עובדי אמזון רוצים להציל את כדור הארץ

בעלי המניות של אמזון יכריעו היום האם לקבל את הצעת עובדי החברה להפחתת התלות בדלקים מזהמים • על ההצעה חתמו 7,600 עובדי החברה, אך בהנהלה טוענים כי כבר נקטו בצעדים הנדרשים

מעקב החבילות של אמזון/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאטיב
מעקב החבילות של אמזון/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאטיב

מחאת עובדי אמזון נגד זיהום האוויר שיוצרת פעילות החברה עולה להצבעה של בעלי המניות. באסיפה השנתית שתיערך היום בסיאטל, יצביעו בעלי המניות על 15 הצעות שונות, בהן אחת שגובשה על ידי עובדי החברה ומגובה במכתב פומבי עליו חתמו 7,600 עובדים. ההצעה קוראת לאמזון להוציא דוח פומבי שיפרט את טביעת הרגל הפחמנית של אמזון, תוכניות החברה להפחית את תלותה בדלקים פוסיליים (פחם, נפט וגז טבעי, שמכילים כמות גדולה של פחמן), ואיך היא נערכת לשינויי האקלים בכלל.

אמזון עצמה מתנגדת להצעה. לפי דיווח בבלומברג, היא ניסתה להניא את העובדים מלהציג אותה בטענה כי כבר הכריזה על יוזמה להפסיק את פליטות הפחמן במחצית מהמשלוחים שלה עד 2030, נוקטת בצעדים להפחית את הזיהום שלה באמצעות צמצום כמות האריזות בשירות המשלוחים, וכן משקיעה באנרגיות רוח ושמש כאלטרנטיבות לדלקים המזהמים.

ווסטון פריבלי, מהנדס תוכנה באמזון ואחד ממנסחי ההצעה, אמר לבלומברג כי תגובת החברה עדיין לא מספקת כדי שיבטלו את ההצעה. במכתב הפומבי עליו חתמו אלפי העובדים נכתב כי "לאמזון יש את המשאבים והגודל על מנת להצית את הדמיון של העולם ולהגדיר מחדש מה נחוץ ואפשרי על מנת להתמודד עם משבר האקלים". בין היתר הובעה במכתב ביקורת על יוזמה בחטיבת מחשוב הענן (AWS) שנועדה כדי לסייע לחברות הנפט והגז להגביר את פעילותן. "כדי להימנע מהתחממות גלובלית קטסטרופלית, העמדה המדעית ברורה: אנחנו מוכרחים להשאיר את הדלקים הפוסיליים באדמה", נכתב במכתב. העובדים הביעו תרעומת גם על תרומתה של החברה ל-68 חברי קונגרס שהצביעו נגד חקיקה הנוגעת לשינויי האקלים "ב-100% מהפעמים".

פריבלי אמר לבלומברג כי הקריאה לשינוי מתוך החברה היא צעד נדיר באמזון ובכלל, למרות מגמת האקטיביזם בעמק הסיליקון. "ראינו מקרים בחברות אחרות בהן עובדים נקטו עמדות, אבל לא מקרים בהם הם חתמו בשמם בהיקפים כאלו", אמר. הוא ציין גם כי קארה הרסט, האחראית על קיימות באמזון, טענה בפניו כי ההצעה מיותרת מאחר שבחברה כבר עובדים על הנושא. הרסט מפקחת על 200 אנשים שעובדים בין היתר על מודלים לניטור פליטות בחברה, על התקנת פאנלים סולריים על גגות המחסנים שלה ועוד.

ואולם לדברי פריבלי, דוגמאות כמו השירותים שחטיבת הענן של אמזון מעניקה לחברות גז ונפט "מראות למה אנחנו צריכים תוכנית מפורטת. הגישה של אמזון כלפי קיימות לא יכולה להיות טלאי על טלאי של תוכניות שונות, אותן סותרות תוכניות בתחומים אחרים של החברה". העובדים טוענים גם כי אירועי אקלים קיצוניים כבר מאיימים על הפעילות של אמזון. למשל, כמות שיא של משקעים באוסטרליה גרמה לתקלות בחוות השרתים של AWS, והשריפות במדינת וושינגטון וסביבתה בקיץ שעבר הפכו את זיהום האוויר בסיאטל, בה נמצא מטה החברה, למסוכן.

רבקה שפרד, עובדת בצוות התפעול האווירי בחברה, אמרה לבלומברג כי היא זוכרת שבאחד הימים היא השתעלה ויצאו חלקיקים שחורים. "אין תמונה פוסט-אפוקליפטית יותר מלהיות מוקפת בעשן ללא יכולת לנשום בחוץ", אמרה. היא הוסיפה כי אמזון אמנם מעודדת את עובדיה להציע רעיונות יצירתיים וגדולים, אך אם הם לא מתאימים למטרות של מנכ"ל החברה ג'ף בזוס וסגניו, הם לא יהיו בעדיפות גבוהה עבור החברה.

אמזון טענה בתגובה לבלומברג כי עבודתה בנושא נרחבת. "השקנו מספר תוכניות גדולות ומשמעותיות בתחום הקיימות ואנחנו עובדים קשה כדי לשלב את הגישה הזו במלואה בכל אמזון", נמסר מהחברה.

ואולם, העובדים אינם לבד. חברות הייעוץ למשקיעים Institutional Shareholder Services ו-Glass Lewis המליצו למשקיעים לתמוך בהצעה, מכיוון שלדברי החברות, ההצהרות של אמזון בתחום הקיימות נשרכות מאחורי המתחרות הגדולות שלהן בתחומי הטכנולוגיה והקמעונאות.

עובדי אמזון כבר הראו אקטיביזם בעבר, בין היתר כשהביעו ביקורת לגבי השימוש של רשויות חוק בארה"ב ב-Rekognition, מערכת זיהוי הפנים של החברה. המערכת נמצאת גם היא במרכזן של שתי הצעות בהן המשקיעים ידונו היום: לפי אחת ההצעות, דרוש פיקוח חיצוני על הטכנולוגיה בשל הסיכונים שלה, והצעה נוספת מציעה לאסור לחלוטין על מכירתה לממשלות. לאחרונה דרשה גם קבוצת אמהות באמזון מההנהלה הקמת מעון יום לילדים במטה החברה, כמקובל בחברות טכנולוגיה אחרות.

נקיטת עמדה על ידי עובדים אינה דבר חדש בעמק הסיליקון. עובדי חברת גוגל מחו נגד החברה בשורת נושאים מאז שנה שעברה, ואף נחלו הישגים במספר תחומים, כמו שיתוף פעולה בין גוגל לפנטגון בפיתוח בינה מלאכותית עבור רחפנים שהופסק בשל מחאת העובדים, ושינוי מדיניות כלפי מתלוננות על הטרדה מינית בחברה. גם עובדי חברת מיקרוסופט יצאו נגד מדיניות החברה בעבר, בעיקר לגבי שיתוף הפעולה של החברה עם רשויות ההגירה בארה"ב.