ח"כ משה גפני: "אם בית הספר תדמור ייסגר - ההיסטוריה תשפוט אותנו"

המכרז להפרטת תדמור נכשל לאור דמי שכירות גבוהים על הנכס בהרצליה פיתוח, ובית הספר נמצא בסכנת סגירה • המדינה תקצבה בשעתו 30 מיליון שקל לשם הכנת תדמור למכרז, אולם הצעד לא סייע למשוך יזמים

בית הספר תדמור / צילום: אלון רון
בית הספר תדמור / צילום: אלון רון

"אם בית הספר תדמור ייסגר - ההיסטוריה תשפוט אותנו" - כך אמר ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, בדיון שנערך היום (ב') בנושא בית הספר תדמור.

אחרי שהמכרז להפרטת תדמור נכשל - בית הספר נמצא בסכנת סגירה. המכרז נכשל לאור דמי שכירות גבוהים על הנכס הנדל"ני בו ממוקם תדמור בהרצליה פיתוח ולאור עלות של כ-50 מיליון שקל שנדרשת לשיפוץ. המדינה תקצבה בשעתו 30 מיליון שקל לשם הכנת תדמור למכרז, אולם כאמור הדבר לא סייע למשוך יזמים.

עוד אמר גפני: "המחיר הגבוה שדורשים מהיזמים מעלה חשש שמישהו לא רוצה שהמכרז יצליח, ואז המדינה תוכל למכור את המקום הזה. הסיפור הוא הקרקע".

גפני דרש ממשרדי הממשלה להתגייס ולהעביר תקציבים להצלת בית הספר. "זה לא עסק מסחרי", אמר גפני, "יש פה תלמידים".

גפני דורש התגייסות של משרדי הממשלה השונים והעברה של 15-20 מיליון שקל מטעמם. ממשרד העבודה והרווחה ביקש גפני 5 מיליון שקל, וכך גם ממשרד התיירות, כאשר לפי סמנכ"ל המשרד שנכח בדיון, נכון לעכשיו המשרד מוכן להעביר 2 מיליון שקל בלבד.

"לפני שיהיו האשמות מיותרות", אמר גפני, "צריך לפתור את הבעיה". גם נציגי בית הספר טענו לתחושה של "מכרז בכאילו", כך לפי אלישבע דדון שמלווה את בית הספר במכרז. "מה נעשה עם התלמידים שלנו", תהתה בקול.

גפני דורש ממשרד האוצר 5-7 מיליון שקל

עומרי בן חורין מאגף תקציבים טען כי נעשו מאמצים כדי שההפרטה תצליח, וציין כי "המספרים לטובת שיפוץ הם גבוהים". ממשרד האוצר דורש גפני 5-7 מיליון שקל.

גם המפרק-מפריט שמינתה המדינה לתדמור, ברי בר-ציון, סיפר כי שכר הדירה הגבוה הרחיק מתמודדים שלא ניגשו כלל למכרז. "יש פה מחדל שאי-אפשר לתאר", אמר גפני. "מדובר על בית ספר שלדעת כולם יש לו ביקוש וצריך שיהיה. הייתה החלטה לצאת למכרז, אבל המחירים הגבוהים הרתיעו יזמים. השכירות גבוהה, אפילו שהחשכ"ל עשה הנחות. צריך לעשות מכרז חדש, עם מחיר שכירות זול ליזמים. בעוד כמה שנים, כשיבדקו למה המכרז נפל, אני רוצה שיהיה בפרוטוקול שהמכרז נפל בגלל דמי שכירות גבוהים. כל משרד שיביא כסף, ונצא למכרז נוסף. המשמעות של סגירת המקום היא לא טובה".

גם חבר הכנסת הטרי, יו"ר ההסתדרות לשעבר אבי ניסקורן, שנכח בדיון, טען כי "לא ניתן להפוך הפרטה לסגירה".

הרקע לדברים הוא מכרז שיצא לדרך ביולי 2018 אחרי שנים של הליך. תדמור מתפקד כחברה ממשלתית, והוא נוסד ב-1962 כמלון ובית ספר ונמצא בבעלות משותפת של המדינה (66%) והתאחדות המלונות בישראל (33%).

הקרקע היא הבעיה? בית הספר תדמור ממוקם בלב ליבה של הרצליה פיתוח והוא יושב על שטח נדל"ני נחשק ששייך למדינה שייעודו כקרקע מלונאית. בתדמור מועסקים כ-50 עובדים שעבודתם נמצאת בסכנה. במקום מוצעים כאמור קורסים שונים בתחומי הקולינריה והמלונאות לצד בית ספר תיכון ובו כ-70 תלמידים ותלמידות בכיתות י'-י"ג הלומדים מקצועות ליבה בקולינריה ומלונאות לצד בית ספר להכשרת מבוגרים (במימון משרד הרווחה). במתחם פעל עד לאחרונה מלון שמנה 58 חדרים שנסגר לפעילות.

הפטור משכר דירה בזמן השיפוץ לא עזר 

בהתאחדות המלונות, המחזיקה כאמור בשליש מתדמור, תמכו בהחלטה לצאת למכרז אלא שלטענת ההתאחדות ה"מכרז האחרון שפורסם הבטיח לזכיין קורסים שוטפים, אך לא כלל תקציב לשיפוץ בית הספר והמלון. מגישי ההצעות הפוטנציאלים במכרז, ויתרו, לאחר שהבינו שיהיה עליהם להשקיע השקעה ראשונית בסך של כ-40-50 מיליון שקל כדי שהמקום יוכל להתחיל לפעול - ומסיבה זו המכרז כשל".

מתווה ההפרטה שאושר אחרי תקופת הכנה ארוכה ואחרי אישור החלטת הממשלה ב-2016 על ידי ועדת הכספים קבע כי הזכיין יקבל לידיו את זכויות תדמור בחוזה לשכירת בית הספר והמלון לתקופה של כ-25 שנים. לאורך התקופה הזכיין מתחייב להפעיל בית ספר להכשרה מקצועית במקצועות המלונאות והתיירות ובית ספר תיכון מקצועי, במקביל להפעלה של מלון לימודי.

עוד קבע המתווה כי ב-4 השנים הראשונות לפעילותו תממן המדינה 17 מיליון שקל לטובת הכשרה מקצועית כאשר הליך הבחירה שמביא בחשבון את הצורך בשיפוץ המתחם פוטר את הזכיין מתשלום שכר דירה במשך זמן השיפוץ (שהוערך בשנה וחצי) והנחה בשכר הדירה (שמשולם למדינה) בשנים שלאחר מכן. בדיון היום שנסב סביב שכר הדירה הגבוה אמר ח"כ מיקי לוי בדיון היום שתנאי זה לא מספק עבור יזמים וכי נדרשת חשיבה עמוקה על הפחתה משמעותית בהיקפו.

מחסור חמור בכוח אדם בענף המלונאות

לנוכח הגידול בענף התיירות ובנייה של עוד ועוד בתי מלון סגירה של מוסד לימודי בתחום היא צורמת. 41,000 עובדים מועסקים ב-420 בתי מלון בישראל - הענף סובל ממחסור חמור בכוח אדם מקצועי ובעיקר עובדי ניקיון ותחזוקה. מצד אחד המדינה שואפת להמשיך ולהגדיל את מספר התיירים שבאים לישראל (מספר שהסתכם ב-4.1 מיליון תיירים ב-2018) ומצד שני בשנים האחרונות נסגרו מספר בית הספר מקצועיים למלונאות, ביניהם, בית הספר דביר (דן גורמה) בחיפה, בית הספר לנ"י בנתניה, בית הספר למלונאות בערד, שלוחה במכללה הטכנולוגית בבאר שבע והשלוחה המקצועית במכללת הדסה.

"בית הספר תדמור נחשב במשך שנים ארוכות, לבית הספר הגדול והמרכזי בענף והכשיר דורות רבים של מנהלים ושפים וכעת מנמצא אף הוא בסכנת סגירה בכדי למנוע את הפגיעה הקשה ביכולת ההכשרה המקצועית במלונאות, על הממשלה להעמיד תקציב שימנע את סגירת תדמור, לחלופין, אנו מבקשים שתמצא באזור המרכז חלופה של מוסד דומה שיהווה את בית הספר המרכזי למלונאות. עוד דורשים בהתאחדות כי יימצא פתרון ללומדים בתדמור (נוער ומבוגרים כאחד) עד לסיום הכשרתם. "ענף המלונאות בישראל נמצא במחסור של כוח-אדם מקצועי חמור. לענף חסרים כ-4,500 עובדים מקצועיים. אנו רואים בממשלה אחראית לעתיד ההכשרה המקצועית ואי מתן פתרון נאות לנושא יפגע במלונות ובכך יפגע במוצר התיירותי של מדינת ישראל". 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "לאור כישלון מכרז ההפרטה, נבחנות חלופות על-ידי כלל המשרדים הרלוונטיים באשר לכיווני הפעולה העתידיים".