משקיע הקריפטו משה חוגג השיק מכון בלוקצ'יין על שמו באוניברסיטת ת"א: "צריכים להוביל בעולם בתחום"

בהשקת המכון השתתפו אנשי הפקולטה לניהול, חבר הנאמנים של האוניברסיטה וכמה מעמיתיו של חוגג מקרן סינגולריטים, מחברת סירין לאבס ומקהילת הבלוקצ'יין • חוגג הוא התורם הצעיר ביותר של יותר ממיליון דולר לאוניברסיטת ת"א • מחרתיים תארח בית"ר ירושלים של חוגג את אתלטיקו מדריד של עידן עופר

ענבל ומשה חוגג ופרופ' יוסף קלפטר, נשיא אוניברסיטת תל אביב, בהשקת מכון הבלוקצ'יין / צילום: חן גלילי
ענבל ומשה חוגג ופרופ' יוסף קלפטר, נשיא אוניברסיטת תל אביב, בהשקת מכון הבלוקצ'יין / צילום: חן גלילי

רגע של נחת הזדמן למשקיע הקריפטו משה חוגג ביום חמישי האחרון באוניברסיטת תל אביב, שם נחנך המכון שנקרא על שמו לחקר יישומי הבלוקצ'יין. בין עיסוקיו כיו"ר קרן ההון סיכון סינגולריטים והמאבקים המשפטיים שהתנהלו באחרונה סביב השקעותיה, לבין העונה הלא קלה של מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים, שאותו רכש בשנה שעברה מאלי טביב תמורת כ-26 מיליון שקל, נהנה חוגג מהפוגה קלה במתח באירוע להשקת המכון, שהוקם במסגרת הפקולטה לניהול על שם קולר.

נראה כי לחוגג יש ציפיות גבוהות ממכון הבלוקצ'יין החדש, שעבור הקמתו תרם 7 מיליון שקל: "כיזם שהתחיל את דרכו לפני כעשור ונחשף לטכנולוגיית הבלוקצ'יין המרתקת, אני רואה שליחות בעידוד הדור הבא של היזמים לחקור את התחום. מיטב המוחות והכשרונות מצויים כאן בישראל, ואנו יכולים וצריכים להוביל בעולם גם בתחום זה", אמר בטקס ההשקה. המכון פרסם באחרונה קול קורא לחוקרים בישראל ובעולם לקדם מחקר רב-תחומי ולהגיש הצעות למחקר של יישומי בלוקצ'יין במגוון תחומים, כמו מדעי המחשב, כלכלה, ניהול, משפטים, רפואה ומדיניות ציבורית.

במעמד מושב חבר הנאמנים באוניברסיטה התבשר חוגג, שיום קודם לכן חגג את יום הולדתו ה-38, כי הוא התורם הצעיר ביותר עד היום של יותר ממיליון דולר לפעילותה של אוניברסיטת תל אביב. לצד חוגג ורעייתו ענבל חוגג, השתתפו באירוע ההשקה פרופ' יוסף קלפטר, נשיא האוניברסיטה; פרופ' משה צבירן, דקאן הפקולטה לניהול; פרופ' דן עמירם, סגן דקאן הפקולטה לניהול וראש מכון חוגג; ד"ר יעקב מנדל, מנהל המכון; וגל לנדאו-יערי, מנהלת המחקר של המכון, שבעבר שימשה מנכ"לית בפועל של הבורסה לניירות ערך בתל אביב. פרופ' קלפטר, שיסיים בקרוב את כהונתו כנשיא האוניברסיטה, יוחלף בתפקיד על ידי פרופ' אריאל פורת.

באירוע השקת המכון השתתפו חברי סגל הפקולטה לניהול, אנשי חבר הנאמנים של האוניברסיטה מישראל ומחו"ל וכמה מאנשיו של חוגג מקרן סינגולריטים וחברת סירין לאבס, ובהם צביקה לנדאו, המכהן לצד חוגג כמנכ"ל משותף של סירין לאבס. באחרונה נאלצה סירין לאבס לפטר 15 מבין 60 עובדיה, על רקע אכזבה של מנהליה מקצב המכירות הנמוך של סמארטפון הבלוקצ'יין שפיתחה, Finney.

בין האורחים באירוע היו גם בכירים מקהילת הבלוקצ'יין הישראלית, ובהם היזם והמשקיע הוותיק דויד אסיא, יו"ר קרן iAngels; היזם גיא כורם, שכיום הוא יועץ לסטארט-אפים בתחום הבלוקצ'יין; ויגאל נבו, מנכ"ל פורום הבלוקצ'יין הישראלי. עוד הגיע לברך את חוגג באירוע המפיק ואיש התקשורת גלעד עדין, לשעבר מנכ"ל ועורך ראשי של חדשות 10.

מכון הבלוקצ'יין באוניברסיטת תל אביב התחיל לפעול באוקטובר האחרון, כפי שפורסם ב"גלובס", לאחר שהוקם ביוזמתו ובתרומתו של חוגג. זהו אחד מ-13 מכוני המחקר של הפקולטה לניהול על שם קולר בבית הספר למינהל עסקים על שם רקנאטי. הפקולטה נקראת על שמו של קולר מאז יוני 2016, בעקבות תרומה של 50 מיליון דולר שניתנה לה על ידי איש העסקים הבריטי ג'רמי קולר.

חוגג סיפר בעבר בראיון ל"גלובס" כי התחיל לקנות ביטקוין ב-2013, ואמר "אני לא חושב שיש בישראל הרבה אנשים שמחזיקים יותר ביטקוין ממני". הביטקוין, שהמצאתו נחשפה לראשונה בסוף שנת 2008, הוא היישום הראשון והמוכר ביותר של טכנולוגיית הבלוקצ'יין. בעקבות הביטקוין נוצרו עד כה יותר מ-2,000 מטבעות דיגיטליים המבוססים על בלוקצ'יין - ספר חשבונות פומבי ומבוזר, המורכב משרשרת של מבני נתונים, שכל אחד מהם נקרא "בלוק", ובהם נרשמות כל תנועות המטבע.

לחוגג היתה עוד סיבה לשמוח ביום חמישי האחרון, כששער הביטקוין טיפס מעל ל-8,300 דולר - שערו הגבוה ביותר מאז יולי 2018. למחרת נחתך מחיר המטבע בכ-1,000 דולר, אבל הבוקר, עם פתיחת השבוע, הביטקוין זינק שוב, וכעת הוא נסחר במחיר של כ-7,900 דולר.

ביום שלישי הקרוב תארח קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים שבבעלות חוגג את מועדון הפאר הספרדי אתלטיקו מדריד, שעם בעליו נמנה המיליארדר עידן עופר. לפני משחק הידידות, צפויים שחקני אתלטיקו צפויים בביתו של עופר בתל אביב וגם לבקר במשרדיה בחיפה של חברת פלוס500 , הספונסר הראשי של הקבוצה.

באירוע נוסף שנערך ביום חמישי באוניברסיטת תל אביב, קיבלה ג'נט ילן, לשעבר יו"ר הפדרל ריזרב, תואר דוקטור לשם כבוד מהאוניברסיטה. ילן, שהיתה האישה הראשונה שעמדה בראש הבנק המרכזי של ארה"ב, כיהנה בתפקיד מ-2014 ועד לשנה שעברה, אז הוחלפה על ידי ג'רום פאוול. 

היום, במסגרת אירועי חבר הנאמנים של האוניברסיטה, ייחנך בפקולטה לניהול על שם קולר מכון פרנקל-צוקרמן לחקר הכלכלה הגלובלית, הנקרא על שמם של פרופ' פרנקל ושל איש העסקים הקנדי מורט צוקרמן.