חבל הצלה למפעל פניציה בדרום: יקבל מענק של כ-15 מיליון שקל

מינהלת רשות ההשקעות במשרד הכלכלה והתעשייה אישרה הסדר שיבטיח את המשך פעילותו של מפעל פניציה ואת המשך העסקת 240 עובדיו לתקופה שלא תפחת מ-5 שנים • בנוסף, מפעל אינופק מתוכנן לפעול במסגרת השטח שפונה במפעל נגב קרמיקה תוך 3 חודשים ויקלוט עד 50 עובדים

בני ביטון, ראש העיר דימונה; אלי כהן, שר הכלכלה; וטל אוחנה, ראשת מועצת ירוחם
בני ביטון, ראש העיר דימונה; אלי כהן, שר הכלכלה; וטל אוחנה, ראשת מועצת ירוחם

המשבר בדרום בדרך לפתרון? שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן ובכירי משרד הכלכלה נפגשו הבוקר (ג') עם ראשת מועצת ירוחם, טל אוחנה, ועם ראש העיר דימונה, בני ביטון, והציגו את תוכנית הסיוע לאזור הנגב המזרחי.

נציגי המשרד הציגו בפני המשתתפים את פעילות המשרד בתחום התעשייה, התעסוקה והעסקים הקטנים בשלוש השנים האחרונות (כמפורט במצגת המצ"ב). כן הוצגו פתרונות שסוכמו בימים האחרונים, במטרה לתת מענה לבעיות במספר מפעלים באזור שעלו בשבועות האחרונים.

בשלוש השנים האחרונות היקף ההשקעות של משרד הכלכלה והתעשייה באזור הנגב המזרחי עמד על כ-600 מיליון שקל, כולל מענקים למפעלים (על-בד, אבגול, אלביט, דלק סן לעוד), השקעה בתשתיות באזורי תעשייה ובעסקים קטנים ובינוניים. בשלוש השנים האלה ירדה האבטלה באזור, והיא עומדת כיום על 3.9% בעוד בשנת 2017 עמדה על 4.8%.

בתוך כך, מינהלת רשות ההשקעות במשרד הכלכלה והתעשייה אישרה הסדר שיבטיח את המשך פעילותו של מפעל פניציה ואת המשך העסקת 240 עובדיו לתקופה שלא תפחת מחמש שנים, במסגרת מענק בהיקף של כ-15 מיליון שקל. הנהלת החברה הודיעה כי בתקופה זו היא מתכוונת להמשיך בתוכנית ההשקעות שתאפשר למפעל להתייעל לשפר את הפריון, את כושר התחרות ואת הרווחיות. 

נזכיר כי מפעל פניציה שבירוחם, שעוסק בייצור בקבוקי זכוכית, עמד לאחרונה בסכנת סגירה, וזאת בעקבות חרם חרדי בשל פעילותו בשבת. המתח בין פניציה לבין המגזר החרדי נמשך שנים ארוכות, וזאת בשל הפעלת תנור שמהווה את ליבת הייצור במפעל - בשבת. לטענת גורמים חרדיים, מדובר בחילול שבת, אך במפעל הבהירו כי אין כל אפשרות לעצור את הפעלת התנור, שכן מדובר ביצור תהליכי מורכב. על רקע המשך הפעילות של פניציה בשבת, חסידות גור הובילה חרם על מוצרי פניציה.

עוד אישרה מינהלת הרשות לחברת אינופק תעשיות בע"מ מענק בהקיף 3.7 מיליון שקל על השקעה בסך של 18.8 מיליון שקל באזור התעשייה נ.ע.ם. המפעל צפוי לקלוט עד 50 עובדים. במסגרת התוכנית, בכוונת החברה להקים מפעל חדש לייצור אריזות לתעשיות המזון והפרמצבטיקה, העשויים מנייר ממוחזר. המפעל החדש שיקום יתרום באופן משמעותי להפחתת הנזקים הסביבתיים במדינת ישראל כתוצאה משימוש באריזות לא מתכלות. לחברה אושרה הפעלה זמנית של המפעל לתקופה של שלוש שנים לפחות באזור התעשייה בירוחם.

בנוסף, מינהל פיתוח אזורי תעשייה במשרד הכלכלה החליט להמליץ לרשות מקרקעי ישראל על הקצאת קרקע בשטח של 214 דונם להקמת מפעל קוייס בתחום האמונה, בהיקף סיוע כולל של 24 מיליון שקל, אשר יעסיק עם הקמתו במישור ר.ת.ם מאות עובדים, 100 מהם באופן ישיר. מפעל חיפה כימיקלים יוקם על קרקע שכבר הוקצתה ויעסיק אף הוא מאות עובדים נוספים.

ד"ר נחום איצקוביץ, מנהל רשות ההשקעות, ציין כי "ההסדר עם פניציה נבחן על כל היבטיו בעבודה מקצועית, בשיתוף משרד האוצר. ההסדר מבטיח את תעסוקת העובדים לחמש שנים, אשר תנוצלנה לפיתוח כושר התחרות של המפעל. רשות ההשקעות במשרד הכלכלה תמשיך במאמציה לחזק את התעשייה והתעסוקה בירוחם ובנגב המזרחי".

ראשת מועצת ירוחם, טל אוחנה, מסרה: "כולנו מחויבים ליציבות הכלכלית חברתית של היישוב. יש לנו כרגע פתרונות מגוונים שיתנו מענה מיידי, ועתה אנו עם הפנים קדימה, לשיפור התעשייה, התעסוקה והשכר של העובדות והעובדים בטווח הארוך".

ראש העיר דימונה, בני ביטון, מסר: "דימונה עברה מהפכה בתחום התעשייה והתעסוקה וירדה מ-16% לפני שלוש שנים ל-6%. המהפכה הזו תגיע בעזרת כולם גם לירוחם. הגיעה היום בשורה משמעותית לאזור. פניציה לא תיסגר, ואנו נמשיך לשמור על הסטטוס-קוו ולפתח מפעלים חדשים לפיתוח האזור".

מהנהלת פניציה ירוחם נמסר: "אנו מודים לשר הכלכלה אלי כהן, מנכ"ל משרדו שי רינסקי ומנהל מרכז השקעות מר נחום איצקוביץ ולראשי הערים ירוחם ודימונה על הסיוע הצמוד והתמיכה אותה אנו מקבלים. מדובר באישור אי-החזרת מענק שניתן לפניציה ממרכז ההשקעות על תוכנית שהוגשה כבר ב-2010, צעד מוערך המסייע להמשך קיומה ולפעילותה של פניציה בירוחם.

"עם זאת, יודגש כי לצערנו לא הושג עדיין הסדר בסוגיית השבת מול חסידות גור, וזאת למרות המתווים הרבים שהוצעו ועל אף המאמצים הרבים המושקעים בעניין. גם כאן אנו פועלים ללא לאות עם כלל הגורמים למציאת המתווה המתאים לכל הצדדים וכן בסיוע שר הכלכלה וצוות משרדו".