בזן מזהירה: חשש לקושי באספקת בנזין כבר בימים הקרובים

החברה מזהירה מפני אפשרות שבימים הקרובים לא תוכל לספק ללקוחותיה בנזין העומד בתקן הישראלי, בעקבות פקיעת ההיתר הזמני שניתן לדור כימיקלים להזרמת MTBE – תוסף חיוני לייצור בנזין • דיסקונט ברוקראז': "קשה להאמין כי בעקבות החלטת עיריית חיפה יאפשרו הפסקת בנזין סדירה לאורך זמן למשק"

בתי הזיקוק בחיפה / צילום: איל יצהר
בתי הזיקוק בחיפה / צילום: איל יצהר

בזן מזהירה מפני אפשרות שבימים הקרובים היא לא תוכל לספק ללקוחותיה בנזין שעומד בתקן הישראלי, וזאת בעקבות פקיעתו של ההיתר הזמני שניתן לדור כימיקלים להזרמת MTBE - תוסף חיוני המשמש לייצור בנזין.

ההחלטה על פקיעת ההיתר לדור התקבלה בעיריית חיפה, בעקבות דליפת הגז שאירעה בסוף השבוע במפרץ חיפה ונסיבותיה עדיין נבדקות במשרד להגנת הסביבה. מניית בזן  הגיבה להודעה בירידה של כ-2.5% במהלך המסחר בבורסת תל אביב, אבל ירידה זו התמתנה לקראת סגירת המסחר. 

מדובר בתוסף שדור כימיקלים מזרימה לבזן באמצעות צנרות תת-קרקעיות, ובשל ביטול ההיתר - עליה להימנע מהפעלת צנרות אלה. בהודעת בזן לבורסה מהיום (ד') נאמר כי דור כימיקלים הודיעה לה כי בכוונתה לפנות לבית המשפט נגד החלטת עיריית חיפה.

עוד נאמר בהודעת בזן כי החברה בוחנת חלופות שונות ליבוא של MTBE ואספקתו לחברה, וציינה כי אם לא יימצא פתרון ישים - כבר בימים הקרובים היא לא תוכל לספק בנזין על-פי התקן הישראלי הרשמי. 

MTBE משמש להעלאת אוקטן בדלק, כתחליף לעופרת הרעילה ששימשה לצורך זה בעבר. הפחתה בדרישות התקן לדלק, שמשמעותה הורדת אוקטן, במקרה הלא סביר שתאושר, עלולה לפגוע לא רק באיכות האוויר אלא גם במכלולי המכונית המתוכננים לפעול בדלק מסוג מסוים. 

בבזן מציינים כי אחת האפשרויות שנבחנות היא לספק בנזין ללקוחות החברה תוך קבלת הקלות מסוימות מן התקן הישראלי הרשמי: "ככל שאף לא אחת מהחלופות תתאפשר, החברה תייצא רכיבי בנזין שאינם עומדים בתקן הישראלי, וזאת על-מנת לאפשר פעילות סדירה של החברה ושל החברות-הבנות שלה", נכתב בהודעת בזן. בחברה הוסיפו וציינו כי בשלב זה בזן לא שוללת אפשרות שלמצב זה יהיו השפעות שליליות מהותיות על תוצאות פעילותה של החברה.

ההיתר שעל בסיסו דור כימיקלים מזרימה את ה-MTBE לבזן נשלל ממנה בתום שימוע שעשתה עיריית חיפה לחברה, וזאת כאמור בעקבות הדליפה בצנרת הגז באזור התעשייה בעיר. בשל אותה דליפה, גם המשרד להגנת הסביבה פתח נגד דור כימיקלים בהליכים, ובמסגרתם נציגיו פשטו על משרדי החברה והחרימו מסמכים הקשורים לאירוע הדליפה.

בתגובה לדיווח, מעריכים בדיסקונט ברוקראז' כי הסבירות לכך שבזן תפסיק למכור בנזין בישראל נמוכה ביותר. מיכל אלשיך, מנהלת מחקר ורו"ח בדיסקונט ברוקראז', מציינת כי "אמנם ההודעה נשמעת מאיימת, אך קשה לנו להאמין כי בעקבות החלטת עירייה, שלא בהכרח נשקלה מול הממשלה, יאפשרו הפסקת בנזין באופן סדיר לאורך זמן למשק בישראל. המשמעות של הפסקת אספקת הבנזין מבזן כוללת צורך ביבוא חלק מהותי מהצריכה של ישראל - דבר שיכול לגרור עליית מחירים ואף אינפלציה. בנוסף, להערכתנו, התשתיות בישראל לא ערוכות לאירוע מהיר מסוג זה.

"לכן, אנו סבורים כי תינתן לבזן האפשרות להמשיך לפעול תחת אחת מהאפשרויות שהיא הציעה (קבלת היתר העברת חומרים בצנרת התקינה או קבלת הקלות בייצור ביחס לתו התקן הרשמי), וזאת עד להסדרת עניין השימוש בכלל הצנרות התת-קרקעיות מחדש. בנוסף אנו מעריכים כי חלק מההודעה של בזן מטרתה להבהיר לרגולטור את השלכות המהותיות של המהלך שנקטה העירייה, ובכך להביא להמשך פעילות סדירה בבית הזיקוק".