פייסבוק חסמה חברה ישראלית שהפעילה מאות חשבונות כדי להשפיע על פוליטיקה באפריקה

פייסבוק הודיעה כי הסירה מהפלטפורמה שלה רשת של 265 פרופילים ועמודים שהופעלו ע"י חברה ישראלית בשם "ארכימדס", והציגו "התנהגות לא אותנטית ומתואמת" • לפי נתנאל גלייכר, ראש מדיניות אבטחת הסייבר בפייסבוק, החשבונות נחסמו בשל אופי הפעילות של החברה שהפעילה אותם, שניסתה "לרמות" משתמשים לגבי זהותה האמיתית

מי שומר על המידע של משתמשי פייסבוק? שאלה טובה / צילום: shutterstock
מי שומר על המידע של משתמשי פייסבוק? שאלה טובה / צילום: shutterstock

פייסבוק הודיעה כי הסירה מהפלטפורמה שלה רשת של 265 פרופילים ועמודים שהופעלו ע"י חברה ישראלית בשם "ארכימדס", והציגו "התנהגות לא אותנטית ומתואמת". נתנאל גלייכר, ראש מדיניות אבטחת הסייבר בפייסבוק, הסביר בשיחה עם כתבים כי החשבונות נחסמו בשל אופי הפעילות של החברה שהפעילה אותם, שניסתה "לרמות" משתמשים לגבי זהותה האמיתית.

אותם מפעילי חשבונות מזויפים הפעילו באמצעותם עמודים, הפיצו תכנים וגרמו למראית עין שהתכנים שלהם פופולריים. לדברי גלייכר, הם הציגו את עצמם כמקומיים במדינות בהן פעלו, ואף כארגוני עיתונות מקומיים שכתבו חדשות פוליטיות ופרסמו תכנים שדלפו לכאורה על פוליטיקאים. הם פעלו בעיקר באפריקה במדינות ניגריה, סנגל, טוגו, אנגולה, ניז'ר וטוניסיה אך גם באמריקה הלטינית ודרום מזרח אסיה. לדברי גלייכר, "קשה לקבוע את התמריץ של פעולות כאלה ועבור מי בדיוק החברה עבדה, מאחר שהעסקאות האלה נסגרות מחוץ לפייסבוק. אבל הם עבדו ככל הנראה עבור דמויות פוליטיות מקומיות כי קידמו דימוי חיובי של פוליטיקאים מסוימים, ודימוי שלילי של היריבים שלהם".

בסך הכל הוסרו מפייסבוק 65 חשבונות, 161 עמודים, 23 קבוצות ו-12 אירועים שהפעילה החברה, ובנוסף 4 חשבונות אינסטגרם. לפי פייסבוק, 2.8 מיליון חשבונות עקבו אחרי אותם עמודים, 5500 הצטרפו לקבוצות, 2900 איש הביעו עניין באירועים ו-920 משתמשים עקבו אחר חשבונות האינסטגרם. בנוסף, החברה הוציאה 800 אלף דולר על מודעות בפייסבוק, כאשר הראשונה בהן פורסמה בדצמבר 2012.

לדברי גלייכר, החברה נחסמה מפייסבוק והוצא לה מכתב הפסקת פעילות לצמיתות ע"י פייסבוק (cease and desist letter), מאחר שהיא הפרה את מדיניות פייסבוק גם בעבר, ובפייסבוק הבינו שמטרתה הראשית היא לקדם את לקוחותיה באופן שנחשף. "אין לעסק כזה מקום בפייסבוק. הודענו על הפעילות גם לשותפים שלנו בתעשייה ולקובעי מדיניות", אמר גלייכר.

גלייכר הוסיף כי לפייסבוק יש דרך גם למנוע מארגון שנחסם לחזור מלפעול בפלטפורמה. "יש לנו מערכות אוטומטיות שבוחנות את מי שפותח חשבונות חדשים מאותם מכשירים שזוהו בעבר, וגם מומחים אנושיים שמחפשים התנהגות זהה לכזו שנחסמה. אני לא יכול לפרט על המערכות בהן אנחנו משתמשים כי הם יעזרו לשחקנים לעקוף אותם", אמר.

לשאלה האם פייסבוק הודיעה למשתמשים שעקבו אחר העמודים המזויפים על אופי הפעילות אליה נחשפו, גלייכר השיב כי "אנחנו לא בהכרח שולחים התראה לכל חשבון אלא יוצרים בהצהרה פומבית כדי שאנשים יבינו את סוג ההתנהגות הזו. אנחנו לא רוצים להדגיש את המסר כדי לא לסייע לקמפיין שאותם שחקנים ניסו לקדם. ארגון ה-Atlantic Council צפוי לחשוף פרטים נוספים על סוג התוכן שהחברה הפיצה באמצעות הרשת, כך שאנשים יבינו אם עקבו אחרי משהו שהחברות הציגו וכדי להציג להם פרספקטיבה נוספת פרט לפרסום שלנו".

לדברי גלייכר, ב-2018 החברה ניהלה עשרות חקירות וחסימות של רשתות שהציכו "התנהגות לא אותנטית ומתואמת", והשנה עד כה נוהלו יותר חקירות מבשנה שעברה.