יזמי הבריאות הדיגיטלית גילו שלא קל להצליח

חברות בריאות דיגיטלית גילו שלא מספיק לשכפל מודלים קיימים וליישמם בתחום החדש • יזמים ומשקיעים למדו שכדאי לשלב בחברות אנשים שמבינים בסקטור הבריאות •  פרשנות

חברת ביומד / צילום: רויטרס
חברת ביומד / צילום: רויטרס

דוח מדעי החיים של IATI חושף השנה כמה מגמות, שמעניין לבחון מה עומד מאחוריהן.

אחת המגמות הבולטות בדוח הוא המשך הגידול במספר החברות. לפי הנתונים, לא רק שנפתחו עוד חברות, פחות מהן נסגרו בהשוואה לשנים קודמות. המגמה הזאת עשויה לתעתע. ראשית, חלק מהחברות הפעילות הן קטנות מאוד. שנית, אם מסתכלים במקביל על היקף הגיוס הממוצע של חברות שיצאו לגיוסי הון, מגלים שחברות מעטות מאשר בעבר נהנות מעיקר ההון. כך במדעי החיים וכך גם בהייטק, בכל העולם. כתוצאה מכך, המשך הגידול במספר החברות נתון בסימן שאלה.

בשנה שעברה, בפאנל החברות הציבוריות של כנס Biomed-IATI, קראו המשתתפים לסקטור הפיננסי להשקיע בחברות סכומים גדולים יותר בשלבים מוקדמים יותר, כדי שהן יוכלו להתחרות באמת בחברות אמריקאיות היוצאות מאותה נקודת מוצא. המשקיעים נענו, ואכן יש חברות שנהנו מגיוסים מפנקים, אך פחות חברות מגיעות לכך. בשנים הבאות, ייתכן שחברות רבות יותר ייסגרו משום שלא יישאר עוד מזומן לממן גם אותן, והתחרות עם החברות שקיבלו מימון תיעשה עזה יותר.

מגמה חדשה אחרת שמעניין לעקוב אחריה היא הגידול במספר החברות הפועלות בתחום הבריאות הדיגיטלית. מספרן גדל כל כך, עד שהוא עקף את סקטור הפארמה, אולם מה שהיה הוא לא בהכרח מה שיהיה.

בתחילת העשור, זיהו אנשי התוכנה והתקשורת בישראל, וגם המשקיעים בתחומים אלה, סקטור בתולי ומבטיח שעשוי לתרום לאנושות - שילוב היתרונות הישראליים בתחום הבינה המלאכותית בתחומים אחרים כמו בריאות. המחשבה הזאת לא הייתה מופרכת, אך רף הכניסה הנמוך לתחום הבריאות הדיגיטלית כיסה מעט על העובדה שהדרך להצלחה בסקטור הזה מסובכת מכפי שנראה תחילה.

חברות בריאות דיגיטלית גילו שלא מספיק לשכפל מודלים קיימים מתחומים כמו מסחר אלקטרוני וליישם אותם בתחום החדש. היזמים והמשקיעים למדו על בשרם שאמנם מדובר בחברות תוכנה, אולם שוק היעד הוא עדיין שוק הבריאות, וכדאי לשלב בחברה אנשים שמבינים בסקטור הזה.

למביני דבר היו גם בשורות לא קלות: ההשקעה בחברת בריאות דיגיטלית תהיה גבוהה מכפי שחשבו היזמים שהגיעו מעולם התוכנה, זמן הפיתוח יהיה ארוך יותר, וקהל היעד לא יהיה כנראה הצרכן הסופי. המוצרים האלה ייקלעו, כמו מוצרי הפארמה והמכשור הרפואי, למשולש שבו הצרכן אולי משתמש במוצר, אבל הרופא הוא שמקבל את ההחלטה וחברת הביטוח היא שמשלמת. במשולש הזה צריך לרצות את כולם.

לאור הנתונים האלה, אנחנו לא צריכים להיות מופתעים מכך שמספר החברות בתחום הבריאות הדיגיטלית פחת השנה, אם כי חייבים לומר - עדיין קמות חברות חדשות ועדיין מדובר בשוק שיש בו הזדמנות גדולה.