לילות רמדאן: בואו לגלות את הרחוב המוסלמי המקומי

טיולי רמדאן נערכים בימים אלה בכפרים ובערים מוסלמיות ברחבי הארץ, וחשים את הדופק הלא מוכר של הרחוב המוסלמי • מבקרים במסגדים, בשווקים ובבתים פתוחים

אווירת רמאדן / צילום: יותם יעקובסון
אווירת רמאדן / צילום: יותם יעקובסון

בכל פעם מחדש מרגש לראות כיצד במהלך הרמדאן, לקראת שקיעה, מתעוררים רחובות השכונות המוסלמיות, מתנערים מחום היום ומהכבדות המנומנמת שאוחזת בהם. בצמתים מוקמים דוכנים של לימונדה, מיץ שקדים, משקה חרובים ותמרהינדי מתוקים להחריד, חמוצים שונים, תמרים ופלאפל. כל מי שלא נמצא בביתו, ממהר אליו כדי להיות עם המשפחה בזמן שהמואזין יכריז על סופו של עוד יום צום.

בתום ה"איפטאר", הארוחה השוברת את הצום, נוהרים גברים ונשים לתפילת הערב במסגדים, ואחריה, כמו נעור הרחוב מחדש לחיים. החנויות, חלקן מקושטות באורות, נפתחות. חנויות הממתקים, ובהן קטאיף, כנאפה, בקלאוות ושאר תופיני חג, הומות אדם. דוכני החמוצים והפלאפל מתחלפים בדוכנים לממכר כנאפה, עששיות ומעין נרות מעופפים - אטרקציה לילדים. רבים מתקבצים בבתי קפה, יושבים, מעשנים נרגילה ומשוחחים תוך צפייה במסכי הטלוויזיה שמקרינים סדרות טלוויזיה מסורתיות שנהוג להשיק דווקא ברמדאן.

בתקופה שבה חומות החשדנות, האיבה והריחוק בין יהודים למוסלמים הולכות ומתגבהות, יש חשיבות גדולה לעריכתם של מפגשים יזומים והיכרות של כל אחד מעברי המתרס עם רעהו. על צורך זה באים לענות טיולי הרמדאן הנערכים כיום בכל רחבי המדינה - בכפרים, בעיירות ובערים מוסלמיות. הסיורים חושפים טפח בכל הנוגע להוויה הדתית המוסלמית, להלכות, מצוות, מסורות, מתכונת התפילה ותכניה וכמובן ובעיקר לרמדאן, משמעויותיו ומנהגיו, כמו גם לדופק הלא מוכר של הרחוב המוסלמי.

גם מכשלה טמונה בסיורים הללו ויש להישמר מפניה: בהיעדר הדרכה ותיווך נכונים, הם בהחלט יכולים להותיר את האחר כ"אחר" ולהנציח את מקומו של המוסלמי כמי שיודע להכין חומוס ומטבוחה מעולים, ותו לא.

הרמדאן, שיסתיים השנה ב-4.6, הוא החודש התשיעי בלוח השנה המוסלמי, והצום שבמהלכו הוא אחד מחמש מצוות היסוד באסלאם. לוח השנה הערבי הוא ירחי, אולם בניגוד ליהדות, הוא נטול עיבור, ומטעם זה מוקדם ראש השנה ועמו גם הרמדאן ב-11 ימים מדי שנה. כך קורה שחודש הצום נודד לאיטו בין עונות השנה. לפעמים קורה שהוא בקיץ ולפעמים בשיא החורף. מועד ההתחלה המדויק שנוי לעיתים במחלוקת.

החודש מתחיל רשמית עם זיהוי מולד הירח. כעיקרון, די שמוסלמי אמין מעיד על כך שראה את מולד הירח לפני קאדי מוסמך על מנת להכריז על התחלת הצום, אולם לעיתים יש מי שלא מקבל זאת. בישראל נהוג בדרך כלל לקבל את פסיקת ערב הסעודית, אבל לא תמיד.

פסטיבל "לילות רמדאן ירושלמיים" (שאירועיו יימשכו עד 27.5) נולד כשיתוף פעולה בין ימק"א הבינלאומית ירושלים, עמותת כולנא ירושלים, פסטיבל "חגים מבפנים" בתמיכה של הקרן לירושלים וקרן ליכטאג. הפסטיבל נועד להפגיש אנשים במזרח ובמערב ירושלים לאירוח בבתים, ארוחות משותפות, צפייה בסרטי קולנוע, סיורים ברובע המוסלמי בעיר העתיקה ואפילו מסיבת היפ הופ, כדי לחשוף לציבור הרחב את הרמדאן על משמעויותיו השונות ממגוון זוויות.

כך למשל, נערכה שיחה עם השייח' אבו איאד ודרורי יהושע על מהות הצום והתפילה באסלאם וביהדות, ואחריה תפילה משותפת, ארוחת איפטר המונית לשבירת הצום ומופע של מוזיקה רוחנית.

ביום שני 27.5 בערב ייערך סיור בסמטאות הרובע המוסלמי בהדרכת ד"ר אנוואר בן בדיס - בלשן, מורה לערבית ומומחה בתרבות הפלסטינית (לפרטים: ymca.org.il).

גם הארגון החברתי "דרכים שלובות" (sharedpaths.org.il) מציע אירוע רמדאן במטרה להכיר את השכנים המוסלמים כפי שמעולם לא הכרתם. השנה יתקיימוו הסיורים בטירה, טייבה, סח’נין, כפר קאסם, שפרעם וג’לגוליה. במסגרת הסיורים, משוטטים בין דוכנים של מאכלי החג, מבקרים במסגדים ומתארחים בבתים פתוחים.

הכנאפה מתוקה/ צילום: יותם יעקובסון
 הכנאפה מתוקה/ צילום: יותם יעקובסון

סיורי רמדאן לכל המשפחה מוצעים גם בעיר הבדואית רהט. הסיורים ייפתחו בקבלת פנים עם כיבוד קל וסדנת חינה באוהל. הסיור הקרוב יתקיים ב-25.5. בהמשך, ייערכו סיורים בהדרכת מדריכים מקומיים באוטובוס וברגל ברחבי רהט שיכללו היכרות עם "עידן נגב" - פארק התעשייה המשותף לרהט, מועצה אזורית בני ציון ומועצה מקומית להבים, סיור רגלי בעיר שיכלול טעימות קולינריות, התנסות בהכנת קטאיף, מפגש עם אימאם ואירוח בבית מקומי לסעודת איפטר (לפרטים: kesem-hamidbar.co.il). מספר המקומות מוגבל. ניתן להזמין מזון צמחוני. בימי חמישי ניתן להזמין גם מזון כשר. לפרטים והרשמה: באתר או בעמוד הפייסבוק "קסם המדבר - החוויה הבדואית בנגב", bedo.tourism@gmail.com).

יום המוזיאונים

איגוד המוזיאונים הישראלי והמוזיאונים השונים ברחבי הארץ מזמינים את הציבור הרחב לבקר בעשרות מוזיאונים ללא תשלום לרגל יום המוזיאונים הבינלאומי. הנושא המשותף השנה: המוזיאון כחממה תרבותית, העתיד של העבר. במסגרת יום זה יתקיימו בין היתר פעילויות ייחודיות, סיורים, הדרכות, מפגשי שיח, פעילויות לילדים וסדנאות יצירה. ל"ג בעומר, 23.5. לרשימת המוזיאונים המשתתפים ולפרטים: www.icom.org.il