עסקאות הענק בלב ירושלים מסמנות: שוק נדל"ן הפרימיום בבירה כבר לא קפוא

היעלמות תושבי החוץ צמצמה בשנים האחרונות את שוק היוקרה הירושלמי • צמד עסקאות שנערכו לאחרונה, ובמסגרתן נמכרו מגרשים במרכז העיר, עשויות להצביע על שינוי מגמה • בחודש שעבר נמכר מגרש ב-305 מיליון שקל וכעת נמכרה מרכזיית בזק שבמקומה ייבנה פרויקט יוקרה

מרכזיית בזק ברחוב שופן / צילום: רפי קוץ
מרכזיית בזק ברחוב שופן / צילום: רפי קוץ

שוק היוקרה הירושלמי שוב קורץ ליזמים. בשבועות האחרונים נמכרו שני מגרשים שונים במרכז העיר עליהם צפויים להבנות פרויקטים שמכוונים לשוק הפרימיום. בימים האחרונים, כך נודע ל"גלובס", מכרה חברת בזק את מבנה המרכזייה שלה בשכונת טלביה בסכום שנאמד בכ-80 מיליון שקל. המשמעות מהמחיר היא עלות קרקע ממוצעת של יותר מ-3 מיליון שקל ליחידת דיור. בחודש שעבר נמכר מגרש אחר בבירה תמורת 305 מיליון שקל.

24 דירות יוקרה בלב ירושלים

בניין המרכזייה שמכרה בזק, אינו נמצא כיום בשימוש. הוא נמצא ברחוב שופן 12, מול מבנה תיאטרון ירושלים ובקרבת בית הנשיא. מדובר במגרש בשטח 1.6 דונם, בבעלות רמ"י ושבחכירה של בזק. נכון להיום בנוי עליו מבנה בן 1,540 מ"ר שבנויים ב-3 קומות, מעל לקומת מרתף. מבנה זה צפוי להיהרס.

4000 למגורים במרכז העיר
 4000 למגורים במרכז העיר

לפני כ-12 שנים שינתה בזק את תוכנית בניין העיר שחלה על הנכס, מייעוד של מבנה ציבורי לייעוד של מגורים. על פי הייעוד החדש, יוקם במקום מבנה בן 9 קומות, 2,770 מ"ר שטחים עיקריים, ו-3,569 מ"ר שטחי שירות, חלקם בצורה של חניון תת קרקעי. בסך הכל ניתן להקים במקום 24 יחידות דיור, ואולם בבזק להפחית את מספר יחידות הדיור ל-12 לבנות דירות גדולות ומרווחות במיוחד. בזק שילמה את היטל ההשבחה בגין התוכנית החדשה שהכינה, טרם העסקה.

"יזמים הולכים על מה שיש"

מבנה המרכזייה מוצע למכירה מזה כחמש שנים, ואולם עד לאחרונה בחברה לא הצליחו למכור אותו. אנשי נדל"ן ירושלמים עמם שוחחנו טוענים, כי החברה דרשה בעבורו בעבר 100 מיליון שקל, שמגלמים מחיר ממוצע של 4.2 מיליון שקל קרקע עבור יחידות הדיור, או כ-36 אלף שקל למ"ר שטחים עיקריים. בחברה אישרו כי מכרו את המגרש, אך סירבו כאמור לפרט את מחיר המכירה ואת זהות הרוכשים. הערכה של גורמים בשוק היא כי המחיר נע סביב כ-80 מיליון שקל. עסקה זו מצטרפת לעסקת ענק גדולה אחרת שחשף לאחרונה "גלובס", במסגרתה מכר איש העסקים שלמה אליהו מגרש תמורת 305 מיליון שקל ליזמים ירושלמים. המגרש נמצא בצמוד לפרויקט היוקרה "ירושלים של זהב".

"שוק היוקרה הירושלמי אמנם לא נמצא בשיאו, אבל אין היצע קרקעות בעיר, ויזמים הולכים על מה שיש", אומר השמאי אורן אילוז. להערכתו, בעליו החדשים של המרכז ברחוב שופן, יוכלו לנסות להגדיל את זכויות הבנייה שלהם, וייתכן כי המהלך יצליח, משום שהתוכנית המאושרת במקום נחשבת לישנה יחסית. אורן כהן מסוכנות סנצ’ורי 21 מציין, כי גם בניין המרכזייה וגם המתחם הגובל בירושלים של זהב, עמדו שנים למכירה, עד שבעליהם הסכימו להתפשר במחירים. "עם כל הקושי לשווק פרויקטים כאלה בזמן הנוכחי, עדיין זה מרכז ירושלים ואנשים בעלי אמצעים רוצים לרכוש דירות בלב העיר. אז יזמים אומרים לעצמם שגם אם עכשיו המצב לא קל, בעתיד הוא ישתנה", אומר כהן.