חוק הריכוזיות מגיע למהדרין: נכסים ובנין והפניקס לקראת הפרדת כוחות בחברה החקלאית

אחת משתי החברות, המחזיקות יחדיו ב-86.8% ממניות מהדרין, תהיה חייבת לרדת להחזקה של עד 5% מהחברה • הפניקס, הנחשבת לתאגיד פיננסי משמעותי, דיווחה כי היא "בוחנת את משמעות ההוראות" • נכסים ובנין, המסווגת כתאגיד ריאלי משמעותי: "החברה ממשיכה לבחון חלופות אפשריות"

גיא בינשטוק, מנכ"ל מהדרין / צילום: איל יצהר
גיא בינשטוק, מנכ"ל מהדרין / צילום: איל יצהר

לאחר שניסו ללא הצלחה למחוק מהבורסה את החברה שבשליטתן המשותפות, מגיעות הפניקס (שבשליטת קבוצת דלק) ונכסים ובנין (שבשליטת אי.די.בי), לרגע ההכרעה ביחס לשותפות שלהן בחברת הקרקעות והפרדסים מהדרין וזאת בשל חוק הריכוזיות.

בעוד שהפניקס  נחשבת על פי חוק הריכוזיות כתאגיד פיננסי משמעותי, הרי שנכסים ובנין  מסווגת כתאגיד ריאלי משמעותי. על כן, השתיים אינן רשאיות להחזיק יחדיו במהדרין  מעבר לדצמבר הקרוב, כך שאחת מהשתיים תהיה חייבת לרדת להחזקה של עד 5% מהחברה. כיום השתיים מחזיקות יחדיו ב-86.8% ממניות מהדרין (45.4% של נכסים ובנין ו-41.4% של הפניקס). 

הפניקס דיווחה היום (ב') כי "נוכח מגבלות על שליטה בחברות שכבה במבנה החזקות פירמידלי והוראות הנוגעות להפרדה בין החזקות בתאגידים ריאליים משמעותיים לגופים פיננסיים משמעותיים, החברה בוחנת את משמעות ההוראות בהתייחס להחזקתה במהדרין".

נזכיר עוד כי בהתאם לחוק הריכוזיות נדרשת קבוצת דלק למכור את השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס עד דצמבר השנה. ההכרח של הפניקס להפריד כוחות מנכסים ובנין במהדרין יהיה רלוונטי גם אם דלק תפסיק להיות בעלת השליטה בהפניקס. 

בנכסים ובנין, זרוע הנדל"ן של אי.די.בי , ציינו היום בהקשר זה כי "החברה בוחנת מספר חלופות אפשריות ביחס להחזקתה בחברות הבנות המושפעות מהוראות חוק הריכוזיות, כאשר ביחס לכל אחת מהן נלקחים בחשבון הנסיבות והגורמים הרלוונטיים. בכלל זה ממשיכה החברה לבחון חלופות אפשריות גם ביחס להחזקתה במהדרין, בין היתר לאור הודעת הפניקס".

עיקר פעילותה של מהדרין מתמקד בתחום החקלאות, עיבוד פרדסים ומטעים, אריזה ושיווק הפרי לרשתות בארץ ובחו"ל. כמו כן, למהדרין מספר נכסים מניבים, היא מעניקה שירותי אחסנה בקירור, ומחזיקה בקרקעות חקלאיות החכורות מרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) - כאשר רמ"י פועלת להשבת קרקעות ממהדרין באזורים שונים בארץ בשל החלת הוראת השקעה לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור מ-2014.

מהדרין נסחרת לפי שווי של כ-660 מיליון שקל, לאחר שטיפסה מאז תחילת השנה בכ-18%. בפברואר האחרון הודיע מנכ"ל מהדרין, גיא בינשטוק, על כוונתו לפרוש, לאחר כ-18 שנים בתפקיד.

בפברואר האחרון נחתם מזכר הבנות למכירת החזקות דלק בהפניקס, 30% ממניות חברת הביטוח - שהן גרעין השליטה בה, לקרנות הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט, שפועלות בעסקה זאת בסיוע אלי יונס, לשעבר מנכ"ל בנק המזרחי טפחות. נכון להיום הרוכשות הפוטנציאליות ממשיכות בבדיקות העומק לקבוצת הפניקס והן צפויות לחתום עם דלק על הסכם מחייב לרכישת החברה עוד במהלך החודש הנוכחי. השלמת העסקה תלויה בקבלת אישור מרשות שוק ההון בישראל.