מייסד פייסבוק: "הממשלה האמריקאית צריכה לפרק את פייסבוק"

בטור דעה חריף ל"ניו יורק טיימס" כתב אחד ממייסדי החברה, כריס יוז, כי פייסבוק היא מונופול ולכן יש לפרקה • יוז מצטרף לשורה של פוליטיקאים ואנליסטים הטוענים כי הרשת החברתית צברה כוח רב מדי וכי היא מונעת תחרות

מארק צוקרברג/צילום: רויטרס ReutersTV
מארק צוקרברג/צילום: רויטרס ReutersTV

"הממשלה האמריקאית צריכה לעשות שני דברים: לפרק את המונופול של פייסבוק ולפקח על החברה כדי לוודא שהיא פועלת באחריות כלפי העם האמריקאי", כתב כריס יוז, מייסד-שותף של פייסבוק, ב מאמר דעה שפורסם היום בניו יורק טיימס.

"עברו 15 שנים מאז שהייתי שותף להקמת פייסבוק מתוך אוניברסיטת הרווארד, ולא עבדתי בחברה כבר עשור. אבל אני מרגיש כעס ואחריות" כתב יוז. "אנחנו אומה עם היסטוריה של ריסון מונופולים, לא משנה כמה טובות היו הכוונות של המנהיגים מאחורי אותן חברות. כוחו של מארק הוא חסר תקדים ואנטי אמריקאי", כתב יוז ותיאר את עוצמתו האדירה של מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, "ההשפעה של מארק היא מדהימה, וגדולה בהרבה משל כל אחד אחר בסקטור הפרטי או בממשלה".

יוז היה שותפו לחדר של צוקרברג בהרווארד כשפייסבוק הוקמה, והוא עזב את החברה בשנת 2007, שלוש שנים אחרי שהוקמה. הוא פרסם בעבר פוסט ברשת החברתית המקצועית לינקדאין בו אמר כי הרוויח חצי מיליארד דולר בתקופתו בחברה. ב-2008 הוא עבד עבור קמפיין הנשיאות של ברק אובמה.

יוז פירט את שליטתו של צוקרברג בפייסבוק, ווטסאפ ואינסטגרם, בהם משתמשים מיליארדי אנשים בכל יום, ואת העובדה כי הוא שולט ב-60% מכח ההצבעה בדירקטוריון החברה. "היכולת של מארק לפקח, לארגן ואפילו לצנזר את השיחות שמקיימים שני מיליארד איש היא חסרת תקדים. מארק לבדו יכול להחליט איך לשנות את האלגוריתמים של פייסבוק כדי לקבוע מה אנשים יראו בניוזפיד, ואפילו אילו הודעות ישלחו. הוא קובע איך להבחין בין תוכן אלים לכזה שהוא פשוט פוגעני, והוא יכול לחסל מתחרה באמצעות רכישה, עצירה שלו או העתקה ממנו".

יוז אמנם סייג את דבריו וכתב כי "מארק הוא אדם טוב ואדיב", אך טען כי "ההתמקדות שלו בצמיחה גרמה לו להקריב את הבטיחות של משתמשים עבור קליקים, ואני דואג מכך שהוא הקיף את עצמו בצוות שמחזק את האמונות שלו במקום לאתגר אותן".

יוז הסביר שכוחה העצום של פייסבוק ואופן פעולתה הדורסני כלפי מתחרים הביא לכך שאנשים לא יכולים להפסיק להשתמש בשירותיה, וכי מתחרים לא מצליחים לקום על מנת לאתגר אותה. "חברות שעשויות להתחרות בפייסבוק לא יכולות לגייס את הכסף לשם כך. משקיעים מבינים שאם חברה תתחיל לצמוח, פייסבוק תעתיק את החדשנות שלה או תרכוש אותה בתמורה לסכום צנוע יחסית", כתב. הוא התייחס לשנת 2018, שהייתה קשה במיוחד עבור החברה בעקבות שערוריית קיימברידג' אנליטיקה במהלכה מידע על 87 מיליון משתמשים הגיע לידי חברת הייעוץ הפוליטית, ושורת שערוריות נוספות ואמר כי "אפילו במהלך 2018 שהייתה נוראית עבור החברה, הרווחים למניה של פייסבוק צמחו ב-40%. גם לאנשים שרוצים לעזוב את פייסבוק אין אלטרנטיבה ממשית. שמעתי כמה חברים שאמרו 'אני עוזב את פייסבוק, תודה לאל שיש את אינסטגרם', ולא הבינו שזו חברה בת של פייסבוק".

יוז התייחס לאופן הפעולה של רשות הסחר הפדרלית (FTC) כלפי פייסבוק וטען כי "הטעות הגדולה ביותר של ה-FTC הייתה שאישרה לפייסבוק לרכוש את וואטסאפ ואינסטגרם". הוא הוסיף כי "בחודש שעבר, ביום בו החברה פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון וחזתה שתצטרך לשלם קנס של חמישה מיליארד דולר לרשות הסחר הפדרלית, מניות פייסבוק צמחו ב-7%, והוסיפו לשווי שלה 30 מיליארד דולר, גודלו של הקנס שש פעמים".

"הממשלה חייבת לדרוש ממארק אחריות", טען יוז וביקר את אופן פעולת הממשל האמריקאי. "זמן רב מדי מחוקקים התעלמו מהאחריות שלהם לוודא שהאמריקאים מוגנים ושהשווקים תחרותיים. אחרי העדויות של מארק בפני הקונגרס בשנה שעברה, היו צריכות להגיע קריאות לכך שיפעל כדי לתקן את הטעויות שלו. במקום זה המחוקקים נראו ככאלה שלא מבינים איך טכנולוגיה עובדת. זה היה הרושם שמארק רצה שאמריקאים יקבלו, כי המשמעות שלו היא שינוי מועט".

יוז ציין כי הוא מאוכזב גם מעצמו, מכיוון שבתקופתו בפייסבוק לא חשב לעומק על האופן בו האלגוריתם של הניוזפיד יכול להשפיע על התרבות, ועל מערכות בחירות ואף על הפוטנציאל שלו להעצים מנהיגים לאומניים.

הסנטורית הדמוקרטית אליזבת וורן שמתמודדת על נשיאות ארה"ב אמרה בחודש מרץ כי תפרק את פייסבוק, אמזון וחברת האם של גוגל, אלפבית, אם תיבחר כנשיאה.