בזק | בלעדי

נגמרה הסבלנות: משרד התקשורת יכפה על חברות התקשורת שיתוף-פעולה בתשתיות

במטרה לקדם את פריסת הסיבים האופטיים, נבחנת אפשרות להביא לשיתוף-פעולה כפוי באמצעות חוק ההסדרים בין בזק, פרטנר, סלקום והוט

פריסת סיבים אופטיים ותשתיות תקשורת / צילום: shutterstock
פריסת סיבים אופטיים ותשתיות תקשורת / צילום: shutterstock

בעקבות שיחות שערך משרד התקשורת עם חברות התקשורת בסוגיית הפריסה הוורטיקלית (פריסה בתוך הבניין) של סיבים אופטיים בבניינים, מתכוון המשרד, ביחד עם משרד האוצר, לפעול לשינוי חקיקה שיחייב קבלנים לפרוס סיבים אופטיים בבניינים חדשים שייבנו. לא מן הנמנע שהמשרדים ישקלו להביא הצעה ברוח זו דרך חוק ההסדרים הקרוב.

בשיחות שערך משרד התקשורת לפני חג הפסח עם חברות התקשורת, מסתמן כי יש נכונות מצד כל המפעילים למצוא פתרון לסוגיית הפריסה הוורטיקלית, שכן מדובר באחד המכשולים הגדולים בדרך להשלמת הפרויקט.

הרצון של המפעילים ושל המשרד הוא להגיע למצב שבו לא תידרש פריסה כפולה או משולשת בבניינים, מאחר שמדובר בבזבוז משאבים עצום ובטרחה הן עבור המפעילים והן עבור הדיירים בבניין, שלא רוצים שהבניין שלהם ירושת במקביל על ידי כמה מפעילים.

מי שדוחפות למצוא פתרון לסוגיה הן סלקום, פרטנר ובזק. סלקום הציגה למשרד התקשורת מודל לפיו מפעיל פורס סיב בבניין, והמפעיל שבא אחריו ומשתמש בו נושא בחצי העלות, וכך הלאה. בזק הציגה רעיון לפיו כל מפעיל שפורס סיבים בבניין יחויב להודיע על כך מראש למפעילים האחרים כדי שיוכלו לחלוק בעלות ההקמה מראש בתמורה לנגישות. הוט טענה שיש לאפשר מעין שוק סיטונאי של כל המפעילים, כך שכולם יהיו פתוחים לכולם.

פרטנר, שבשוק רווחו שמועות שהיא לא מוכנה לאפשר נגישות למתחרותיה בבניינים שבהם פרסה סיבים, הבהירה שתהיה מוכנה לשתף פעולה. עד כה לא הסכימה הוט לפרט מה המודל שהיא מעוניינת ביישומו. החברה הבהירה שהיא תומכת בהדדיות ותשמח לדון ביישום האופרטיבי.

בכל מקרה, נראה שמבחינת המפעילים ישנה הבנה שצריך לפתור את הבעיה הזו כמה שיותר מהר, וגם משרדי הממשלה מתכוונים למצוא לה פתרון.