תוכנית טראמפ למזה"ת: סמוטריץ' ידרוש התחייבות כתובה לאי-נסיגה

עדיין לא יודע אם "תוכנית המאה" של טראמפ תכלול הצעה לנסיגה מההתנחלויות, אבל באיחוד מפלגות הימין רוצים להיות מוכנים מראש: "לא נחזור על הטעות של המפד"ל ערב הגירוש מגוש קטיף" • בינתיים, היום התקיימה פגישת מו"מ ראשונה בין הליכוד וישראל ביתנו

בצלאל סמוטריץ' / צילום: אתר הכנסת
בצלאל סמוטריץ' / צילום: אתר הכנסת

איחוד מפלגות הימין, בראשות הרב רפי פרץ וח"כ בצלאל סמוטריץ', לא יחלו במו"מ הקואליציוני לפני תום חול המועד - אולם בכלי התקשורת הם כבר מנהלים את המאבק על אופיה של הממשלה הבאה. בין ויכוח על תפקיד שר המשפטים, לשר החינוך, סמוטריץ' יודע מראש שדבר אחד הוא ידרוש בוודאות: "התנגדות לנסיגות בתוך קווי היסוד של הממשלה". בין אם "תוכנית המאה" של טראמפ תכלול הצעה כזו (שישראל תיסוג מן ההתנחלויות) ובין אם לא, סמוטריץ' ירצה את ההצהרה הזו בכתובים. "לא נחזור על הטעות של המפד"ל ערב הגירוש מגוש קטיף, שאז הם ישבו בממשלה ולא פרשו כאשר אפשר היה לעצור את זה, וכאשר פרשו, זה כבר לא עזר. אם נתרשם שיש כאן משהו רציני שעלול להתקדם נפיל את זה מראש", נמסר מטעם המפלגה ל"גלובס".

באשר לשותפות הקואליציוניות האחרות, ש"ס ויהדות התורה אינן מערבות את הנושא המדיני בתהליך הקמת הממשלה ה-35. גם בכולנו, אין דרישות בהקשר הזה. אביגדור ליברמן, הדורש לחזור לתיק הביטחון, מבקש במו"מ הקואליציוני לשלב מנגנונים ברורים יותר באשר להפעלת כוחות ההרתעה של צה"ל, אולם בנושא המדיני לא נראה בשלב הזה שהוא מניח דרישות משלו.

היום (א') התקיימה בכפר המכביה פגישת מו"מ ראשונה על אש נמוכה. מצד הליכוד נכחו השר יריב לוין, ונציגו של נתניהו נתן אשל. מטעם ישראל ביתנו הוביל את המו"מ ח"כ עודד פורר. הצדדים לא הגיעו להתקדמות כלשהי בנושא חוק הגיוס ונושאי דת ומדינה.

ביהדות התורה מתכוננים למו"מ באמצעות העלאת דרישותיהם. לפי תפיסתם, עם 8 מנדטים, עליהם לקבל 3 תיקים, אך יבקשו סגני שרים במעמד שרים. התיקים שהם ידרשו הם: הבריאות, הרווחה והשיכון, בנוסף להמשך המידתם בראשות ועדת הכספים של הכנסת.