ישראמקו נגד תשובה ונובל: שותפות "תמר" הגישה עתירה מינהלית נגד חברת החשמל ו"לוויתן"

לטענת העותרים, בהובלת ישראמקו, המחיר שהציעו שני המאגרים היה זהה, ולכן לא ברור מדוע "לוויתן" זכתה במכרז חברת החשמל, ומדוע לא הוחלט לחלק את אספקת הגז בין שני המאגרים

יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי
יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי

10 ימים אחרי ההודעה של חברת החשמל על זכיית מאגר "לוויתן" בחוזה לאספקת גז למשך שנתיים, שותפות "תמר" עותרת נגד הזכייה לבית הדין המינהלי. כך נוצר מצב בו דלק קידוחים ונובל אנרג'י, המחזיקות יחד 47% ממאגר "תמר", עותרות נגד "לוויתן", בו הן מחזיקות 87%.

מי שמובילה את העתירה היא ישראמקו , המחזיקה כ-29% מהבעלות על "תמר", אך אין לה בעלות על "לוויתן", ולכן היא המפסידה הגדולה מהחלטת חברת החשמל.

לטענת העותרים, בהובלת ישראמקו, המחיר שהציעו שני המאגרים היה זהה, ולכן לא ברור מדוע "לוויתן" זכתה במכרז חברת החשמל, ומדוע לא הוחלט לחלק את אספקת הגז בין שני המאגרים. עם זאת, היציאה למכרז התרחשה אחרי שכמות המינימום שחברת החשמל חייבת לרכוש מ"תמר", במחיר גבוה של 6.15 דולר ליחידת אנרגיה, ירדה מ-5 BCM בשנה ל-3 BCM בשנה. לחברת החשמל הייתה הזדמנות להפחית את מחירי הגז, ואכן החוזה עם "לוויתן" נחתם במחיר נמוך של 20%.

מקורות בשוק האנרגיה העריכו הבוקר (ה') כי לחברת החשמל יש צורך לגוון את מקורות האנרגיה שלה, ולכן היא בחרה שלא להגדיל את צריכת הגז שלה מ"תמר".

מדובר בחוזה ללא כמות מינימום, והוא מוגדר כחוזה גישור למשך שנתיים. ב-2021 תתחיל אספקת גז מסחרית ממאגר "כריש", והתחרות על המחירים תיפתח מחדש.

ההסכם עם "לוויתן" כפוף לאישורי רגולטוריים - של רשות החשמל, רשות התחרות ורשות החברות - והוא ייכנס לתוקף עם תחילת ההפקה המסחרית של גז מ"לוויתן" בסוף השנה. להערכת חברת החשמל, החוזה יפחית את עלות הגז שלה ב-145-175 מיליון דולר, והדבר צפוי גם להפחית את מחיר החשמל לצרכן באחוזים בודדים.

בהתאם למתווה הגז, דלק קידוחים  של יצחק תשובה מוכרת את החזקותיה במאגר הוותיק, ונובל אנרג'י  מצמצמת אותן מ-39% ל-25%.

שתי החברות נהנו מרווחי מיליארדים ממאגר "תמר", וכעת יתחילו לגרוף רווחים ב"לוויתן". חלק מהרווחים הושגו בזכות החוזה הבעייתי שנתחם בין מאגר "תמר" לחברת החשמל ב-2012. מחירי הגז והנפט אז היו גבוהים יחסית, והחברה הסכימה למחיר בסיס גבוה (כ-5 דולר ליחידת חום) ולהצמדה למדד המחירים לצרכן בארה"ב במקום למדדי מחירי אנרגיה, מחשש שאלה יעלו. התוצאה הייתה שחברת החשמל, הלקוח הגדול ביותר של גז מ"תמר", משלמת את המחיר הגבוה ביותר עבורו ובגלל ההצמדה למדד האמריקאי, והמחיר רק ממשיך לעלות. גם מבקר המדינה בדק את הנושא ופרסם דוח שבו ביקר בחריפות את הבחירה בשיטת ההצמדה.