אשתקד בהיקף של 175 מיליון שקל. אלא שכפי שפורסם באחרונה ב"גלובס" ההנפקה שהייתה אמורה לצאת לדרך עד סוף הרבעון הראשון של 2019 מתעכבת בינתיים ככל הנראה על רקע חילוקי דעות בין הבנקים.