הוועדה הזמנית אישרה הגדלת מס' השרים; זנדברג: דיל מושחת

הצעת החוק מבקשת לבטל את המגבלה שקיימת בחוק הנוכחי לגבי מספרם המרבי של השרים וסגני השרים • ח"כ מנסור עבאס: "אני לא מבין מה השתנה במספר חברי הקואליציה שמחייב אתכם פתאום לחלק כל-כך הרבה תפקידי שרים" • ח"כ תמר זנדברג: "הכול מותר תמורת מילוט ראש הממשלה מכתב אישום"

מליאת הכנסת / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
מליאת הכנסת / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

הוועדה המסדרת (הוועדה הזמנית עד לכינון הממשלה ולאישור הרכב ועדת הכנסת), המאשרת הנחת הצעות חוק והליכי חקיקה, אישרה הבוקר (ב') להניח את הצעת החוק לתיקון חוק יסוד: הממשלה, כך שלא יהיו מגבלות על מספר השרים.

מאחר שמדובר בהצעת חוק ממשלתית, על הוועדה היה לאשר דילוג על הפרוצדורה הרגילה של "חובת הנחה", כלומר 14 יום בהם הצעת חוק צריכה להמתין לפני שהיא תקודם. ההליך יאפשר להעלות את הצעת החוק להצבעה כבר היום במליאה.

ההליך החל בכך שמזכיר הממשלה, צחי ברוורמן, הגיש אתמול (א') בקשה לדלג על חובת ההנחה. לפי חוק הכנסת, הוועדה המסדרת יכולה לאשר הליכים מן הסוג הזה.

הצעת החוק מבקשת לבטל את המגבלה שקיימת בחוק הנוכחי לגבי מספרם המרבי של השרים וסגני השרים. כזכור, בימיה הראשונים של הכנסת ה-20 הכנסת קיבלה החלטה דומה כהוראת שעה שהייתה תקפה לכנסת ה-20 בלבד. כעת מציעה הממשלה לבטל לחלוטין את המגבלה הקיימת בחוק. עד שנת 2015 החוק קבע שמספר השרים בממשלה לא יעלה על 19, ומספר סגני השרים לא יעלה על 4. כעת, אם יאושר החוק, ההגבלה הזו תוסר כליל. נתניהו שואף למנות כ-25-26 שרים.

חברי הכנסת של האופוזיציה אמרו בדיון הבוקר כי גם בממשלה היוצאת היו כ-66 חברי כנסת בקואליציה, ובכל זאת הממשלה הסתדרה עם מספר של 21 שרים. ח"כ מנסור עבאס (רעם-בלד) אמר "אני לא מבין מה השתנה במספר חברי הקואליציה שמחייב אתכם פתאום לחלק כל-כך הרבה תפקידי שרים".

ח"כ איציק שמולי, יו"ר סיעת העבודה, אמר: "זהו ‏שוד לאור יום... תג מחיר של מאות מיליוני שקלים כדי שיוכלו לשלם לכל מי שמוכן להבריח את נתניהו מאימת הדין. הוא התרחק מהכלא, הם יתקרבו לצלחת. לעזאזל המדינה שנקלעה לגירעון של 3.8%, לעזאזל גם הגמלאים שבשבוע הבא הולכים לחתוך להם בפנסיות "כי אין כסף"."

יו"רית מרצ, ח"כ תמר זנדברג, אמרה בדיון על הרחבת הממשלה: "יש כאן דיל מושחת לעיני כל. ג'ובים תמורת חסינות. זה הדיל שבשבילו ממשלת מעבר שפגה בעוד שבוע משנה עכשיו חוק יסוד במחטף. הכול מותר תמורת מילוט ראש הממשלה מכתב אישום".

בתום הדיון 14 ח"כים תמכו בהצעה, מול 11 ח"כים שהתנגדו להצעה, ובכפוף לרוויזיה הוועדה החליטה להעניק את הפטור המבוקש להצעת החוק.

ח"כ עפר שלח, כחול לבן, אמר בדיון: "נתניהו הצביע בעבר פעמיים בעד הקטנת הממשלה. בנימין נתניהו בא ואומר לנו עכשיו: שזה לא אמונתו, אלא הכורח שלו אל מול שותפיו הקואליציוניים. נתניהו רוצה לבנות לעצמו עיר מקלט וזה המחיר שהוא צריך לשלם לשותפיו.

הגירעון התקציבי מתקרב ל-4%. לא תהיה לממשלה הזו ברירה אלא להעלות מיסים ולקצץ בשירותים. וכשהיא תעשה את זה, היא תתייצב מול הציבור שיגיד לה: לכולם קיצצת אבל רק את עצמך ניפחת".