פרשת תיאום מחירי התרופות בארה"ב: "החברות מסכנות חיי אדם"

תחקיר בתוכנית "60 דקות": קנוניית תיאום המחירים הגדולה ביותר בתולדות ארה"ב • חילופי מיילים מראים: כך תיאמה טבע לכאורה מחירים עם מתחרותיה • בדצמבר אשתקד ביקשו טבע וחברות גנריות אחרות צו איסור פרסום על טענות לגבי תיאום מחירים

תרופות / צילום: רויטרס
תרופות / צילום: רויטרס

התובע הכללי של מדינת קונטיקט, וויליאם טונג, המוביל תביעות אזרחיות של 47 מדינות בארה"ב נגד יצרניות של תרופות גנריות, טוען כי יצרניות מסוימות מסכנות חיי אדם בגלל העלאות מחירים פרועות שמוציאות תרופות חיוניות מהישג ידם חולים. טונג רואיין בתוכנית החדשות הפופולרית "60 דקות" ברשת CBS. לדבריו, זו קנוניית תיאום המחירים הגדולה ביתר בתולדות ארה"ב.

התובעים מאשימים יצרניות גדולות, ובהן טבע, בשורת "קנוניות בלתי חוקיות בממדים מסיביים" לתיאום מחירים. קורבנותיהן הם צרכנים של חברות ביטוח רפואי, משלמי המסים, בתי מרקחת ובתי חולים בכל ארה"ב, שלפעמים נושאים בנטל הפקעות מחירים בשיעור של מאות ואפילו אלפי אחוזים של תרופות בסיסיות, לרבות תרופות ללחץ דם, תרופות לשיכוך דאגות ואפילו תרופות אנטיביוטיות.

בראיון אמר טונג כי משרדו בחן ראיות לתיאום מחירי תרופות גנריות מאז 2006, ועל כוונת החוקרים עלו עשרות בכירים בחטיבות השיווק של היצרניות.

"בכמה תרופות מדובר?", שאל הכתב, ביל וויטאקר.

"מאות, מאות תרופות", השיב טונג.

"אילו תרופות?"

טונג: "כל סוגי התרופות שנוגעות בחיי היום-יום שלנו. לדוגמה, אני מחזיק בידי בקבוקון של doxycycline, תרופה אנטיביוטית נפוצה שאני נוטל כל יום לטיפול במחלת עור. התרופה הזו נמצאת במרכזה של קנוניה. אני, התובע הכללי של מדינת קונטיקט, גם אחד מקורבנות הקנוניה הזו".

לדבריו, בין 2013 ל-2014 עלה מחיר בקבוקון doxycycline ב-8,281% - מ-20 דולר ליותר מ-1,800 דולר. מחיר בקבוקון של albuterol sulfate, תרופה לאסתמה, זינק ביותר מ-4,000%, מ-11 דולר ל-434 דולר. מחיר בקבוקון pravastatin, תרופה להורדת כולסטרול, עלה ביותר מ-500%, מ-27 דולר ל-196 דולר. התובע לא נקב בשם יצרניות התרופות, אך טבע מייצרת גרסה גנרית של כל אחת מהן.

הכתב שאל: "האם אתה טוען אפוא שהחברות האלה מעמידות בסכנה חיי אמריקאים?"

טונג השיב: "כן. מדובר בשוק של 100 מיליארד דולר. מדובר בתרופות שאמריקאים נוטלים כל יום כדי להמשיך לחיות. החברות האלה מרוויחות ממצב זה באופן בלתי חוקי. הן פשוט מנצלות את המצב".

הכתב: "תעשיית התרופות הגנריות טוענת כי כוחות השוק גרמו לעליות המחירים. למשל, מחסור בתרופות מסוימות. מדוע אינך מקבל את ההסבר הזה?"

טונג: "מפני שיש בידינו ראיות, ראיות מוצקות - טקסטים, מיילים, מסמכים, עדים - וכל אלה מראים בבירור שלא היה קיים מחסור בתרופות. מדובר בשאיפה לרווח, בתאוות-בצע קרה".

שני חוקרים שהכינו את התשתית הראייתית לתביעות סיפרו ל-"60 דקות" כי הם קיבלו מהחברות הגנריות כמעט 19 מיליון תקשורות מקוונות ותרשומות של שיחות טלפון נכנסות ויוצאות. הם רכשו תוכנה שמשמשת בדרך-כלל חוקרים שמבקשים לפצח קרטלים של סמים, וזו סייעה להם לשרטט תמונה של יחסים ידידותיים בין החברות שאמורות להתחרות ביניהן. דפוס הפעולה שחזר ונשנה הוא התגברות משמעותית בתקשורות הטלפוניות והמקוונות בין החברות זמן קצר לפני העלאת מחירים של תרופות אלה או אחרות.

החוקרים הביאו כדוגמה את התרופה Nystatin לטיפול בפטריות (למשל בציפורניים). במשך שנים נמכר בקבוקון של התרופה ב-68 דולר, אך באפריל 2013 הזניקה חברת סאן פארמסוטיקאל את המחיר ל-131 דולר. מיד לאחר העלאת המחיר נרשמה עליה חדה בתכיפות השיחות והמיילים בין סאן לבין טבע והריטאג', שתיים מהמתחרות שלה.

לאחר עשרות שיחות בין שלוש החברות, הקפיצה טבע את את מחיר הגרסה שלה לתרופה זו ל-142 דולר לבקבוקון.

בדצמבר אשתקד ביקשו טבע וחברות גנריות אחרות צו איסור פרסום על טענות לגבי תיאום מחירים. בית משפט פדרלי דחה את הבקשה.