הבורסה: "הציבור רכש קרנות סל על מדדי מניות מקומיים ומכר קרנות העוקבות אחר מדדי מניות בינלאומיים"

לפי נתוני הרבעון הראשון, לאחר הרפורמה של הפיכת תעודות הסל לקרנות סל, במרץ נסחרו בבורסה קרוב ל-600 קרנות סל בשווי שוק מצרפי של כ-90.5 מיליארד שקל • מדובר בהיקף כספי דומה מאוד לזה שהיה בסוף פברואר השנה, ובסכום שגבוה בכ-1.5 מיליארד שקל ביחס למה שהיה בסוף ינואר השנה

קרנות סל / צילום: רויטרס
קרנות סל / צילום: רויטרס

הבורסה פרסמה היום (ב') סקירה עם נתוני הרבעון הראשון לאחר הרפורמה של הפיכת תעודות הסל לקרנות סל, בהתאם לתיקון בחוק, ממנה עולה כי בסוף חודש מרץ נסחרו בבורסה קרוב ל-600 קרנות סל בשווי שוק מצרפי של כ-90.5 מיליארד שקל. מדובר בהיקף כספי דומה מאוד לזה שהיה בסוף פברואר השנה, ובסכום שגבוה בכ-1.5 מיליארד שקל ביחס למה שהיה בסוף ינואר השנה וסכום שגבוה בכמעט 5 מיליארד שקל ביחס לסך שהיה בסוף 2018. חלק משמעותי מהנסיקה בשווי הנכסים נובע מהעלייה החדה שנרשמה במדדים רבים בשוקי ההון, בארץ ובעולם, במהלך הרבעון הראשון ולא בגלל זרימה "אדירה" של כספים חדשים לניהול באמצעות קרנות הסל.

בכל אופן, בבורסה מפרטים היום כי מרבית הקרנות, גם במספרן וגם בשווי השוק שלהן, הן קרנות סל על מדדי מניות בינלאומיים, שכללו 323 קרנות סל בשווי של כ-42 מיליארד שקל, לעומת 78 קרנות סל על מדדי מניות בתל-אביב, בשווי של כ-21.5 מיליארד שקל.

בבורסה ציינו כי "ברבעון הראשון של שנת 2019 עיקר פעילות הציבור בקרנות סל הייתה בקרנות סל המשקיעות במניות. מדדי המניות בישראל ובחו"ל עלו ברבעון הראשון של 2019 בכ-7% ובכ-10% בממוצע, בהתאמה. הציבור הישראלי בחר לרכוש קרנות סל על מדדי המניות המקומיים ולמכור קרנות סל העוקבות אחרי מדדי מניות בינלאומיים".

לפי נתוני הבורסה, שווי קרנות הסל על מדדי מניות מקומיים עלה בכ-2.2 מיליארד שקל בסיכום הרבעון הראשון של השנה, ביחס לסוף שנת 2018, בהשפעת שני גורמים - עלייה מרכישות נטו של קרנות סל, בהיקף של כ-1 מיליארד שקל, ועלייה של שווי המניות בבורסה, בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל.

עוד עולה מנתוני הבורסה כי למרות שבסיכום רבעוני הציבור מכר נטו קרנות סל המשקיעות במניות בחו"ל בשווי של כ-2.6 מיליארד שקל, שווי קרנות הסל על מדדי מניות בינלאומיים עלה בכ-1.4 מיליארד שקל, וזאת בזכות עלייה של כ-4 מיליארד שקל של שווי המניות בחו"ל בקרנות הסל.

שווי קרנות הסל על מדדי איגרות חוב עלה בסיכום רבעוני בכ-1 מיליארד שקל, עלייה שנבעה כולה מקרנות סל על מדדי אג"ח חברות בתל-אביב, בעיקר בגין עליית שערי האג"ח (כ-800 מיליון שקל), וכן בשל עלייה ברכישות נטו (כ-200 מיליון שקל).

הפיכת תעודות הסל לקרנות סל הייתה רפורמה משמעותית שהובילה רשות ני"ע, והיא התבצעה בהדרגה במהלך הרבעון האחרון של 2018. בשקלול הקרנות המחקות שבהן מנוהלים כ-30 מיליארד שקלים נוספים, עולה כי הציבור והמוסדיים מנהלים כ-120 מיליארד שקל באמצעות קרנות הנאמנות הפסיביות (שעוקבות אחר מדדים). מדובר בכ-37% משוק קרנות הנאמנות בכללותו, כשיתרת הכספים מנוהלים באמצעות קרנות נאמנות אקטיביות - מסורתיות וכספיות. הליך הפיכת תעודות הסל לקרנות סל היה מלווה בקשיים תפעוליים ניכרים, שנראה שכבר נפתרו.