עורכי דין בכנס מחאה ראשון מסוגו נגד יוזמות החקיקה של הימין: "נשבית את מערכת המשפט"

עשרות עורכי דין התכנסו הערב במשרדי פירמת גולדפרב-זליגמן בת"א בכנס מחאה ראשון מסוגו • יוצאים להגנת עצמאות מערכת המשפט ונגד יוזמות החקיקה שתכליתן לצמצם את סמכויות ביהמ"ש העליון • עו"ד אלי זהר: "נכנסנו לקרב על הבית. הקרב הזה הוא הכי חשוב עבור ילדיי ונכדיי"

מחאה מאורגנת כזאת של בכירי עורכי דין מהשוק הפרטי בארץ, כנראה לא הייתה מעולם: עשרות עורכי דין התכנסו הערב (ב') במשרדי פירמת עורכי הדין גולדפרב-זליגמן בתל-אביב בכנס מחאה ראשון מסוגו. עורכי הדין יוצאים להגנת עצמאות מערכת המשפט שבה הם פועלים ונגד יוזמות החקיקה שתכליתן לצמצם את סמכויות בית המשפט העליון.

מחאת עורכי הדין מופנית בין היתר נגד יוזמת מפלגות הימין, ובראשן הליכוד, להרחיב את פסקת ההתגברות בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, באופן שיאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שפסל בג"ץ; ונגד הכוונה המסתמנת לתקן את חוק החסינות לחברי הכנסת כדי למנוע הגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

‏בלטו בהיעדרם מהתכנסות המחאה של עורכי הדין: נשים (כ-10% בלבד מהנוכחים), ערבים או עורכי דין מהפריפריה.

בין עורכי הדין השותפים למחאה: פנחס (פיני) רובין, שמייצג את ראש הממשלה נתניהו; אלי זהר, שייצג את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט; יורם ראב"ד, שהיה פרקליטו של ראש הממשלה המנוח אריאל שרון; וכן עורכי הדין גיורא ארדינסט, צבי בר-נתן, אביגדור (דורי) קלגסבלד, אלכס הרטמן, ישראל (רלי) לשם, צבי אגמון, ארנה לין, יוסי בנקל, אהוד סול ועוד רבים. עו"ד פיני רובין לא הגיע להתכנסות. 

להתכנסות הגיעו גם יו"ר לשכת עורכי הדין הנוכחי, עו"ד אבי חימי, ועו"ד ציון אמיר המתמודד מולו על ראשות הלשכה בבחירות שייערכו ביוני. 

עו"ד צבי בר-נתן, ממארגני ההתכנסות, אמר: "אנחנו לא יודעים מה העמדה הפוליטית של כל אחד מעורכי הדין שהגיע לכאן. ביום-יום אנחנו מתחרים זה בזה. והנה כולנו כאן היום, כי אנחנו מרגישים תחושת דחיפות, וכי שלטון החוק נמצא על פי תהום. כמשפטנים, חלה עלינו חובה מוגברת להגן על שלטון החוק".

עו"ד בר-נתו הוסיף ואמר: "כולנו כאן כי יש לנו החלטה משותפת - אנחנו מוכני לצאת מאזור הנוחות שלנו על-מנת לצאת למאבק נחוש ותקיף למנוע פגיעה בשלטון החוק. כל מי שחושב לפגוע בשלטון החוק, צריך לדעת שיצטרך לעבור אותנו, והוא לא יעבור".

עו"ד דודי תדמור אמר כי "עולם המשפט לא ראה התכנסות כזאת מעולם. התייצבות מקיר לקיר כשאנשים נזעקו להגיע לכאן - וכל זה כי מדובר בשעת חירום. מאיימים עלינו לפגוע בגרעין הקשה של שלטון החוק, בעצמאות בתי המשפט, בביקורת השיפוטית, בעצמאות שומרי הסף".

עו"ד האני טאנוס אמר כי הוא מייצג את הציבור הערבי שסובל כבר שנתיים מעריצות הרוב. "אם לא ננעל את המגפיים ונתפלש בבוץ, נסבול את המחיר של עריצות הרוב. תלמדו לעצור את הדברים בזמן", אמר טאנוס לחבריו.

ד"ר עו"ד לימור זר-גוטמן אמרה כי "מה שאנחנו עושים פה זה בדיוק מה שצריכים לעשות עורכי דין. חלק גדול מהנוכחים בחדר נמצאים בחלק הפריבילגי של החברה. צריך שעורכי הדין יתעוררו, וטוב שהתעוררנו עכשיו".

עו"ד אייל רוזובסקי אמר כי "יש תחושה שיש כוונה לעלות עם דחפור על בית המשפט העליון, ואנחנו צריכים לעשות כל מה שאפשר לעשות כדי למנוע את זה".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, דיבר גם הוא ואמר כי "ללשכת עורכי הדין יש תפקיד מהותי בשמירה על שלטון החוק ועל מערכת המשפט בישראל". עו"ד חימי ביקש להזכיר כי "נשיאת העליון ואני היינו הראשונים ששוחחנו על הסכנה בפגיעה בשלטון החוק. לשכת עורכי הדין לא תיתן יד לפגיעה בבית המשפט העליון ובמערכת אכיפת החוק. זאת דעתי הברורה".

עו"ד חימי הזכיר כי הוא הציע את השופט יורם דנציגר כמועמד הלשכה לוועדה לבחירת שופטים, "כדי לחזק את הוועדה על-ידי מיטב האנשים ולא על-ידי פוליטיקאים".

יריבו של עו"ד חימי בהתמודדות על ראשות לשכת עורכי הדין, עו"ד ציון אמיר, אמר כי הוא עומד נפעם מול "ההתגייסות הטוטלית של מיטב המוחות המשפטיים בישראל". עו"ד אמיר אמר כי זו תולדה של לשכת עורכי הדין ששתקה במשך שנים. לדבריו, "הלשכה לא השמיעה את קולה ושתקה כל הזמן, והגוף הזה שותק גם עכשיו. קשה לקבל את זה. מי שרוצה להגן על שלטון החוק, צריך להתבטא ולעשות מעשה. זה לא מספיק שכולנו כאן, אם אתם רוצים לנצח את המאבק על דמותה של הדמוקרטיה הישראלית".

דבריו של עו"ד אמיר נקטעו על-ידי כמה עורכי דין שטענו כי הוא נושא נאום בחירות. "למה לא שמענו אותך עד היום? אל תמרח אותנו", צעק לעברו אחד מעורכי הדין שהגיעו להתכנסות.

השופט לשעבר עדי זרנקין הגיע גם הוא להתכנסות ואמר: "מה שמטריד אותי זה שהילדים שלי ישאלו איפה היית? כשהייתי שופט לא יכולתי להתבטא, אבל אני בטוח שהשופטים שותפים למחשבה שלי שזו שעת חירום".

עו"ד אלי זהר אמר: "הרעיון שאפשר להוציא אותנו להורג, ולא יהיה לנו איפה לערער, זה מסר יותר חזק מכל המלים המתייפייפות. נכנסנו לקרב על הבית. הקרב הזה הוא הכי חשוב עבור ילדיי ונכדיי. אנחנו ערוכים לעשות את המעשה הקיצוני ביותר ולהשבית את מערכת המשפט". 

עו"ד גליה שמילוביץ', העומדת בראש סיעת "לתכלית ראויה" המורכבת ברובה מעורכות דין, אמרה: "בחדר הזה לא צריך להזכיר שדמוקרטיה היא לא רק שלטון הרוב אלא גם הגנה על המיעוט מפני עריצות הרוב. אנחנו מאמינים שעל לשכת עורכי הדין לנקוט עמדה ברורה בנושאי חקיקה. עד שנעשה את זה מבפנים, אחרי הבחירות, אני שמחה לראות שציבור עורכי הדין מתעורר. אני בוחרת להיאבק בתוך מוסדות הלשכה על הערכים שלנו, גם אם אקטיביזם של עורכי דין הוא לא מילה גסה".