מנהל הכספים של טבע: "השפעת פרשת משככי הכאבים על טבע אמורה להיות פחותה"

לדברי מנהל הכספים, מייקל מקללן, בטבע מצפים לצמיחה מהתרופות המקוריות לטיפול במיגרנה ובהפרעות תנועה • "כל עוד נוכל להתייצב בגנריקה בארה"ב, ולהציג צמיחה קטנה מהגנריקה באירופה ובשווקים הבינלאומיים – אז נוכל להציג צמיחה מסוימת ב-2020"

מייקל מקללן, סמנכ"ל הכספים הזמני של טבע / צילום: אתר החברה
מייקל מקללן, סמנכ"ל הכספים הזמני של טבע / צילום: אתר החברה

מניית טבע  יורדת כעת במסחר בוול סטריט ב-2% לאחר שחברת התרופות פרסמה את דוחות הרבעון הראשון של 2019. טבע כבר ציינה בעבר ש-2019 תהיה שנת השפל בתוצאות החברה, ואחריה תתחיל צמיחה מסוימת בהכנסות; החברה אשררה היום את התחזיות השנתיות שמסרה ברבעון הקודם, אך נראה שבשוק חוששים הן מהיקף החוב והן מהיכולת של טבע לחזור לפסי צמיחה.

כיצד תוכל טבע לחזור לצמיחה ב-2020? לדברי מנהל הכספים, מייקל מקללן, "אנחנו מצפים לראות צמיחה מאג'ובי ואוסטדו (התרופות המקוריות של טבע לטיפול במיגרנה ובהפרעות תנועה, ש.ח.ו) וההשפעה של הקופקסון צפויה לפחות עם הזמן. כל עוד נוכל להתייצב בגנריקה בארה"ב, ולהציג צמיחה קטנה מהגנריקה באירופה ובשווקים הבינלאומיים - אז נוכל להציג צמיחה מסוימת ב-2020. לצד התייעלות ב-cost of goods sales - בין היתר בעזרת סגירת מספר אתרים כפי שאמרנו - נוכל לראות את החיסכון ב-2020. בפברואר הבא נפרסם תוכניות מפורטות יותר בנוגע לעתיד".

האם הרבעון הראשון היה רבעון השפל בטבע? מקללן לא מתחייב אך מדגיש שברמה השנתית, הצמיחה במוצרים המקוריים החדשים וההתייצבות בגנריקה "הן הנוסחה לכך ש-2020 תהיה מעט יותר טובה".

אחד ממנועי הצמיחה של טבע הוא כאמור המוצר אג'ובי, תרופה לטיפול במיגרנות שהושקה בספטמבר שעבר בארה"ב וקיבלה לאחרונה אישור שיווק באירופה. התרופה נמכרה ברבעון הראשון ב-20 מיליון דולר. לדברי מקללן, נכון להיום ישנו כיסוי של 67% לתרופה בקרב ה-PBMs (חברות המנהלות את רכש התרופות בארה"ב) וישנה גם התקדמות חיובית במגמה של המרשמים. "יש לנו היום יותר ויותר מטופלים ואנחנו מרגישים בנוח עם היעד שהצבנו לשנה זו, מכירות אג'ובי של 150 מיליון דולר", אמר מקללן. לגבי אירופה הוא מציין שלאחר שהתקבל האישור, בחברה מצפים להתחיל להשיק את התרופה במספר מדינות עוד השנה, הראשונה בהן תהיה כנראה גרמניה. "השקות באירופה בדרך כלל איטיות יותר ולוקחות יותר זמן אבל אנחנו מצפים לשוק טוב באירופה", אומר מקללן.

מנגד, הקופקסון, התרופה המקורית של טבע לטיפול בטרשת נפוצה שהייתה לאורך שנים פרת המזומנים של החברה, סבלה מחולשה ברבעון - עם מכירות של פחות מ-200 מיליון דולר בארה"ב. "בקופקסון, גם היקף המכירות ירד וגם הייתה תופעה של הפחתת מלאים בקרב הלקוחות בארה"ב, תופעה שצפויה להתהפך בהמשך השנה. עם זאת, התחזית הנוכחית של טבע היא למכירות של 800 מיליון דולר בקופקסון בארה"ב, נמוך ב-200 מיליון דולר מהתחזית הקודמת, אך מקללן מדגיש שלמרות זאת טבע צפויה לעמוד בתחזיות השנתיות שלה.

מה שהעיק על מניית טבע בחודשים האחרונים יותר מכל היה נושא ההליכים המשפטיים בארה"ב בנוגע לשיווק אופיואידים - משככי כאבים שגרמו להתמכרויות והפכו למגיפה של ממש במדינה זו. טבע וחברות אחרות נתבעות בנושא, ועלולות להיות מחויבות בסכומי עתק. "יש משפט באוקלהומה בסוף מאי ומשפט פוטנציאלי נוסף באוקטובר במספר מדינות נוספות. זה בהחלט משבר אמיתי בארה"ב, אך טבע הייתה פעילה בתחום זה בעיקר בתחום המוצרים הגנריים, ובמספר קטן של מוצרים מקוריים שלא עשינו להם קידומי מכירות ושהם מפוקחים היטב, לכן ההשפעה אמורה להיות פחותה. כספקית גנרית, לא קידמנו מכירות של תרופות כאלה", אומר מקללן, כשלדבריו אין לנסות להטיל את הבעיה לפתחה של חברה שמפתחת מוצרים שמאושרים על-ידי הרשויות. "מוקדם לומר היכן זה יסתיים אבל אנחנו נגן על עצמנו בכל תוקף. כפי שקאר שולץ אמר בשיחת הוועידה, לא נלך לפשרה כי אין לנו כסף, ונמשיך להגן על עצמנו".

היקף החוב של טבע בסוף הרבעון הראשון היה 28.6 מיליארד דולר (26.7 מיליארד דולר חוב נטו, צמצום של קרוב לחצי מיליארד דולר מהרבעון הקודם), כאשר 10% ממנו מוגדר חוב לטווח קצר. "יש לנו 1.6 מיליארד דולר לשלם ביולי הקרוב, ונשלם זאת מכסף שיש לנו ומהתזרים שנייצר בתקופה זו. התשלום הבא הוא 700 מיליון דולר במארס 2020, שגם אותו נשלם מהתזרים. סביר להניח שב-12-18 החודשים הקרובים נרצה לבצע מחזור חוב לחוב של 2021. אנחנו מרגישים שההתקדמות שעשינו בתוכנית הרה-ארגון ובתחום הפיננסי מאפשרים לנו גישה טובה לשוק ההון לצורך מחזור חוב". מקללן מזכיר את גיוס החוב שביצעה טבע בתחילת 2018 לצורך מחזור חוב - גיוס אג"ח בהיקף 4.5 מיליארד דולר - ומעריך שמהלך דומה יקרה בכפוף למצב השוק ב-12-18 החודשים הבאים.