הצעת החוק הראשונה לכנסת ה-21: ביטול חוק הלאום

הכנסת ה-21 תושבע היום אחה"צ ובה לא פחות מ-49 חברי כנסת חדשים • ישיבת ההשבעה תחל ב-16:00 • עוד בטרם הושבעו חברי הכנסת, הבוקר הודיעה סיעת מרצ כי תגיש הצעת החוק לביטול חוק הלאום ובהמשך תעלה אותה להצבעה כהצעת החוק הראשונה מטעמה

יולי אדלשטיין בכנסת / צילום: דוברות הכנסת נועם מוסקוביץ
יולי אדלשטיין בכנסת / צילום: דוברות הכנסת נועם מוסקוביץ

הכנסת ה-21 תושבע היום (ג') אחר-הצהריים ובה לא פחות מ-49 חברי כנסת חדשים. החל מהשעה 08:00 הבוקר הקדימו כמה מחברי הכנסת המיועדים להגיע, ובכניסה הם מקבלים את תעודות חברי הכנסת הרשמיות. רובם מלווים על-ידי בני משפחותיהם, ובצהריים הם יתכנסו עימם למעין קבלת-פנים בטרקלין שאגאל.

במקביל יתקיימו כמה ישיבות סיעה, ובהן הליכוד, שם ראש הממשלה בנימין נתניהו יישא דברי פתיחה. בנוסף, יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, יקיים מסיבת עיתונאים.

בשעה 15:00 יגיע נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, ויתקבל בטקס קבלת-הפנים לנשיא המדינה ברחבת הכנסת ("רחבת וייל"). לראשונה בתולדות המשכן, משמר הכבוד של משכן הכנסת יקבל את הנשיא במצעד כבוד, על רקע מארש שתנגן תזמורת צה"ל. עוד ילוו את הנשיא שיירת אופנועים ופרשים על סוסים. יו"ר הכנסת, יולי יואל אדלשטיין, יקבל את ריבלין. ברקע תשמיע תזמורת צה"ל תרועות חצוצרה ואת המנון המדינה. לאחר מכן יונף נס הנשיא ואדלשטיין, וריבלין יסקרו את משמר הכבוד. לבסוף יניח נשיא המדינה זר לרגלי הגלעד לזכר חללי מערכות ישראל, המוצב ברחבת המשכן.

ב-16:00 תחל במליאה את ישיבת ההשבעה. לאחר דברי הפתיחה של הנשיא ריבלין, היו"ר אדלשטיין יקרא בפני חברי הכנסת את נוסח הצהרת האמונים. לאחריו יקרא שדר הרדיו ערן אליקים את פרק קכ"ב מספר תהילים, ויושמעו קטעים מההכרזה על הקמת מדינת ישראל בקולו של דוד בן-גוריון. אדלשטיין ייתן נאום קצר, ולאחריו יצהירו אמונים 119 חברי הכנסת, חברת הכנסת שלי יחימוביץ' תיעדר ותושבע בנפרד.

מיד לאחר מכן תיפתח ישיבת כנסת רגילה. על סדר היום: בחירת יושב-ראש הכנסת ובחירת הוועדה המסדרת של ועדות הכנסת השונות.

אחרי הישיבה יתכנסו ראשי הרשימות לצילום מסורתי והרמת כוסית, והצלמים יהיו בציפייה דרוכה ללחיצת יד בין ראש הממשלה נתניהו לראש האופוזיציה הנכנס בני גנץ. נתניהו ויו"ר הכנסת אדלשטיין ינאמו. את האירוע  ילוו חברי הרכב "הפרויקט של רביבו".

מרצ תגיש הצעת חוק לביטול חוק הלאום

עוד בטרם הושבעו חברי הכנסת, הבוקר הודיעה סיעת מרצ כי תגיש את הצעת החוק לביטול חוק הלאום, ובהמשך תעלה אותה להצבעה כהצעת החוק הראשונה מטעמה. ראשי מרצ הודיעו לאחר העברת חוק הלאום ובמהלך מערכת הבחירות כי בכוונתם להביא לביטול החוק שעבר בקיץ 2018. התמיכה הניכרת שקיבלה המפלגה בקרב הבוחרים הערבים מוסיפה לכך, ומרצ תנסה לגייס את כל חברות האופוזיציה לתמוך בהצעה.

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, אומרת כי חוק הלאום הוא חוק גזעני ומפלה שאין לו מקום במדינה דמוקרטית, וכי התשובה היחידה להעמקת הגזענות היא יצירת שותפות מחייבת עם בעלי ברית למען השלכת החוק לפח האשפה של ההיסטוריה.

אלא שלא ברור כלל אם חברות האופוזיציה האחרות יתמכו בהצעת החוק. במפלגת העבודה, למרות ההתנגדות לחוק הלאום בנוסח שעבר, לא בטוח שיתמכו בביטולו המלא, ולא בתיקונו בלבד. במפלגת כחול לבן סביר שלא יתמכו - עמדת המפלגה כפי שהובעה במערכת הבחירות היא תיקון חוק הלאום בצורת תוספת סעיף של שוויון אזרחי או חקיקה אחרת שתאזן אותו.

הצעה זו של מרצ מעידה גם על כוונתה להוות אופוזיציה אקטיבית, והיא בולטת לנוכח ההתבטאויות המעטות של ראשי כחול לבן, מפלגת האופוזיציה הגדולה, עד כה. בני גנץ וגבי אשכנזי לא הופיעו ליום ההדרכה לחברי הכנסת החדשים, ואחת מהשאלות בכנסת הנכנסת תהיה כיצד יתפקדו הרמט"כלים לשעבר כחברי אופוזיציה מן השורה.