מה יקרה בתאגיד אחרי האירוויזיון: הפקות יקרות יוקפאו

החוק מחייב את תאגיד השידור להשקיע 200 מיליון שקל בשנה בהפקות מקוריות, אולם לאור ההוצאות הכבדות שהשקיעו ב"כאן" בהפקת האירוויזיון ומיעוט ההכנסות מהאירוע, הודיעו בתאגיד על הקפאת הפקות נחשבות כמו "פמת"א", "שטוקהולם" ו"שטח הפקר" • "ב-4 השנים מאז הקמתו השקיע התאגיד קרוב למיליארד שקל בהפקות"

מנחי חצי הגמר הראשון של האירוויזיון בתל-אביב / צילום: אורית פניני
מנחי חצי הגמר הראשון של האירוויזיון בתל-אביב / צילום: אורית פניני

הפקת האירוויזיון וכפר האירוויזיון קוצרים בימים האחרונים מחמאות מקיר לקיר, אולם בתאגיד השידור הציבורי ובתעשיית התוכן בישראל נערכים לימים הקשים שאחרי האירוויזיון: מה בתפריט? הקפאת הפקות יקרות.

עלות הפקת האירוויזיון עומדת על כ-130 מיליון שקל. כ-40 מיליון שקל מתוכם היו אמורים לחזור לכיס התאגיד, בין השאר ממכירות הכרטיסים ומהכנסות סביב הפרסום. אולם מחירם היקר של הכרטיסים והמרחק מאירופה הבריחו קונים פוטנציאליים רבים שלא הגיעו לארץ.

כפי שנחשף ב"גלובס", גם הפוטנציאל סביב הפרסום לא מוצה עד תומו: חבילות הפרסום נמכרו רק ברגע האחרון, ובמחצית מהשווי אותו ביקשו לשווק בשלב הראשון.

בתאגיד נערכו מראש להחזר כספי גבוה שיקוזז מההוצאות השוטפות בכל שנה - בין היתר על-ידי קיצוץ בהפקות יקרות. אולם ה"בור" של 20 מיליון שקל נוספים (עלות של כ-5 הפקות בשנה) ידרוש צעדים דרמטיים יותר מכפי שתוכנן מלכתחילה, שכן לתאגיד השידור אין אפשרות להיות בגירעון.

בימים האחרונים ניהלה סמנכ"ל הטלוויזיה של התאגיד, טל פרייפלד, שיחות עם מפיקים, בהן הודיעה להם על קיצוץ והקפאת תוכניות, ביניהן הפקות מקור נחשבות כמו "פמת"א", "שטוקהולם", "שטח הפקר", "מה נסגר", "המרדף" ועוד. נזכיר כי החוק מחייב את התאגיד להשקיע 200 מיליון שקל בשנה בהפקות מקוריות.

בתאגיד השידור אמרו היום (ה') כי התאגיד יעמוד במחויבות, אך כשבוחנים את בחירת התוכניות, נראה כי תיעשה חלוקה מחדש באופן ההשקעה בתוכן, ואת מקומן של תוכניות יקרות יתפסו השקעות זולות יותר.

כמו כן, לרשות התאגיד עומד תקצוב של כמה מיליוני שקלים שנועד לרכש של תוכניות מחו"ל. כיום חלק לא מבוטל ממנו מושקע ביצירה ישראלית. לא מין הנמנע כי בתאגיד יעברו להשתמש במלוא הכסף לייעודו המקורי, במטרה לחסוך בעלויות.

כך או כך, מי שצפוי לשלם את המחיר היא כאמור תעשיית התוכן - יוצרים, מפיקים ושחקנים, שכבר החלו להיערך למאבק.

במכתב שנשלח היום לתאגיד מתריעים האיגודים מפני הפרת החוק ומבקשים הבהרות: "אנו מכירים בקושי שנוצר לתאגיד נוכח חוסר רצונה של ממשלת ישראל להשתתף בהפקת האירוויזיון אשר מושתות במלואן על התאגיד", נכתב במכתב. "כפי שמסתמן עתה, תהיה זאת שוב היצירה הישראלית שתספוג את מלוא הנזקים של הקיצוץ בתקציב".

בצד האמפתיה מזכירים האיגודים כי חוק התאגיד קובע השקעה של 200 מיליון שקל למימון הפקות ולרכישת תוכניות, 20 מיליון שקל לתכנים בערבית ועוד 40 מיליון לתוכניות לילדים.

מתאגיד השידור "כאן" נמסר: "בארבע השנים מאז הקמתו השקיע התאגיד קרוב למיליארד שקל בהפקות, מיליונים יותר מהקבוע בחוק, תוך שהוא מספק פרנסה לאלפי יוצרים ומשמש צינור חמצן לשוק שהוזנח ברשלנות.

"התאגיד ימשיך לעמוד בחוק ולהשקיע 200 מיליון שקל בשנה בתוכן וביצירה הישראלית. הקיצוצים, שנועדו לכסות על הוצאות האירוויזיון, אינם מתוך התקציב המעוגן בחוק ותוך שמירה על המסגרת התקציבית הקיימת".