yes | בלעדי

הערכות בשוק ההון: אליוט מכרה את מניותיה בבזק

קרנות השקעה גדולות שהשקיעו בבזק בשל מדיניות הדיבידנד עוזבות • משקיעים זרים בשיחות סגורות אומרים שמי שעוזב בגלל המדיניות בשוק התקשורת לא במהרה יחזור

בזק / צילום: תקשורת תאגידית בזק
בזק / צילום: תקשורת תאגידית בזק

האם קרן ההשקעות אליוט מכרה את מניותיה בבזק? להערכות גורמים בשוק ההון הקרן שנכנסה לישראל בשנה שעברה ברעש גדול ועם הבטחות לטלטל את החברה, מכרה את אחזקותיה בחברה או שנשארה עם כמות קטנה של מניות. במידה וזה נכון הרי שהקרן ככל הנראה יצאה מכאן בהפסד גדול שכן את מניותיה היא קנתה במחיר של מעל ל - 5.5 שקלים למניית בזק  והיום המחיר פחות מ-3 שקלים. מכיוון שהקרן לא מדווחת על אחזקותיה כבשגרה, היא דיווחה באופן חריג על כך שרכשה 4.8% ממניות בזק בינואר שנה שעברה.

אליוט היא קרן אקטיביסטית שניסתה להשפיע על הנעשה בבזק לאחר התפוצצות חקירות הרשות לניירות ערך שחשפו ממשל תאגידי מאד בעייתי בחברה. הקרן פעלה בעיקר דרך מכתבים ששלחה לדירקטוריון החברה, ושאותם פרסמה בכלי התקשורת במטרה לנסות ולהוביל שינויים בעבודת הדירקטוריון ובהרכבו. הקרן נפגשה עם ראשי החברה כמה פעמים וניסתה להשפיע על בחירת הדירקטורים וניסתה גם לגייס משקיעים זרים לצורך שיתוף פעולה במטרה ליצור השפעה על הדירקטוריון.

מכיוון שהקרן החזיקה רק 4.8% מהמניות השפעתה על הנעשה הייתה מוגבלת וחלק מההצעות שלה לשיפור הממשל התאגידי הובלו על ידי הגופים המוסדיים המקומיים.

כך למשל הציעה הקרן במאי שעבר שבזק תבצע רכישה חוזרת של מניותיה כדי להעלות את שער המניה, ועוד לפני כן דרשה שכל הדירקטורים הקשורים לבעלי השליטה לשעבר יעזבו את הדירקטוריון.

שווי החזקות קרן אליוט בבזק עמד עד לאחרונה על כ-420 מיליון שקל, לעומת שווי של כ-670 מיליון שקל כשהודיעה לראשונה על כך שהיא בעלת מניות בחברה הישראלית, כך שהיא איבדה "על הנייר" כשליש משווי ההשקעה שלה.

העזיבה של אליוט קשורה לנטישה של משקיעים זרים גדולים בכלל את שוק התקשורת ולא רק את בזק. בחברות הסלולריות למשל לא נשארו משקיעים זרים כמעט ורובם עזבו לאחר הרפורמה בסלולר. אלו מהזרים שנשארו בבזק מוכרים את אחזקותיהם לאחר שהבינו שבזק מפסיקה לחלק דיבידנדים על רקע המחיקות שבוצעו בחברת yes. עיקר הביקורת של המשקיעים הזרים היא סביב הרגולציה ומדיניות משרד התקשורת שחונקת את בזק. בשיחות של משקיעים עם מנכ"ל המשרד נתי כהן, הם מבהירים בכל הזדמנות שמדיניות המשרד בלתי מתקבלת על הדעת ושהיציאה שלהם מישראל היא סימן לא טוב למשק.

מאליוט נמסר: "אליוט לא מגיבה על נושא הפוזיציה שלה בבזק".