מתקרבים לביצוע: סולל בונה זכתה במכרז הראשון להקמת המסילה המזרחית של הרכבת

המכרזים להקמת המסילה המזרחית, שתקשר בין חדרה ללוד במסלול עוקף תל-אביב באורך של 65 ק"מ, חולקו להרבה חלקים קטנים יחסית- תוואי המסילה חולק לארבעה מקטעים ולשלוש "שכבות" • סולל בונה זכתה בהקמת השכבה התחתונה במקטע הצפוני, שאורכו 22 ק"מ

רכבת ישראל, נתיבי איילון - תל אביב / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל, נתיבי איילון - תל אביב / צילום: איל יצהר

אחרי יותר מעשור של תכנון, הקמת המסילה המזרחית יוצאת לדרך. ל"גלובס" נודע כי סולל בונה, זרוע התשתיות של שיכון ובינוי, זכתה במכרז להקמת תשתית במקטע הצפוני של המסילה המזרחית, המקבילה לכביש חוצה ישראל, בהיקף המוערך ב-220 מיליון שקל.

המכרזים והקמת המסילה החדשה מנוהלים בידי חברת נתיבי ישראל, שהפכה לחברה המרכזית שמנהלת הקמת מסילות חדשות. כך גם היה במסילה לכרמיאל וברכבת העמק.

המכרזים להקמת המסילה המזרחית, שתקשר בין חדרה ללוד במסלול עוקף תל-אביב באורך של 65 ק"מ, חולקו להרבה חלקים קטנים יחסית - תוואי המסילה חולק לארבעה מקטעים ולשלוש "שכבות". סולל בונה זכתה בהקמת השכבה התחתונה במקטע הצפוני, שאורכו 22 ק"מ. המכרז יכלול תכנון וביצוע להקמת תשתית, סלילת כבישים, הקמת גשרים ועבודות שימור. מאוחר יותר תיבחר חברה שתקים את המבנה התחתון מבטון חצץ, עליו תונח המסילה. במכרז שלישי תיבחר חברה למבנה העליון- הנחת מסילת הברזל והקמת מערכות האיתות. סולל בונה כבר תערוך פיילוט לעמודי אספקת חשמל לרכבת לאורך המסילה.

עיקר העבודות יכללו סלילת 6 ק"מ כבישים, הפרדות מפלסיות הכוללות גישור, צמתים מרומזרים ולא מרומזרים, תכנון וביצוע עבודות להארכת 3 גשרי כביש קיימים (החוצים את כביש 6),עבודות תשתיות ועבודות שימור. לתכנון העבודות מיועדים 11 חודשים, והביצוע יסתיים שלוש שנים אחר כך, לפי התוכנית, ב-2023. הרכבות הראשונות מיועדות לנסוע במסילה המזרחית ב-2026.

סולל בונה ביצעה פרויקטים אחרים בתחום הרכבות בעבר- רכבת העמק, חלק ממסילת כרמיאל ומסילת השרון. בתחומי הרכבות הקלות סולל בונה מבצעת חלק מהקו האדום של רק"ל תל-אביב והם חלק מקבוצה המתמודדת על הקמת הקו הירוק ברק"ל ירושלים, עם אגד, CRRC הסינית ומרידיאם. לחברה חטיבת רכבות ייעודית. הזכייה מצטרפת לפרויקטים בהיקף של כ-2 מיליארד שקל בהן זכתה סולל בונה מתחילת השנה.

המסילה המזרחית תתפצל ממסילת החוף ותיסע דרך מזרח שפלת החוף, במקביל לכביש 6. היא תחלוף דרך חדרה, טירה, כפר סבא, ראש העין, קריית שדה התעופה ועד לוד. העבודות להקמתה יכללו גם בניית שמונה תחנות רכבת חדשות, ובהן שתיים במגזר הערבי- בטירה ובטייבה. ריבוי התחנות לאורכה, עשר בסך הכל, מעורר גם כי ביקורת, כי לא יאפשר לרכבות במסילה זו להיות מהירות, מאחר ויצטרכו לעצור מדיי כמה קילומטרים. לבד משירות תושבי האזור, המסילה תיצור מעקף של מסילות תל-אביב העמוסות עבור רכבות משא ועבור נוסעים שלא צריכים לעבור במרכז- למשל, נוסעים מחיפה לנתב"ג. העלות הכוללת של הקמתה היא 10 מיליארד שקל, לפי הערכות.