גנץ: "אנחנו מאבדים מדי יום עוד פיסה קטנה מישראל שהכרנו ושעליה גדלנו"

יו"ר כחול לבן בני גנץ נאם היום את נאום הבכורה שלו בכנסת • "כמות המאמצים המוקדשים לקידום פסקת ההתגברות וחוק החסינות כדי לכונן לו קואליציה של מבצר משפטי, מעידה כי הוא, נתניהו, מציב עצמו לפני הכול"

בני גנץ / צילום: דוברות הכנסת
בני גנץ / צילום: דוברות הכנסת

"היום נפתח באופן רשמי פרק חדש של חיי", אמר היום (ב') ח"כ בני גנץ, יו"ר כחול לבן, בנאום הבכורה שלו בכנסת. אחריו, עלה לברך אותו ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה (סיעת דגל התורה). השניים מכרים בעקבות כך שהם חברי מועצה ציבורית של ארגון נט"ל בשנים האחרונות.

גנץ דיבר בתחילת נאמו על אמו, מלכה, ניצולת ברגן-בלזן. "היא לימדה אותי מינקות כי חובתנו ההיסטורית והיהודית היא לכונן בית לאומי חזק לדורות הבאים; בית חזק לעמנו ומדינה מוסרית לעצמנו - בבחינת עוצמה ומוסר ירדו לעולם יחדיו". גנץ סיפר על מסלול חייו, מכפר אחים, דרך הכפר הירוק, ודרכו הצבאית. "המסלול שעברתי הכשיר אותי, עם כל רגב וכל שעל, עם כל לילה ארוך של קרב וכל בוקר מפכח של בחינת מאזן הכוחות - לשרת את ארצי. עם עזיבתי את המערכת הצבאית, הבנתי, אט אט, כי זוהי התכלית שלי. כי בפשטות, אין דבר אחר שאוכל לעשות, שארצה להקדיש לו את חיי - מלבד עמי, מלבד החברה בה אני חי".

גנץ אמר כי "אחרי ארבעה עשורים שבהם השתתפתי במערכה על בטחונה, אני שב לשרת את המדינה ויוצא למאבק על דמותה, על נפשה ועל צלמה של מדינת ישראל". הוא ציין כי היבחרו לכנסת, אינו רק בשם עצמו. "אני עומד כאן בשם 1,125,881 הנשים והגברים אשר הצביעו כחול-לבן. אל הבית הזה מסתכלים, למעלה ממיליון ישראלים אשר הצביעו עבור שלום פנימי, עבור שלום חיצוני ועבור אחדות, אחווה ודרך ארץ".

גנץ אמר שהציבור שבחר בו "למעלה ממליון פטריוטים, שבונים, משרתים ואוהבים את המדינה אבל מרגישים שממשלתם מנסה להשתיק אותם ורואה בהם מטרד מייגע".

עוד אמר גנץ שכיום "הם ואנחנו מאבדים מדי יום עוד פיסה קטנה מישראל שהכרנו ושעליה גדלנו, מתרחקים עוד פסיעה מחברת המופת שביקשנו להיות, מחברת המופת שאנו צריכים להיות. ולכן, אחרי שנלחמתי נגד אויבים שביקשו למחות אותנו מעל פני האדמה אני בא היום להיאבק נגד האיום החדש שנשקף לנו: איום על תפקודה של המערכת הדמוקרטית ומוסדותיה המשפטיים והחוקתיים של המדינה והשסע הפנימי בחברה הישראלית".

לדברי גנץ, כמות החשדות שמנסים להדחיק באמצעות הסכמים פוליטיים מעידה כי שלטון החוק אינו מעניין כלל את העומד בראשה של הממשלה הקיימת ושל זו המסתמנת.

"כמות המאמצים המוקדשים לקידום פסקת ההתגברות וחוק החסינות כדי לכונן לו קואליציה של מבצר משפטי, מעידה כי הוא, נתניהו, מציב עצמו לפני הכול. כשראש הממשלה ממנה את איש אמונו כיועמ"ש ואחר כך תוקף אותו כאשר הוא מבצע את חובתו, זה מעיד כי הממנה מצפה לנתין צייתן ולא למשפטן מקצוען:האינטרס האישי גובר על השיקול הממלכתי".

עוד הוא אמר כי "מדינת ישראל ראויה למנהיגות צנועה ולא מתנשאת, שלא נחשדת בשוחד, שפנויה כל כולה לצורכי המדינה, שמשרתת את כל אזרחיה ולא את צרכיה האישיים. מגיע לה יותר מראש ממשלה בחצי משרה והנהגה שמבקשת להיות מעל החוק".

גנץ התחייב בנאומו כי "אנחנו ניאבק ברחובות, בכיכרות, בשכונות, בבתי הספר, בזירה התקשורתית והמשפטית על שלטון החוק. אחרת, מדינת ישראל תימצא עצמה בימים החשוכים ביותר שידעה".

לדבריו, רק הטריקים הפוליטיים של הליכוד (עם הצבת ח"כ בן דהן במקום 28), הגדילו את הליכוד. "קיבלנו מנדט היסטורי, הישג ממלא גאווה של 35 מושבים - אם נתעלם מטריקים פוליטיים הרי שאנו הסיעה הגדולה בכנסת!". 

גנץ הבטיח שסיעתו תעבוד קשה למען כל מה שהם הבטיחו בקמפיין הבחירות. "לא נוותר על המאמץ להביא שלום עלינו ולהגדיל את השלום ביננו. לא נוותר על התקווה ליותר מאשר לחיות על חרבנו. נדרוש שיקודם מהלך מדיני שיהווה פתרון ארוך טווח ולא רק צעד ראשון לסבב הבא", הוא אמר.

והוסיף: "לא נעמוד מנגד בזמן שההרתעה הישראלית נשחקת, שאויבינו מאיימים עלינו בריש גלי, שביטחונם של תושבי הדרום והעוטף נדחק לתחתית סדר היום. נשים את אזרחי ישראל לפני הכול, נפעל כדי שהחינוך יהיה שוויוני וראוי, שהרפואה תהיה מתקדמת וחזקה, שיוקר המחיה ירד, שדיור יהיה בר-השגה. נקדם שוויון אמיתי ונאבק בכל ניסיון לאפליה או הדרה".

"מעל לכל, נעשה כל זאת תוך שננהג בדוגמא אישית ציבורית - כן יש דבר כזה. נפעל בניקיון כפיים וטוהר המידות. נהיה נבחרים ולא נהנתנים. נדע תמיד מאין באנו, לאן אנו הולכים ואת מי בכוונתנו לשרת".

גנץ אמר שהוא מברך את נתניהו על ההישג אבל מתחייב "לא לזוז מכאן. אתם כאן ואני כאן כדי להישאר ולהוביל מנהיגות אחרת, כחול לבן כאן כדי להזכיר כי האופוזיציה אינה בבחינת מיעוט נדרס אלא אלטרנטיבה שלטונית".