חברת הקניונים האמריקאית סטרווד ווסט: "אנחנו צופים ירידה נוספת בתוצאות לפני שתגיע ההתייצבות"

מייקל גלימצ'ר, מנכ"ל סטרווד ווסט, לא הסתיר היום באסיפת העדכון למחזיקי האג"ח את המצב הקשה שבו נמצאים חלקים נרחבים מענף הקניונים בארה"ב

נכס של סטרווד ווסט./ צילום: מצגת החברה
נכס של סטרווד ווסט./ צילום: מצגת החברה

קצת יותר משנה לאחר ההנפקה הראשונית בבורסת תל אביב, כשהאג"ח שלה נסחרת סביב מחיר של 51 אגורות בלבד ובתשואה שנתית לפדיון של 29%, כינסה היום (ג') חברת הקניונים האמריקאית סטרווד ווסט  אסיפת עדכון למחזיקי האג"ח. החברה, שגייסה לא פחות מ-910 מיליון שקל מהציבור בישראל, ביקשה לנסות ולהרגיע את המשקיעים, שביצעו בריחה המונית מהאג"ח שלה בחודשים נובמבר-דצמבר 2018.

מייקל גלימצ'ר, מנכ"ל סטרווד ווסט, שנכח באסיפה, לא הסתיר את המצב הקשה שבו נמצאים כיום חלקים נרחבים מענף הקניונים בארה"ב. "אנחנו עובדים קשה לשפר את כל הפורטפוליו שלנו", אמר לנוכחים באסיפה, והדגיש כי הסביבה העסקית בתחום הקמעונאות בארה"ב נותרה מאתגרת גם ב-2018.

סטרווד ווסט, שמחזיקה ומפעילה שבעה קניונים בארה"ב, סיכמה את 2018 עם ירידה של 4.4% ברווח הגולמי מפעילות ההשכרה (NOI) ל-109 מיליון דולר ועם נפילה של 48% ב-FFO (רווח הנקי מהשכרה בנטרול סעיפים חד-פעמיים) ל-32 מיליון דולר. נוסף על כך, הציגה החברה שחיקה של 7% בשווי הנדל"ן שבבעלותה ל-1.62 מיליארד דולר, לצד ירידה בשיעור התפוסה בקניונים, מ-97% בסוף 2017 ל-95.9% בסוף 2018.

באסיפה אמר גלימצ'ר: "אנחנו צופים ירידה נוספת בתוצאות לפני שתגיע ההתייצבות". לפי סטרווד ווסט, נרשמו מתחילת 2019 יותר מ-11 פשיטות רגל של רשתות קמעונאיות גדולות בארה"ב, אבל מגזר חנויות הכלבו דווקא מראה כעת סימני התייצבות, לאחר השחיקה החדה שספג בשנים האחרונות.

"הכוונה להגדיל את תחום המזון בקניונים"

גלימצ'ר הסביר כי מטרת החברה כיום לשנות את תמהיל השוכרים בקניונים, ולהוסיף שימושים נוספים שאינם קמעונאיים במטרה להגביר את תנועת הלקוחות ולהגדיל את התדירות ומשך הביקורים. לדבריו, 80% מהחוזים החדשים שנחתמו הם עם קמעונאים שאינם בתחום האופנה ומתמקדים בתחומי ההסעדה, הבידור, האימון הגופני והשירותים הרפואיים.

"ענף המזון תופס ברחבי העולם 30% משטח הקניונים, בעוד שבארה"ב הוא תופס רק כ-10%, והכוונה שלנו היא להגדיל את תחום המזון בקניונים שלנו ולהוסיף גם מכוני כושר, מספרות ועוד. המטרה היא להפוך את הקניון למעין עיר קטנה, ופחות למקום שבו עורכים קניות", הדגיש גלימצ'ר.

נוסף על כך, הציג המנכ"ל לנוכחים באסיפה את תוכניות החברה לפיתוח והשבחת הנכסים הקיימים, וכן את החלטה לבחון מכירה של חלקים מהקניונים המאוכלסים והקרקעות שמסביבם לצורך הקטנת המינוף והגדלת הנזילות. מדובר בעיקר במכירה של חלקות המאוכלסות בידי דייר בודד, לצד קרקעות סמוכות לקניון שעליהן ניתן להקים מבנים לשירותי ציבור. "נצמצם את שטחי החניה סביב הקניונים, שלדעתנו הם גדולים מדי", הסביר גלימצ'ר.

חוב של 250 מיליון דולר למחזיקי האג"ח

בנוגע לחובות החברה, שמהווים את עיקר הדאגה למחזיקי האג"ח בישראל, הדגיש המנכ"ל כי לקבוצת סטרווד קפיטל כולה רשת נרחבת של קשרים בינלאומיים בשוקי ההון והחוב, וב-2018 היא נטלה הלוואות ב-15.3 מיליארד דולר. "יש לנו מגוון אפשרויות פיננסיות, ובמידת הצורך אנחנו גם יכולים לפנות למשקיעים שלנו בבקשה להזרמת הון נוסף לחברה", ציין גלימצ'ר.

נכון לסוף מארס 2019 היו לסטרווד ווסט מזומנים בשווי של 60.2 מיליון דולר, מתוכם 33.4 מיליון דולר מזומנים חופשיים והשאר מזומנים מוגבלים. לחברה חוב של כ-250 מיליון דולר למחזיקי האג"ח בישראל, שאת עיקרו (85%) היא אמורה לפרוע באוגוסט 2023. נוסף על כך, לחברה הלוואות של כ-790 מיליון דולר, שכנגדן משועבדים הנכסים.

שלוש ההלוואות האלה מתוכננות להיפרע כבר ביוני 2021, אבל לשתיים מהן, בהיקף כולל של 694 מיליון דולר, אפשרות להארכת החוב בשנתיים במקרים מסוימים. עניין זה הוא הסיבה העיקרית לחשש אצל המשקיעים בישראל, בנוגע ליכולתה של החברה לפרוע או למחזר הלוואות אלה, שבעליהן נהנים מקדימות ביחס למחזיקי האג"ח.