הסרטון החדש של "כאן" על האירוויזיון: כל האמצעים כשרים?

הסרטון השנוי במחלוקת אמור לגרום לתיירים להחליט, ימים ספורים לפני האירוויזיון, להגיע לארץ למרות מחירי הכרטיסים • הבחירה לעשות שימוש במסה של ציניות ובטעויות בתרגום לאנגלית, בכוונה או שלא, גורמת לרשת לגעוש ולסעור • דעה

במת האירוויזיון / צילום: תאגיד השידור "כאן"
במת האירוויזיון / צילום: תאגיד השידור "כאן"

שבוע אחרון לאירוויזיון: עד שיופקו לקחים ומסקנות, תאגיד השידור "כאן" העלה הבוקר (ו') סרטון שנוי במחלוקת, שאמור איכשהו לגרום לתיירים שבחרו לוותר השנה על האירוויזיון - או על ביקור בעיר המארחת - להגיע לכאן בכל זאת.

המון ציניות. המון ביטויים אומללים, שלא במקרה מקימים שיח אינטרנטי גועש, שגם בו מככב בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, שלא מפספס הזדמנות לתקוף את תאגיד "כאן" ועל הדרך את עיריית תל-אביב והמשיבים האחרים לביקורת המשתלחת שלו.

נדמה כי ב"כאן" יצאו במהלך "Hail Mary" בישורת האחרונה, ועל הדרך הסירו את הכפפות וגם החליטו להוציא את הכביסה המלוכלכת החוצה, לספר שרובנו יהודים אבל "לא כולם תאבי-בצע", או לדבר על כיבוש.

גם טעויות בתרגום לאנגלית, מקריות או שלא, מקימות את המגיבים נגד הסרטון. נניח כשנכתב באנגלית "Bitches" במקום "Beaches" על חופי הים של תל-אביב. בעמוד הפייסבוק של "כאן" הגיבו בתאגיד השידור למי שתהה אם הטעות מכוונת: "את זה לא תדעו".

בסרטון הארוך (מדי!) מתחננים לתיירים שיבואו. "אנחנו מחכים רק לכם". שאולי בכל זאת ישברו תוכנית חיסכון ויגיעו לישראל היקרה - ואולי יתגברו על הסיבה העיקרית שגרמה להם מלכתחילה לוותר השנה על האירוויזיון (כרטיס ב-2,000 שקל לגמר, למשל, הוא חלק מהשיקול).

אליה גרינפלד, על משבצת העולה החדש מרוסיה, ולוסי איוב, מגישת האירוויזיון, על משבצת הערבייה, מקבלים בנתב"ג זוג תיירים המומים במוזיקה ברוח מחזות זמר קיטשיים ומזמינים אותם לחופשה מושלמת בארץ זבת חלב ודבש, עם הזהות המורכבת שגורמת לכולנו להסתכל זה על זו כ"חברים אויבים", מה עוד? אנחנו תלותיים אבל גם נדיבים לזרים, וגם - נוהגים כמו משוגעים "סכנת חיים".

Bitches או Beaches? לא נדע, אבל בואו לשתות אספרסו בזמן שבדרום נופלים טילים

תל-אביב היא כוכבת הסרטון, עם שפע של מסרים (ציניים בחלקם) על החנויות הפתוחות בשבת (שרק לא יסגרו לנו במסגרת הדיונים הקואליציוניים), על זה שאנחנו שותים אספרסו (כמשל על השיח הרדוד לפיו התל-אביבים שותים אספרסו בזמן שבדרום נופלים טילים) ועל החופים.

באילת, אגב, יש גם חופים וגם שווארמה, גם בחיפה יש שווארמה, ובכלל האוכל כאן טוב, ולמעשה אנחנו די חיים על שווארמה. לתשומת-לב הטורקים שבחבורה. את ים המלח, המקום הכי נמוך בעולם, מספרים לתיירים שיעלימו בעוד מספר שנים מפעלים (מסר חשוב!). גם ירושלים לא נפקדת מהסרט, ומזל שאלוהים צופה במתרחש בה מלמעלה.

מבחינת נתניהו הבן, מדובר בסרטון אנטישמי שמהווה בזבוז של "מיליארד שקל". את תל-אביב הוא מגדיר כאחת הערים המכוערות בעולם (מוזמן להדיר רגליך ממנה).

הרשת אם כן גועשת - כעס על המסרים שיצאו החוצה לעולם בערבוב עם התחנונים "אנחנו רוצים אתכם". מצד שני, יש מי שחושב שהציניות במקום, ושהסרטון מוצלח. אם הסרטון הזה יצליח להביא ולו תייר אחד נוסף לאירוויזיון, אולי הוא עשה את שלו.

השאלה אם כל האמצעים כשרים - או שהניסיון כעת למנף את התדמית של ישראל על פני הרווח הכלכלי הישיר מהתיירים שלא באים, מקבל מכה בכנף. אז פנו לעצמכם 4:26 דקות, לפינה לשיפוטכם.