מ-7 יצאה אחת: כך העלה איל וולדמן את המחיר של מלאנוקס בתהליך למכירת החברה

"זה היה תהליך מאוד מאוד תחרותי, הבנקאים אמרו שלא ראו דבר כזה", סיפר לאחרונה מנכ"ל אנבידיה על המאבק לרכישת חברת הטכנולוגיה הישראלית • הדיווח של מלאנוקס מאתמול מאשר את דבריו: וולדמן תמרן בין מספר הצעות רכישה מתחרות עד שהשיג את התמורה של 6.9 מיליארד דולר

ג'נסן הואנג, מנכ"ל ומייסד אנבידיה, ואיל וולדמן, מנכ"ל ומייסד מלאנוקס / צילום: כדיה לוי, גלובס
ג'נסן הואנג, מנכ"ל ומייסד אנבידיה, ואיל וולדמן, מנכ"ל ומייסד מלאנוקס / צילום: כדיה לוי, גלובס

שבע חברות בינלאומיות ציבוריות שונות פנו לחברת הטכנולוגיה מלאנוקס והתעניינו באפשרות לרכוש אותה בחודשים האחרונים, וארבע מתוכן אף ערכו בדיקת נאותות והגישו הצעות רכישה. הרוכשת שנבחרה לבסוף הייתה אנבידיה, שתשלם עבורה 6.9 מיליארד דולר. מלאנוקס פרסמה אתמול דיווח לקראת אסיפת בעלי המניות שתתכנס לאשר את העסקה, ופירטה את השתלשלות העניינים לקראת חתימת העסקה.

"זה היה תהליך מאוד מאוד תחרותי, הבנקאים אמרו שלא ראו דבר כזה. איל מנהל מו"מ מאוד קשוח. הייתי צריך להתקשר אליו כל יום להגיד לו שאני אוהב אותו", כך סיפר בחיוך לפני חודש במסיבת עיתונאים מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, על התהליך מול וולדמן, מנכ"ל ומייסד מלאנוקס. הדיווח של מלאנוקס מאשר את דבריו. נזכיר כי בין החברות שהוזכרו כמועמדות לרכישת מלאנוקס בשנה האחרונה היו אינטל, מיקרוסופט ו-Xilinx.

מהדיווח עולה כי החברה הראשונה שפנתה למלאנוקס (שמכונה בשם "Party A") עשתה זאת לפני שנה, לצורך שיתוף-פעולה אסטרטגי. באוגוסט-ספטמבר 2018 העלה מנכ"ל A את האפשרות לרכוש את מלאנוקס, והוצג מחיר של 102 דולר למניה - פרמיה של 32.6% על מחיר המניה באותו זמן. וולדמן השיב שההצעה נמוכה ממחיר היעד הממוצע בו נוקבים האנליסטים (109.5 דולר באותה עת), אך כי אם תוגש הצעה רשמית, הוא יציג אותה לדירקטוריון. הצעה זו אכן הגיעה באותו היום.

ג'יי.פי מורגן ששימש כיועץ של מלאנוקס הציג מספר חברות נוספות שיכולות להתעניין ברכישה, והדירקטוריון הודיע למנכ"ל A שאם ההצעה תשופר משמעותית, אפשר יהיה להתחיל בתהליך. הדירקטוריון החליט לפנות לשתי רוכשות פוטנציאליות נוספות: אנבידיה וחברה "B", שנבחרו משום שהדירקטוריון העריך שיתעניינו במלאנוקס ויוכלו להציע הצעה משופרת לעומת A, בזכות סינגריות וסוגיות הגבלים עסקיים.

באוקטובר נערכה שיחה ראשונה בנושא בין וולדמן לבין הואנג, והשניים נפגשו מספר פעמים בימים הבאים. במקביל נערכו שיחות עם חברה B, ואילו דירקטוריון מלאנוקס, בייעוץ הבנק, החליט לפנות לחברה נוספת מתעשיית הסמיקונדקטור (חברה "C"), שוויתרה זמן קצר לאחר מכן.

ב-25 באוקטובר פורסם ב-CNBC כי מלאנוקס מועמדת לרכישה, ובתגובה זינקה מנייתה. שתי חברות ("D" ו-"E") פנו בעקבות זאת למלאנוקס והתעניינו ברכישה.

בשבועות שלאחר מכן החברות אנבידיה, A, B ו-D ערכו בדיקות נאותות. חברה A העלתה את הצעתה בדולר אחד, ל-103 דולר, אך נענתה שההצעה מעריכה בחסר את החברה. מניית מלאנוקס המשיכה לעלות על רקע ההערכות שתירכש.

בימים שלאחר מכן החלה קדחת של הצעות רכישה. ב-16 בנובמבר הגישה D הצעה רשמית במחיר 102 דולר. יומיים לאחר מכן הציעה B הצעה לא מחייבת במחיר של 107 דולר. באותו יום העלתה A את הצעתה ל-104.5 דולר. דירקטוריון מלאנוקס הודיע לכולן שעליהן להגדיל את הצעותיהן, ולאנבידיה שעליה להגיש הצעה כדי להישאר חלק מהתהליך. בתגובה הציעה אנבידיה לרכוש את מלאנוקס ב-105 דולר למניה.

בחודשיים הבאים נמשכו המגעים ובינואר הציעה A מחיר של 106.6 דולר למניה, B הציעה 110 דולר ו-D הציעה 104.5 דולר, מתוכם 90 דולר במזומן והיתר במניות. אנבידיה הציעה באותו שלב 107 דולר.

ואז נותרו שתיים

בתחילת פברואר הוחלט בדירקטוריון שהצעות סופיות יוגשו עד ה-26 בפברואר. למשך שלושה ימים הייתה בתמונה גם חברה נוספת ("F") אך היא החליטה שאינה מעוניינת ברכישה. בסוף פברואר, אנבידיה הציעה 115 דולר ו-A הציעה 109.75 דולר, וחברה B הציעה 115 דולר. הדירקטוריון החליט לבקש מאנבידיה ו-B הצעות סופיות והודיע ל-A שהציעה את ההצעה הנמוכה ביותר. בתגובה הגישה A הצעה משופרת, גם היא בסך 115 דולר, אך למחרת חזרה בה.

וולדמן הודיע להואנג ולמנכ"ל B כי עליהם לשפר את ההצעות. בתחילת מארס הציעה B מחיר של 117 דולר ואנבידיה נותרה ב-115 דולר, ו-וולדמן פנה ל-B ו"עודד אותם להגדיל את ההצעה". במקביל חזר וולדמן ל-A, שחזרה לתמונה והציעה 121 דולר - הצעתה הסופית. B העלתה את הצעתה ל-122.5, ו-וולדמן חזר להואנג, עודד אותו להציע מעל 120 דולר והודיע שהחברה תיכנס למו"מ בלעדי עם מי שיציע את הסכום הגדול ביותר. בתגובה הציג הואנג הצעה סופית של 125 דולר למניה (23% מעל הצעת הרכישה הראשונית), שתפקע באותו יום אם לא יוחלט על מו"מ בלעדי. הדירקטוריון החליט להסכים לכך והמגעים עם A ו-B הופסקו. כעבור שלושה ימים, נחתם הסכם הרכישה של מלאנוקס.