הפתרון של סן פרנסיסקו להפחתת פערי ההכנסות בעיר: מס על הנפקות ראשוניות

בעקבות גל הנפקות ההייטק מציעה העירייה להגדיל פי 3 את המס על תגמול עובדים במניות • ההכנסות מיועדות לסייע לעובדים מעוטי הכנסה לממן את מחייתם

 גשר הזהב סן פרנסיסקו / צילום: רויטרס
גשר הזהב סן פרנסיסקו / צילום: רויטרס

עיריית סן פרנסיסקו מציעה להגדיל פי שלושה את המס על תגמול עובדים במניות במטרה לנצל הכנסות מגל הנפקות חברות הייטק, כדי להפחית את פערי ההכנסות בין תושבי העיר.

"מס ה-IPO" יעלה את ההיטל על חברות שמתגמלות את עובדיהן במניות ל-1.5% מ-0.38% בהווה. זה יחזיר את שיעור המס למה שהוא היה ב-2011, כשהעיר שנחלצה ממיתון הפחיתה אותו במסגרת המאמץ לשכנע חברות להישאר בה.

חברות הייטק מתגמלות לעתים קרובות עובדים שלהן במניות ובאופציות למניות. אופציות כאלה יכולות להניב רווחים גבוהים במיוחד בהנפקה ראשונית.

העלאת המס הזה תתייחס לכל ההנפקות שבוצעו אחרי שההצעה הועלתה בשבוע שעבר, כולל הנפקת חברת הנסיעות השיתופיות אובר, שהחלה להיסחר ביום שישי.

גורדון מאר, המפקח העירוני על מועצת המפקחים של סן פרנסיסקו, שהיא המובילה הראשית של ההצעה להעלות את המס, מעריך שהמס המוגדל יניב לעירייה 100-200 מיליון דולר בשנה בשנתיים הראשונות שלו. הוא רוצה שהעיר תשקיע את הכסף הזה בדיור, בתחבורה ובשירותי בריאות כדי לסייע לעובדים בעלי הכנסה נמוכה ובינונית לממן את חייהם בעיר היקרה.

"סן פרנסיסקו של 2019 היא מקום שונה בתכלית כעיר ממה שהיא הייתה רק לפני עשר שנים", אמר מאר. "אני חושב שיש תמיכה רחבה באתחול מחדש של היחסים שלנו עם מגזר הטק".

מאר הכריז על ההצעה ביום ה' שעבר מחוץ לבניין עיריית סן פרנסיסקו עם עוד שניים מעמיתיו במועצה. המועצה צפויה להצביע על ההצעה בשבועות הקרובים. ראש העיר, לונדון בריד, טרם נקט עמדה בנושא.

אם המועצה תאשר את התוכנית, היא תעבור לאישור הבוחרים בעיר בנובמבר.

לשכת המסחר בסן פרנסיסקו מסרה בתגובה שהעלאת המס תבריח חברות אל מחוץ לעיר. "המונח 'מס IPO' מטעה לחלוטין", מסר הארגון. "זוהי סיסמה כוזבת לבוחרים בשעה שמועצת העיר רוצה להטיל מס על קהילת העסקים הרחבה".

"קבוצת המנהיגות בעמק הסיליקון", גוף שחבריו כוללים ענקיות טק כמו פייסבוק, אפל ואלפאבית (גוגל), הביעה גם היא התנגדות להעלאת המס על תגמול במניות.

זה אינו המס היחיד על חברות הייטק שמתוכנן בסן פרנסיסקו. השבוע מתכנן מפקח אחר להציע מס על הכנסות של חברות נסיעות משותפות כמו אובר וליפט. מס זה יגייס כ-30 מיליון דולר בשנה במטרה לממן שיפורי תשתיות ותחבורה.

עמק הסיליקון נקלע לאחרונה לאור הזרקורים כאשר קליפורניה כולה, ובייחוד אזור מפרץ סן פרנסיסקו, סובלים ממשבר דיור שרבים טוענים שהוא נובע בחלקו לפחות מהגאות בתעסוקה ובהכנסות של מגזר ההייטק.

מחירי הדיור בסן פרנסיסקו, שהם כבר מהגבוהים בארה"ב, עלולים לעלות ב-0.5% עד 1.9% ב-2019 כאשר הון מהנפקות כמו של אובר, ליפט ופינטרסט יציף את העיר, לפי ניתוח של הכלכלן הראשי בעירייה, טד איגן.

ג'ון האריס, עובד תחזוקה בן 60 שדיבר באירוע הצגת תוכנית המס החדשה ביום ה', אמר שהוא ישן בארגז של טנדר שברולט סברבן שלו כי הוא אינו יכול להרשות לעצמו דיור עם שכר שנתי של 30,000 דולר. "אני ממש לא רוצה לעזוב את העיר, אבל יכול להיות שזה מה שיקרה", הוא אמר.

בנובמבר 2018 אישרו תושבי העיר מס מיוחד אחר על חברות גדולות כדי לממן סיוע לחסרי הבית בעיר.