בעל מניות בטבע דורש גילוי מסמכים לפני תביעה נגזרת: "שיקול-דעת פגום במכירת נדל"ן; נזק של לפחות 29 מיליון שקל"

עו"ד טל בננסון, המחזיק בכ-4,700 מניות של החברה, טוען: טבע פועלת בניגוד לתכלית של השגת המחיר המקסימלי עבור נכסיה בעת מכירתם

מפעל טבע בהר חוצבים / צילום: איל יצהר
מפעל טבע בהר חוצבים / צילום: איל יצהר

"הדירקטורים ונושאי המשרה מנווטים את תהליך מימוש נכסי המקרקעין של החברה על-פי שיקולים שטיבם לא הובהר עדיין די הצורך, אולם ניתן לקבוע בהתאם לתשתית העובדתית הראשונית כי שיקול-דעת זה הוא פגום ונע על הספקטרום שבין התרשלות בפיקוח לבין פעולות בניגוד עניינים ממש".

כך נכתב בבקשה למתן צו לגילוי ועיון במסמכים טרם הגשת תביעה נגזרת של בעל מניות בחברת התרופות טבע  , אשר הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב ביום חמישי. עו"ד טל בננסון, המחזיק בכ-4,700 מניות של טבע, באמצעות בא-כוחו עו"ד גיא גיסין, כותב בבקשה כי החברה פועלת בניגוד לתכלית של השגת המחיר המקסימלי עבור נכסיה בעת מכירתם.

הר חוצבים: ההצעה הפחות גבוהה התקבלה

כזכור, טבע, שנמצאת בעיצומו של תהליך רה-ארגון נרחב, סוגרת חלק מאתריה בארץ ובעולם ומוכרת את הנדל"ן שלהם. אחד מהנכסים הוא מפעל הטבליות בהר חוצבים, שקבוצת לוינשטיין הודיעה על רכישתו ב-171 מיליון שקל.

אולם כפי שנחשף ב"גלובס", איש העסקים היהודי-צרפתי מאיר אזרוואל טען, באמצעות עו"ד מימון אביטן, כי הגיש הצעה גבוהה יותר לרכישת הנכס. בהמלצת שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, מיכל עמית-אניסמן, נמחקה התביעה שהוגשה נגד זכיית קבוצת לוינשטיין, ואולם השופטת קבעה, מבלי להביע עמדה, כי קיימת האפשרות להגיש תביעה נגזרת. נציין גם כי העסקה למכירת הנכס ללוינשטיין כפופה לאישור דירקטוריון טבע, שטרם התקבל; בהגשת הבקשה לגילוי מסמכים ישנו למעשה איתות לדירקטורים שלא ימהרו לאשרה.

בבקשה לגילוי מסמכים מוזכרים שלושת הנכסים הנמכרים: טבע מדיקל באשדוד, מפעל המשאפים בירושלים ומפעל הטבליות בירושלים, ומוזכרת הצעתו המשופרת (200 מיליון שקל) של אזרוואל. לדברי המבקש, העסקה למכירת מפעל המשאפים תמורת 171 מיליון שקל צפויה להיות מובאת לאישור הדירקטוריון בימים הקרובים, והוא סבור כי "אישור עסקה זו, שעה שעל השולחן מונחת הצעה בסך 200 מיליון שקל, יגרום נזק ודאי לחברה ובעלי מניותיה בגובה של לפחות 29 מיליון שקל - הפער בין ההצעות".

עוד לדברי המבקש, מכירת מתחם טבע משאפים לחברת ויתניה בוצעה שלא במסגרת הליך תחרותי, ומכירת המתחם באשדוד לחירון ב-109 מיליון שקל בוצעה "תוך התעלמות (ולכל הפחות אי-מתן משקל מספיק) להצעת רכישה משופרת באופן משמעותי בסך 135 מיליון שקל שהוגשה באמצעות איש העסקים צדק לגבס".

לטענתו, "עובדות אלה מקימות חשש ממשי להפעלת שיקול-דעת באופן בלתי סביר או בלתי תקין באופן מהותי מצד הנהלת החברה בהליכי המכר; ובסיוע המידע והמסמכים שיתבקשו במסגרת בקשה זו - מקימות תשתית ראייתית ראשונית לכאורה לגבי קיומם של התנאים לאישור תביעה נגזרת נגד מי מנושאי המשרה בחברה".

לדברי המבקש, מדובר בבקשה דחופה, שיש לדון בה בטרם יאשר הדירקטוריון את העסקה.

במקביל, בסוף השבוע נודע כי טבע קיבלה את אישור ה-FDA (רשות המזון והתרופות של ארה"ב) לשווק גרסה גנרית לתרופה המיועדת לטיפול בתופעות של מנות יתר של תרופות אופיואידיות. זוהי הגרסה הגנרית הראשונה שאושרה לשוק, שמגיעה על רקע רצון ה-FDA לתת עדיפות באישור שיווק של תרופות מסוג זה בעקבות ההתמכרות לאופיואידים.