דוח מולר: "טראמפ קיים שורה של מאמצים ממוקדים כדי לשלוט בחקירה"

(עדכון) - היום פורסם הדוח המלא על חקירת ההתערבות הרוסית בבחירות 2016 • בעוד שרוברט מולר לא מצא עדויות לכך שטראמפ ידע על המעורבות הרוסית, הוא לא הצליח לטהר את שמו של הנשיא משיבוש הליכי משפט • "חקירתנו מצאה פעולות רבות של הנשיא שהיו מסוגלות להוות השפעה מופרזת על חקירות הרשויות"

רוברט מולר / צילום: רויטרס
רוברט מולר / צילום: רויטרס

"אחרי שנתיים של חקריה, אלפי זימונים ותשאולים, הצוות המיוחד מצא כי הייתה התערבות רוסית בבחירות 2016, אך לא נמצא כל שיתוף פעולה עם קמפיין טראמפ בפעילות זו" - כך סיכם וויליאם בר, התובע הכללי של ארה"ב, את הדוח המיוחד של רוברט מולר במסיבת עיתונאים הבוקר בוושינגטון. הדוח המלא שניתן לבר ב-21 במרץ, הוגש היום לחברי הקונגרס וזמן קצר לאחר מכן פורסם לציבור הרחב באתר התובע הכללי. הדוח מופחת בחלקים שונים שעלולים לחשוף מידע רגיש או המוגנים בפני החוק.

הדוח מכיל תיאור מפורט של כל אחד מהנפשות הפועלות הדומיננטיות בקמפיין טראמפ לנשיאות 2016. החל מהנשיא עצמו ועוזריו הקרובים ביותר בניהם עורך דינו לשעבר מייקל כהן, בנו דונלד טראמפ ג'וניור, ביתו איווניקה טראמפ ובעלה ג'ראד קושניר, ג'ורג' פאפדפאלוס, קרטר פייג' והתובע הכללי לשעבר ג'יף סשנס.

אירוע יוצא דופן המתואר בדוח הוא הרגע שבו שמע הנשיא טראמפ על מיניו של מולר כחוקר מיוחד. לפי הדוח כשהתבשר על כך "הנשיא נשמט לאחור בכסאו ואמר 'אוי אלוהים, זה נורא, זהו סוף הנשיאות שלי, נדפקתי".

הדוח עוד חושף שורה של התבטאויות שנויות במחלוקת של טראמפ, בניהם עשרות הזדמנויות שונות שבהם העניק תשובות מעורפלות בכתב. טוען כי הוא "אינו זוכר". החוקרים ציינו בדוח כי הם מצאו את תשובותיו "לא הולמות". אם כי החוקרים לא התעקשו על ראיון בעל פה עם הנשיא משום שפעולה מסוג זו הייתה מובילה ל"עיכוב משמעותי" בפרסום הדוח.

צוות החקירה מבהיר בדוח כי לא ניתן לקבוע קשירת קשר בין קמפיין טראמפ לרוסים משום שקביעה זו דורשת "נקיטת פעולה מיודעת או בתגובה לפעולותיו של הצד השני", אם כי הדוח קובע בבירור כי ההתערבות הרוסית נועדה לסייע לטראמפ לנצח בבחירות וכי קמפיין טראמפ היה מוכן לקבל את העזרה המדוברת. "למרות שהחקירה מבססת שהממשל הרוסי האמין כי הוא ייהנה מבחירתו של טראמפ, ופעל כדי להבטיח תוצאה זו", נכתב בדוח, "וכי הקמפיין ציפה שהוא ייהנה אלקטורלית ממידע גנוב שיופץ במאמצים רוסיים (המידע משרתי המפלגה הדמוקרטית שהופץ על ידי ויקיליקס - ו"א) החקירה לא מצאה ביסוס שחברי קמפיין טראמפ קשרו קשר או תיאמו עם הממשל הרוסי".

בדוח מציין מולר כי אין לו את הביטחון הנחוץ כדי לטהר את שמו של הנשיא משיבוש הליכי משפט, וכי אם היו מוצאים כי אין כל עדות לכך היו מגיעים למסקנה כי הנשיא לא ביצע כל פעילות פלילית. במקום מולר ממליץ כי הקונגרס יכול להגיע למסקנה זו ומציע 10 אירועים שונים שאולי ועומדים ברף הנדרש כדי לקבוע כי הנשיא שיבש הליכים. בין היתר מציין מולר "הצעות של חנינות עתידיות אפשריות", בתמורה לחוסר שיתוף פעולה עם החוקרים, פיטוריו של ראש ה-FBI ג'יימס קומי, הניסיון להנחות יועצים שלא לפרסם תכנים הקשורים לפעילות בנו ומאמציו של הנשיא לגרום לתובע הכללי לשעבר ג'יף סשנס לקחת שליטה בחזרה על החקירה ודה-פקטו להגן עליו מפני החקירה של רוברט מולר וניסיונותיו של טראמפ להביא להפסקת פעילותו של מולר לחלוטין ביוני 2017.

"חקירתנו מצאה פעולות רבות של הנשיא שהיו מסוגלות להוות השפעה מופרזת על חקירות הרשויות, כולל אלו הנוגעות להתערבות הרוסית בבחירות... הנשיא קיים שורה של מאמצים ממוקדים כדי לשלוט בחקירה", כתבו בדוח. עוד ציינו כי אחת הבעיות בקביעה האם התקיים שיבוש הליכי משפט קשורה לעובדה כי טראמפ הוא למעשה נשיא ארה"ב, וככזו עומדים לפניו אמצעים שלאדם אחר לא היו. כך למשל פיטוריו של ג'יימס קומי הם תסבוכת חוקתית, משום שהנשיא רשאי לפטר לכאורה את ראש ה-FBI, אם כי ייתכן ואם המניעים "מושחתים", חוקיות הפעולה עומדת בספק.

אחרי פרסום תקציר בן ארבעה עמודים של בר במרץ, טראמפ מיהר לקבוע, אף שהוא עצמו לא קרא את הדוח המלא או המופחת, כי "אין שום קנוניה, אין שום שיבוש". מאוחר יותר אמר כי "זה לא צריך לקרות שוב לאף נשיא אחר".

"הנשיא טראמפ נמצא במציאות ייחודית"

במסיבת העיתונאים שקדמה לפרסום הדוח הודה בר לרוד רוזנשטיין, סגן התובע הכללי שהיה אחראי למנות את רוברט מולר לפני שנתיים, ושהיה צפוי לסיים את תפקידו לפני חודשים ולרוברט מולר עצמו על חשיפתו את המעורבות הרוסית בבחירות.

וויליאם בר, התובע הכללי של ארה"ב, במסיבת העיתונאים היום / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס
 וויליאם בר, התובע הכללי של ארה"ב, במסיבת העיתונאים היום / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס

בר התייחס לשני חלקי הדוח, הראשון שאינו מעורר מחלוקת והוא ההתערבות הרוסית עצמה. "החקירה לא ביססה כי חברים מקמפיין טראמפ תיאמנו עם רוסיה להתערבות בבחירות 2016... הדוח מבהיר כי רוסיה ביצעה מעשים להתערב, אך הם לא היו עם שיתוף פעולה מהקמפיין של טראמפ, עזרתו או עצתו". בר המשיך לתאר את פעילות האינטרנט של הארגון הרוסי ה-IRA להפצת מידע כוזב ברשתות החברתיות והפריצה לשרתי הקמפיין של הילארי קלינטון והפצתם בויקיליקס. בר ציין כי הוגשו כתבי אישום נגד הפעילים הרוסים. אך שוב הדוח לא מצא שום מעורבות של שום אמריקאי בפעילות זו.

אם כי חשוב לציין כי לגבי הפצת המידע בוויקיליקס, בר ביצע הבחנה לגבי שיתוף פעולה מלא ומה יחשב כפעילות לא חוקית והסביר שרק אם אלו שפעלו להפיץ את החומרים בוויקיליקס לקחו חלק בפעילות הלא חוקית של פריצה לשרתי הקמפיין של המפלגה הדמוקרטית, רק אז פעילותם הייתה נחשבת לא חוקית. מה שמשאיר ספק לגבי מעורבותם של אנשים המקושרים לקמפיין בתיאום הפצת החומרים.

פול מנאפורט, שהיה מנהל הקמפיין של טראמפ לתקופה, שמאז נמצא אשם בעברות מס שונות ומתן עדות שקר ונגזר עליו מעל לשבע שנות מאסר, היה ככל הנראה בקשר על מייסד ויקיליקס ג'וליאן אסנג'.

החלק השני של הדוח נגע לשאלה האם הנשיא פעל באופן ששיבש את ההליכים המשפטיים. חלק זה נחשב למעורר המחלוקת במסקנותיו של בר מהדוח, משום שבשונה מהמצופה, מולר בחר שלא להכריע האם פעילותו של הנשיא טראמפ הייתה חמורה מספיק כדי למצוא אותו אשם, או כדי להמליץ על העמדתו לדין.

בר הסביר ופירט לראשונה כי בדוח הציג מולר עשרה אירועים שונים פוטנציאלים לשיבוש הליכי משפט, לאירועים אלו צירף צוותו של מולר הסברים ותיאוריות משפטיות, אך נמנע לקבוע האם עומדים ברף של שיבוש הליכי משפט. אחרי בחינת אירועים אלו בר הכריע כי פעילותו של טראמפ אינה פלילית. הכרעה שחלקים מהציבור האמריקאי, התקשורת ובעיקר חברי המפלגה הדמוקרטית מצאו כי אינה מתפקידו של בר ודרשו בעקבות כך את פרסומו של הדוח המלא.

בר הדגיש במסיבת העיתונאים כי מלבד ההכרעה המשפטית שביצעו לגבי האירועים המצוינים, חשוב לזכור את ההקשר שבהם התרחשו. "הנשיא טראמפ נמצא במציאות ייחודית", הסביר בר, "בזמן שנכנס לתפקיד החלו חוקרים לבחון את פעילותו ובו בזמן התקשורת התחילה לסקר את פעילות החוקר והנשיא עצמו. בו בזמן - כפי שטען הנשיא טראמפ - לא היה כל שיתוף פעולה עם רוסיה. הנשיא היה מתוסכל... ובכל זאת שיתף פעולה במלואו עם החקירה".

במסיבת העיתונאים נשאל בר מספר פעמים על ההחלטה שלא להגיע למסקנות חותכות בנושא ההפרעה, אחרי שמולר עצמו נמנע לעשות זאת. "המטרה הייתה לקבוע כן או לא", השיב בר, "זו האחריות שלנו, אנו לא עושים את כל תהליך זה מבלי להגיע להחלטה. משום שמולר לא הגיע להחלטה, אנחנו קיבלנו אותה".

עם זאת, מהדו"ח המלא של מולר עולה כי הטון שבו נקט בר בתקופה האחרונה, שמטהרת לחלוטין את שמו של טראמפ בכל מובן משפטי, רחוק מלהיות מסקנות החוקר המיוחד. בר טען - עוד לפני שאפילו מונה להיות התובע הכללי - כי לא ניתן לשבש הליכי חקירה אם לא עומד וקיים פשע לשבש. במקרה זה, העובדה כי טראמפ והקמפיין שלו זכו לטיהור שמם בכל הנוגע לקשירת קשר עם רוסיה להתערבות בבחירות, מובילה לכך שלא עומד הרף הנדרש כדי לקבוע שיבוש במישור הפלילי. חשוב לציין כי צוות העוזרים של מולר עצמו התבטא בפני גורמים בתקשורת האמריקאית אחרי שבר בחר לטהר את שמו של טראמפ בצורה חד-משמעית, כי הם חשים שמסקנותם משובשות על ידי בר ולא חושפות את מורכבות הנושא.