כחול לבן ליועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט: עצור את חוק הרחבת הממשלה

צבי האוזר מכחול לבן פנה במכתב ליועמ"ש היום בבקשה שיעצור את היוזמה לשינוי חוק יסוד הממשלה • במכתבו כותב האוזר כי "בהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה, אין זה ראוי כי ממשלת מעבר תקדם מהלך חקיקה שאין בו דחיפות לאומית וכל מטרתו קידום אינטרס מפלגתי צר"

עו"ד צבי האוזר, לשעבר מזכיר הממשלה / צילום: איל יצהר
עו"ד צבי האוזר, לשעבר מזכיר הממשלה / צילום: איל יצהר

ח"כ צבי האוזר מסיעת כחול לבן פנה היום (ה') ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט בבקשה שיעצור את הליך החקיקה לשינוי חוק יסוד הממשלה, כך שהממשלה תורחב ללא הגבלה.

במכתבו כותב האוזר, "בהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה, אין זה ראוי כי ממשלת מעבר תקדם מהלך חקיקה שאין בו דחיפות לאומית וכל מטרתו קידום אינטרס מפלגתי צר".

האוזר רומז למנדלבליט כי יתכן שח"כ אחר יהיה זה שירכיב את הממשלה "המהלך עצמו מציב קושי נוסף מאחר ואנו עשויים למצוא עצמנו במציאות ובה תוטל הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחר אשר יהיה כבול לשינוי החוקתי הקפריזי. כך נגיע חלילה למצב אבסורדי בו משרד המשפטים מתערב במשחק הפוליטי ומייצג אינטרס נוגד לזה שעשוי להקים ממשלה עתידית"

האוזר, ששימש מזכיר הממשלה של נתניהו בין השנים 2009-2013 מציין כי בשעת ממשלת מעבר, "בשעת בין הערביים, בטרם קמה ממשלה, כל שינוי חוק, ולבטח חוק יסוד, שמשרת עניין סיעתי המשקף צרוף נסיבות רגעי צריך להיעשות אם בכלל בהצעת חוק פרטית ולא בהצעה ממשלתית באופן המזהם את ההליך הראוי והמקובל."

אתמול פנה גם עו"ד שחר בן מאיר למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, וציין בפניה כי מדובר בהצעת חוק "לתיקון החוקה" של ישראל וכי הדבר מטופל לרוב על ידי עורכי דין בכירים במשרד המשפטים וכי הוא מניח שהיא, זילבר, עומדת מאחורי ניסוח תזכיר החוק שהופץ באתר משרד המשפטים.

"אני מניח, כי (עדיין) הצעות לתיקון חוקה, אינן מועלות, מנוסחות ומופצות על ידי עובדים בכירים של משרד המשפטים מיוזמתם שלהם, משל התעוררה לה גב' דינה זילבר בבוקר וחשה בתחילת החמסין של חודש מאי, תחושת חסר בתיקון החוקה, אלא שעדיין במדינת ישראל בית המחוקקים הוא המוסמך לחוקק חוקים, ולחוקק ולתקן חוקה, בכובעו כמכונן".

בן מאיר מציין בפניה, כי הממשלה המכהנת היא עדיין ההממשלה ה-34, "זו אינה סתם ממשלת מעבר, היא ממשלת מעבר בדמדומיה האחרונים, שכן בחירות לכנסת ה- 21 כבר נערכו, וכבר הוטל התפקיד להרכיב את הממשלה ה-35 על חבר הכנסת נתניהו….נשאלת השאלה מכוח איזו סמכות ממשלת מעבר שבמעבר, רשאית ליזום, ולהנחות עובדים של משרד המשפטים, לנסח ולהפיץ הצעות לשינויים חוקתיים כנוסח ההצעה לתיקון החוקה שבפנינו".

כמו האוזר, גם בן מאיר מתריע, כי שינוי חוק יסוד באמצעות הצעת חוק פרטית של אחד מן הח"כים הנה מהלך אפשרי, "אולם ממשלת מעבר, שככל הנראה תסיים את כהונתה בטווח הימים הבודדים או לכל המאוחר עוד שבועיים, אינה רשאית ואינה מוסמכת להגיש ולהפיץ הצעות חוק לתיקון החוקה".

יצויין שעל אף ההתכתבות העניפה, היועץ המשפטי לממשלה נמצא בימים אלה ביפן בביקור עבודה רשמי. הוא אמור לשוב לישראל באמצע שבוע הבא. דובריו מציינים כי על אף הפרש השעות והמרחק, היועץ המשפטי מחובר בכל עת וממשיך לעבוד על נושאים תחת טיפולו גם מיפן.