טבע תעמוד למשפט בארה"ב בפרשת האופיואידים כבר במאי

טבע וחברת ג'נסון אנד ג'ונסון חשודות בכך ששיווקו תרופות לשיכוך כאבים מבלי להזהיר מפני התמכרויות

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

ענקית התרופות טבע החמיצה את הסיכוי האחרון שלא לעמוד למשפט בשל חלקה במגפת ההתמכרויות לתרופות אופיואידיות בארה"ב.

שופט בבית המשפט במדינת אוקלהומה בארה"ב סלל את הדרך להעמדה לדין בסוף מאי של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון וחברת התרופות הישראלית, כשדחה את ניסיון החברות להביא לביטול האשמות נגדן. עורכי הדין של ג'ונסון אנד ג'ונסון וטבע טענו כי החוקים בארה"ב לא יכולים להיות מוחלים על מכירת מוצרים כמו תרופות לשיכוך כאבים, וכי למדינה אין מספיק ראיות לכך שהחברות גרמו למגפה. 

תרופות אופיואידות הן תרופות שנכללות תחת ההגדרה של משככי כאבים על בסיס חומרים טבעיים או סינתטיים בעלי השפעה ממכרת, ולפי החשדות החברות שיווקו את התרופות מבלי להזהיר מפני התמכרויות. טבע חשופה לתביעות אלה פעם כיצרנית משככי הכאבים Fentora ו-Actiq והגרסות הגנריות של תרופות דומות, ופעם נוספת כמפיצה באמצעות ANDA, חברת ההפצה הרביעית בגודלה בארה"ב אותה רכשה טבע מאלרגן. 

מנהל הכספים של טבע, מייקל מקללן, התייחס לפרשה בראיון ל"גלובס" בתחילת מאי. מקללן אמר כי "יש משפט באוקלהומה בסוף מאי ומשפט פוטנציאלי נוסף באוקטובר במספר מדינות נוספות. זה בהחלט משבר אמיתי בארה"ב, אך טבע הייתה פעילה בתחום זה בעיקר בתחום המוצרים הגנריים, ובמספר קטן של מוצרים מקוריים שלא עשינו להם קידומי מכירות ושהם מפוקחים היטב, לכן ההשפעה אמורה להיות פחותה. כספקית גנרית, לא קידמנו מכירות של תרופות כאלה".

לדבריו, אין לנסות להטיל את הבעיה לפתחה של חברה שמפתחת מוצרים שמאושרים על-ידי הרשויות. "מוקדם לומר היכן זה יסתיים, אבל אנחנו נגן על עצמנו בכל תוקף. כפי שקאר שולץ אמר בשיחת הוועידה, לא נלך לפשרה כי אין לנו כסף, ונמשיך להגן על עצמנו".

בימים אלה הסתבכה טבע בפרשה משפטית נוספת בארה"ב. חברת התרופות עומדת כעת במרכזה של תביעה על תיאום מחירים שהוגשה בשבוע שעבר על-ידי 40 מדינות בארה"ב בתום חקירה של 5 שנים. אתמול (ב') התרסקה מניית טבע  בכ-15% במסחר בבורסת ניו יורק.