חברת החשמל: הדירקטוריון אישר את הסכם הפשרה עם חברות הגז המצריות

במסגרת הפשרה הסכימה חברת החשמל לוותר על חוב של כ-2 מיליארד דולר שנפסק לזכותה בבוררות בינלאומית, בתמורה לתשלום של כ-500 מיליון דולר • דירקטוריון החברה החליט לאשר את ההסכם לאחר שדן בהסתייגויות רשות החברות שביקשה לבדוק האם התספורת של 85% על החוב לצרכני החשמל הייתה מחוייבת המציאות

פיצוץ צינור הגז הישראלי-מצרי / צילום: רויטרס
פיצוץ צינור הגז הישראלי-מצרי / צילום: רויטרס

דירקטוריון חברת החשמל אישר את הסכם הפשרה עם חברות הגז המצריות, שבמסגרתו הסכימה חברת החשמל לוותר על חוב של כ-2 מיליארד דולר שנפסק לזכותה בבוררות בינלאומית בתמורה לתשלום של כ-500 מיליון דולר. כניסת ההסכם לתוקף מותנית עדיין בקבלת אישור רשות החשמל ותנאים נוספים.

הדיון נערך לבקשת מנהל רשות החברות הממשלתיות, יעקב קוינט, שביקש הבהרות מחברת החשמל לגבי ההסכם קודם שהרשות תחליט אם להיעתר לבקשת החברה להעניק כתבי שיפוי לכל נושאי המשרה שהיו מעורבים בחתימת ההסכם. ברשות החברות ביקשו לבדוק אם ניתן היה להשיג הסכם טוב יותר מזה שהושג, הסכם שמעניק לחברות הגז המצריות תספורת בסך 85% על חוב שמגיע לצרכני החשמל בישראל, בהנחה כי אכן יעמדו בתנאי ההסכם החדש.

הוויתור של חברת החשמל על החוב הוא מיידי, בעוד שהתשלום המופחת אמור להיות משולם על פני 8.5 שנים, כשבנק מצרי ערב לביצוע ההסכם. בין השאר, ביקשה רשות החברות להשוות את תנאי ההסכם להסדרים אחרים שהשיגה ממשלת מצרים עם חברות זרות אחרות שנפגעו כתוצאה ממשבר הגז ב-2012.

הסכום ישולם כפיצוי על הפרת ההסכם לאספקת גז מצרי לחברת החשמל שנחתם ב-2005 בין חברת החשמל, יבואנית הגז המצרי EMG וחברות הגז המצריות הממשלתיות Egas ו-EGPC. הזרמת הגז לישראל הופסקה ב-2012 לחלוטין לאחר שיבושים קשים וכתוצאה ממנה נאלצה המדינה לחלץ את חברת החשמל בערבויות בהיקף 9 מיליארד שקל, צרכני החשמל ספגו התייקרות בתעריף החשמל שהגיעה בשיאה ל-30% ובריאותם של מאות אלפי ישראלים נפגעה כתוצאה מעלייה ניכרת בזיהום האוויר כתוצאה מהמעבר לייצור חשמל בסולר ובמזוט, שנכפה על חברת החשמל, עד שהחלה אספקת הגז מ"תמר".

חברת החשמל תבעה את חברות הגז המצריות בבוררות בינלאומית בשווייץ וזכתה בסכום כולל של כ-2 מיליארד שקל, שמתוכו כ-600 מיליון דולר הוצאות משפט וריבית.

חברת החשמל הודתה כי הגיע לסיכומים עם חברות הגז המצריות ב-2 לאפריל, יום לאחר חשיפת הסיכומים ב"גלובס". בחברת החשמל טענו כי יש לראות בכל דולר שהמצרים יסכימו לשלם בבחינת "הישג", וכי לחברה לא הייתה כל אפשרות ריאלית לתפוס נכסים של חברות הגז המצריות או לפעול לגביית החוב בדרך אחרת.

מחברת החשמל נמסר כי "המו"מ התנהל בנחישות רבה, במקצועיות, ומתוך אחריות עסקית, למיצוי מיטבי של ההליך והגעה לתוצאה העסקית המיטבית עבור חברת החשמל וצרכניה. חוות הדעת הבינלאומיות והמקומיות אשר הובאו בפני מקבלי ההחלטות הובילו להבנה חד משמעית כי הסכם הפשרה הנו האפשרות המיטיבה ביותר לציבור צרכני החשמל, ביחס לאפשרויות האחרות בנוגע לאכיפת פסק הבוררות.

"חברת החשמל הצליחה להביא להסכם פשרה במסגרתו תקבל החברה סכום עתק של כחצי מיליארד דולר. נוכח התנאים המאתגרים וההערכות הפסימיות, מדובר בהישג יוצא דופן שעשוי להטיב עם הציבור בישראל. ההסכם ייכנס לתוקפו רק לאחר קיום שימוע ציבורי ואישור רשות החשמל".