חזון הפרטיות של צוקרברג מתחיל לקרום עור וגידים

כנס המפתחים של פייסבוק כלל שלל הבטחות והכרזות, ובראשן שינוי בעיצוב של הרשת החברתית – הכי גדול בחמש השנים האחרונות • פייסבוק תשים את הקבוצות במרכז, החלטה שעשויה להשפיע לרעה על דפים עסקיים

מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: shutterstock
מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: shutterstock

"העתיד הוא פרטי", הכריז אתמול מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק, בפתיחת כנס המפתחים השנתי של החברה F8. מעל במת הכנס בסן חוזה שבקליפורניה, מול אלפי מפתחים שנכחו בקהל ובשידור חי לצופים בכל העולם, צוקרברג פירט את חזונו לרשת חברתית שתתמקד באינטראקציות פרטיות ומוצפנות, בהמשך לקו אותו חשף לראשונה בפוסט ארוך שפרסם בפרופיל הפייסבוק שלו לפני כחודשיים. צוקרברג גם השתמש באותם מושגים מאותו הפוסט, שמקבילים את הפיד בפייסבוק ואינסטגרם ל"כיכר העיר" הדיגיטלית, לעומת ההתכתבויות בוואטסאפ למשל, שהן ה"סלון".

בשנה וחצי האחרונות פייסבוק עמדה במרכזן של לא מעט שערוריות פרטיות ואבטחה, מדליפה של פרטים על פרופילים של 87 מיליון משתמשיה לחברת הייעוץ הפוליטי קיימברידג' אנליטיקה בשנה שעברה ועד אחסון של מיליוני סיסמאות בפורמט טקסט לא מאובטח, ממש לאחרונה. צוקרברג, למוד ההתנצלויות והביקורות ממחוקקים, מודע לכך שיש אנשים שרואים בחזון הפרטיות שלו סוג של ספין ציני, ואף התייחס בדבריו לסקפטיות הזאת. "אני יודע שהרבה אנשים לא בטוחים שאנחנו רציניים לגבי זה, ואין לנו מוניטין הכי טוב כשזה נוגע לפרטיות, אבל אני מחויב לזה", אמר, ומנה מספר עקרונות לחזון שלו, סביבם ייבנו לדבריו הרבה משירותי החברה בשנים הקרובות: התכתבויות פרטיות, הצפנה, הפחתת אורך הזמן בו התכנים נשמרים, בטיחות, הדדיות (אינטגרציה שתאפשר התכתבות בין שירותים שונים), ואבטחה בשמירת הדאטה.

האם חזונו הוא תוצאה של קריאת השכמה בעקבות השערוריות הרבות? כנראה שלא רק, אלא בזיהוי הזדמנות עסקית. בפוסט שפרסם צוקרברג הוא הסביר כי המוצרים הצומחים ביותר הם צורות תקשורת המשתייכות לסוג הפרטי, בין אם אלו קבוצות קטנות, התכתבויות פרטיות או סטוריז, שאופיים הזמני מבטיח לאנשים שתכנים שפירסמו לא יחזרו לרדוף אותם בעתיד או יביכו אותם. מהצד השני, פייסבוק מתקשה להצמיח את בסיס המשתמשים שלה בקצב בו עשתה זאת בעבר, בעיקר בצפון אמריקה, האיזור בו היא מניבה את ההכנסות הגבוהות ביותר מכל משתמש, וצוקרברג כנראה הבין שדרוש שינוי משמעותי. בכתבה נרחבת שפורסמה במגזין Vox השבוע נטען כי פייסבוק כמעט פספסה את מהפכת המובייל. אסור לה שוב להישאר מאחור.

התמקדות ב"אינטראקציות משמעותיות"

מההכרזות אתמול עולה כי החזון של צוקרברג אכן מתחיל לקרום עור וגידים. פייסבוק הכריזה על "FB5", עיצוב מחודש של האפליקציה - ששם את הקבוצות במרכז. העיצוב החדש יכלול לשונית מרכזית שתראה פיד אישי של הפעילות בקבוצות אליהן אנשים הצטרפו, וגם תשים דגש על שיפור ההמלצה על קבוצות חדשות עבור המשתמשים, כאשר בין היתר תמליץ עליהם על בסיס תחומי העניין שלהם בזמן שהם נמצאים בחלקים אחרים של האפליקציה כמו המרקטפלייס, לשונית הגיימינג ושירות הוידאו של פייסבוק, ווטץ'. "יש עשרות מיליוני קבוצות בפייסבוק וכשאנשים מוצאים את האחת הנכונה, זה לרוב הופך לחוויה המשמעותית ביותר שלהם בשימוש בפייסבוק", כתבה החברה בבלוג הרשמי שלה בעקבות ההכרזה. פייסבוק תשיק גם פיצ'רים ייעודיים לקבוצות מסוימות, בקבוצות בנושא בריאות ותמיכה למשל יתאפשר לאנשים לפנות לאדמינים כדי לבקש מהם לפרסם הודעה אנונימית.

כבר תקופה ארוכה שפייסבוק מתמקדת ב"אינטראקציות משמעותיות" ברשת החברתית, ותעדוף של תכנים של חברים קרובים על פני תכני חדשות או עמודים עסקיים למשל, וקבוצות היא אחת מאותן אינטראקציות משמעותיות מבחינת פייסבוק. בשיחת משקיעים בשנה שעברה צוקרברג אף אמר כי הקבוצות בפייסבוק נועדו להחליף את הקהילות הפיזיות, שאנשים משתייכים אליהן פחות ופחות כיום, ובכך מבקשות לשמר את הצורך האנושי בקהילה.

לצד ההדגשה של מוצר צומח, המיקוד בקבוצות מביא עמו אתגרים, מאחר שבאמצעותן סוכנים זרים מנסים להתערב בבחירות או לשנות את השיח במדינה מסוימת, והן מהוות תא תהודה שבאמצעותו מופצות תיאוריות קונספירציה ודיסאינפורמציה - איזורים בהם פייסבוק ספגה ביקורת רבה. מצד שני, הדגש על קבוצות מפחית את הצורך של פייסבוק לפקח על התכנים ברשת החברתית, שדרש השקעות אדירות מהחברה בשנה האחרונה, מאחר שהרבה מהפיקוח על המתחולל בקבוצה הוא באחריות האדמין שלה.

עבור עמודים עסקיים, ייתכן שהשינוי החדש יהווה חדשות רעות - חשיפה מועטת יותר למשתמשים ע"י האלגוריתם, ופחות טראפיק עבורם. עבור פייסבוק, מדובר בהזדמנות וגם לאסוף דאטה רב יותר על המשתמשים, כי עצם הצטרפותן לקבוצות מסוימות וכן התוכן שהן משתפים בתוכן מצביעים באופן מדויק יותר על תחומי העניין שלהם, ובכך לדייק את הפרסום עבורם.

בנוסף למיקוד הפרסום, מהחזון של צוקרברג עולות גם הזדמנויות למונטיזציה מאפיקים חדשים, וגיוון המודל הכלכלי של פייסבוק. מההכרזות עולה כי המיקוד באינטראקציות פרטיות ומאובטחות מאפשר לפייסבוק גם מיקוד הולך וגובר במסחר מקוון ותשלומים דיגיטליים. בין היתר הוכרז אמש כי משתמשים במרקטפלייס של פייסבוק יוכלו לשלם למוכרים ישירות דרך הרשת החברתית, כי יושק ערוץ קניות חדש באינסטגרם דרכו ניתן יהיה למצוא מוצרים ולבצע את תהליך הקנייה דרך האפליקציה, וכי משתמשים יוכלו גם לרכוש בגדים שראו בתמונות של משפיענים בפלטפורמה, באמצעות לחיצה על הבגדים.

צוקרברג אף התייחס לאפשרות להעביר תשלומים בוואטסאפ ואמר כי "תשלומים זה החלק בחזון ממנו אני הכי מתרגש. אני מאמין שזה צריך להיות פשוט לשלוח למישהו כסף, כמו שזה פשוט לשלוח תמונה. אנחנו כבר עורכים היום פיילוט בהודו, והשנה נשיק את האפשרות הזאת במספר מדינות נוספות".

מה קורה עם פייסבוק דייטינג?

בשנה שעברה, ההכרזה הגדולה והדרמטית ביותר של F8 הייתה השקת שירות דייטינג ברשת החברתית. לאחר ההכרזה, מניית Match Group, החברה שמחזיקה בין היתר באפליקציות ההיכרויות טינדר ואוקיי קיופיד, צללה ביותר מ-22%. שנה אחרי אותה הכרזה ותגובה דרמטיות, פייסבוק עדיין לא ממש טלטלה את עולם ההיכרויות, אלא עושה צעדים קטנים בתחום, וגם אתמול היו הכרזות חדשות לגביו. השירות הושק עד כה באופן ניסיוני במדינות בודדות בלבד - קולומביה, קנדה, תאילנד, מקסיקו וארגנטינה.

השירות יורחב ל-14 מדינות נוספות, כולן באסיה ודרום אמריקה, ולפי החברה, יגיע גם לארה"ב עוד השנה. בנוסף, הוכרז פיצ'ר חדש בשירות - "ההתאהבות הסודית שלי". עד היום, פרופיל הדייטינג של משתמשי השירות, שהיה נפרד מפרופיל הפייסבוק הרגיל, הוסתר מחברי הפייסבוק של המשתמשים, והוצע להם להכיר אך ורק אנשים שאינם ברשימת החברים שלהם. כעת, הפיצ'ר יאפשר למשתמשים לסמן מספר מצומצם של חברי הפייסבוק שלהם, ורק אם השניים סימנו זה את זה, העובדה הזו תתגלה להם. 

מה קרה עם ההכרזות הבולטות בשנים הקודמות?

בלי איסוף דאטה על חברים
בכנס ב-2014 ביטלה פייסבוק את האפשרות של אפליקציות לגשת למידע על חברים של המשתמש בפייסבוק. זה לא עזר לה למנוע את שערוריית קיימברידג’ אנליטיקה, שאספה מידע באמצעות אותה אפשרות.

● הטמעת סרטונים
סרטונים הפכו להיות בשנים האחרונות חלק בלתי נפרד מהפלטפורמה של פייסבוק, וב-2015 היא איפשרה להם לצאת מהרשת החברתית עצמה, כלומר להטמיע אותם באתרים אחרים.

● בוטים לעסקים
אפליקציית מסנג’ר של פייסבוק מאפשרת לעסקים להשתמש בצ’טבוטים החל מ-2016. הבוטים האלו מאפשרים לענות באופן אוטומטי, לאפשר ללקוחות לבצע הזמנות ועוד. בינתיים, השימוש באופציה לא נרחב.

● פייסבוק דייטינג
ההכרזה הדרמטית ביותר של F8 של שנה שעברה הייתה אמורה לטלטל את עולם ההכרויות אונליין, אבל בינתיים רק עושה צעדים מדודים. השירות הושק רק בחמש מדינות וכעת מתרחב בהדרגה.

● ניקוי היסטוריה
הכרזה דרמטית נוספת מהכנס שנערך לפני שנה, שעדיין לא התממשה. הכלי אמור לאפשר למשתמשים למחוק את המידע מהאתרים והאפליקציות ששולחים מידע לפייסבוק. הכלי אמור להיות מושק השנה.