המשבר בכים ניר: הנאמנת ממליצה למכור אותה לגורן ומבקרת את אלביט

גורן חקלאות מציעה לרכוש את כים ניר ב-8 מיליון שקל, בעוד אלביט מערכות הציעה 6.5 מיליון שקל • הנאמנת: אלביט מאיימת לבטל את ההסכם עם המדינה להפעלת טייסת הכיבוי

ניצה פוזנר / צילום: איל יצהר
ניצה פוזנר / צילום: איל יצהר

דרמה בהתמחרות על חברת כים ניר, שנמצאת בהקפאת הליכים מזה כחצי שנה, וזאת בעקבות חובות כספיים כבדים שאליהם נקלעה: הנאמנת שמונתה לחברה, עו"ד ניצה פוזנר, ממליצה לבית המשפט לאשר את מכירת החברה, שעוסקת בעיקר באספקת שירותי ריסוס חקלאי מן האוויר, לחברת גורן חקלאות בתמורה ל-8 מיליון שקל. זאת, לאחר שהצעה אחרת, שהגישה אלביט מערכות, הסתכמה בכ-6.5 מיליון שקל.

בהודעה שמסרה לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד כתבה עו"ד פוזנר כי גורן חקלאות הגישה לה בימים האחרונים הצעה משודרגת לרכישת פעילות כים ניר, לרבות את תשתיות החברה וכל פעילויותיה - מלבד הפעלת טייסת הכיבוי. טייסת הכיבוי מופעלת באמצעות כים ניר, ומבוססת על 14 מטוסי כיבוי שרכשה אלביט מערכות במסגרת הסכם שעשתה עם המשרד לביטחון פנים. אלביט מקבלת בכל שנה מהמשרד לביטחון פנים כ-60 מיליון שקל בתמורה להפעלת הטייסת בפריסה ארצית.

בהודעת הנאמנת לבית המשפט נכתב כי היא ממליצה על ההצעה המשודרגת של גורן כהצעה זוכה, שכן בנוסף לכך שמדובר בהצעה הכספית הגבוהה ביותר גורן גם מתחייבת לאפשר לאלביט להמשיך ולספק את שירותי כיבוי האש מתשתיות של כים ניר. זאת עד לגמר תקופת ההסכם שלה עם המשרד לביטחון פנים בשנת 2023.

עם זאת, בהודעתה ציינה עו"ד פוזנר כי אלביט הבהירה לה כי היא תבטל את ההסכם עם המדינה להפעלת טייסת הכיבוי וזאת במידה שלא יותר לה לרכוש את התשתיות של כים ניר.

לפי הנאמנת, באלביט ציינו לפניה כי במצב דברים שכזה היא תודיע למשרד לביטחון הפנים על ביטול חוזה הכיבוי. "עצם האמירה, שלא לומר הפרחת איום לא סמוי, מהווה ניסיון להפעלת לחץ בלתי ראוי לשינוי מהלך סדור ותקין של הליך ההזמנה להציע הצעות ולהשאת תמורה על החברה", כתבה עו"ד פוזנר לבית המשפט.

במסגרת שיפור הצעתה לרכישת כים ניר, גורן הודיעה כי תחזור בה בין השאר מתביעה שהגישה נגד כים ניר בגובה של כ-600 אלף שקל וזאת במעמד הוצאת הצו להקפאת ההליכים של החברה. ויתור זה הוביל לכך שההצעה של גורן גבוהה ב-33% מזו שהניחה אלביט.

בהודעה שמסרה גורן חקלאות לבית המשפט היא שבה והתחייבה כי תתיר לאלביט להשתמש בכל תשתיות כים ניר למשך תקופת הסכם הפעלת טייסת הכיבוי ובמקרה של מחלוקות שיתגלעו בנושא ישמש רואה החשבון חן ברדיצ'ב למומחה שיכריע עליהן.

בהתייחס לאיומיה של אלביט, שלפיהם היא תבטל את ההסכם שעליו חתמה עם המדינה להפעלת טייסת הכיבוי, נכתב בהודעת גורן לבית המשפט כי אלביט הרוויחה מחוזה הכיבוי מעל 20 מיליון שקל בשנה בכל אחת מהשנים האחרונות - ושאין להאמין לאיומיה שכן היא לא תוותר על מקור הכנסה של עשרות מיליוני שקלים. "לא ניתן לשטות בכולם כל הזמן ומדובר באיום סרק מובהק", נכתב.

עוד טענה גורן כי "בהתאם לנתונים שלפנינו, אלביט עשקה את כים ניר עד כדי חדלות פירעון וגרמה לה הפסד מצטבר נכבד בכל שנה שהממעיטים מעריכים אותו ב 5 מיליון שקל ואילו להערכתנו היקפו עומד על כ 8 מיליון שקל בשנה".

לפי גורן "אלביט מנועה משפטית מביטול הסכם הפעלת טייסת הכיבוי ובאפשרות המדינה לאכוף אותו עליה וזאת באמצעות הכלים שעומדים לרשותה".

מנכ"ל החברה-הבת גורן תעופה תא"ל (במיל') דן רונן, מבכירי חיל האוויר לשעבר, מנהל את המלהכים עם כים ניר מטעם קבוצת גורן.

טרם התקבלה תגובת אלביט מערכות.