מאבק השליטה בבזק: גד זאבי סולל כביש עוקף אינטרנט זהב ומציע להשקיע 950 מיליון שקל בחברה הבת ביקום

עפ"י הצעת זאבי, 800 מיליון שקל מהסכום ישמשו לפירעון מוקדם של התשלום למחזיקי אג"ח ג', והיתרה תצטרף למזומן שבקופת ביקום (כ-700 מיליון שקל) • במועד השלמת העסקה החברה תודיע גם על תשלום למחזיקי אג"ח ב', שהיה אמור להתבצע בסוף מארס

גד זאבי / צילום: איל יצהר
גד זאבי / צילום: איל יצהר

נראה כי מאבק השליטה בבזק עדיין רחוק מסיום. לאחר שמחזיקי איגרות החוב של אינטרנט זהב בחרו ברוב גדול בהצעת הקרן הזרה סרצ'לייט להשקעה בחברה, הגיע איש העסקים גד זאבי והציע בסוף השבוע הצעה חדשה - שלכאורה טורפת את הקלפים ופותחת מחדש את מאבק השליטה בקבוצת התקשורת.

בניגוד להצעתו הקודמת להשקעה באינטרנט זהב, שנדחתה על ידי מחזיקי האג"ח, זאבי פנה הפעם לקומה שמתחתיה בפירמידת השליטה בבזק - החברה הבת ביקום. הצעתו הנוכחית, כפי שהועברה באמצעות עורכי דינו אמיר ברטוב ועיינה וקסלר ממשרד שמעונוב ושות' לידי מנכ"ל ביקום, עמי ברלב, ולעו"ד אופיר נאור שהוא בא-כוח הנאמן למחזיקי אג"ח ג' של החברה, היא בסך כולל של 950 מיליון שקל.

זאת, בהשוואה להצעתו הקודמת לאינטרנט זהב - החברה האם של ביקום - שכללה הנפקת אג"ח בסך 300 מיליון שקל ותשלום אפסייד שמבוסס על מחיר מניית בזק, שהיה עשוי להסתכם בעוד כ-300 מיליון שקל.

הצעת זאבי כעת היא להשקעה בתמורה למניות ביקום, כאשר 800 מיליון שקל מהסכום ישמשו לפירעון מוקדם של התשלום למחזיקי אג"ח ג', והיתרה תצטרף למזומן המצוי בקופת ביקום (כ-700 מיליון שקל) ותשמש למימון פעילות החברה ולפירעון החובות למחזיקי האג"ח.

במועד השלמת העסקה החברה תודיע גם על תשלום למחזיקי אג"ח ב', שהיה אמור להתבצע בסוף מרץ. כזכור, ביקום עצרה את התשלומים למחזיקי האג"ח על רקע אי עמידה באמות המידה הפיננסיות, לאחר שבזק ביצעה מחיקות חשבונאיות גדולות.

איום כלפי מחזיקי אג"ח אינטרנט זהב, שדחו הצעתו?

הצעתו של זאבי מרוקנת לכאורה מתוכן את המהלך שמקדמים מחזיקי אג"ח אינטרנט זהב לקראת השקעה של סרצ'לייט, שאותה העדיפו כאמור על פני הצעתו הקודמת - אם כי נראה שלא יהיה לזאבי קל לעקוף את אינטרנט זהב.

נראה שלצורך ההשקעה בביקום תידרש החברה, בעלת השליטה בבזק, לבצע הגדלת הון, מהלך שדורש את אישור בעלי המניות שלה. ומכיוון שאינטרנט זהב מחזיקה ב-52% ממניות ביקום, ואין לה כל סיבה לתמוך במהלך כזה, זה עשוי לרדת מן הפרק.

מהלך דומה ניסתה לבצע לאחרונה הנהלת בזק, שרצתה להגדיל את ההון שלה לצורך הנפקת מניות, אך לא קיבלה את תמיכתה של ביקום ונאלצה לסגת מכך. בניגוד לבזק, ביקום נמצאת במצב מורכב יותר מול מחזיקי האג"ח, וייתכן שניתן יהיה לקבל אישור למהלך מסוג זה בבית המשפט, תוך התעלמות מהאינטרסים של מחזיקי האג"ח של אינטרנט זהב.

עם זאת בשלב זה מדובר עדיין כנראה בתרחיש רחוק. בעוד שבאינטרנט זהב ברור שהעדיפות היא להצעת סרצ'לייט, בביקום בשלב זה טרם נקבע מהי ההצעה העדיפה, ונראה כי בכל הצעה יש יתרונות וחסרונות.

הצעת סרצ'לייט נדרשת לקבל גם את אישור ביקום, משום שהיא כוללת גם השקעה בביקום בתמורה למניות החברה, במחיר שיוסכם על הצדדים. ייתכן שבביקום ידרשו מסרצ'לייט לשפר את הצעתה, הכוללת גם דרישות שנוגעות לאמות המידה הפיננסיות.

מנגד, עולים גם סימני שאלה לגבי הצעת זאבי: כחלק מהצעתו הוא הציג מכתב אינדיקטיבי מ-AON, ברוקר הביטוח הגדול בעולם, להעמדת המימון הדרוש, והוא מבטיח להמציא מכתב מחייב ממנו. יש מי שמתייחס להצעתו החדשה של זאבי כאל סוג של איום כלפי מחזיקי האג"ח של אינטרנט זהב, שלא רצו את הצעתו, או לפחות בתור ניסיון להוכיח להם שיוכל להשיג את גרעין השליטה בבזק, גם אם לא רצו בו.

בתוך כך, מניית בזק  עלתה היום במהלך המסחר ב-6.2% והתחזקה בכ-14% מהשפל של תחילת החודש. מניית ביקום  זינקה למעלה מ-15% ומניית אינטרנט זהב  עלתה בצהריים ב-7.3%.