אנשי קרן המטבע בישראל: "הגירעון ב-2019 צפוי לגדול ל-3.5%"

קרן המטבע צופה המשך מגמת התגברות קצב האינפלציה, אך בכפוף להתפתחויות בסחר העולמי ולהשפעת מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין • בנוסף מציינים בקרן כי אין הלימה בין קצב הצמיחה המהיר של ישראל לעלייה בפריון העבודה שעדיין מדשדש מאחור

Christine Lagarde, יו"ר קרן המטבע / צילום: יורי גריפס, רויטרס
Christine Lagarde, יו"ר קרן המטבע / צילום: יורי גריפס, רויטרס

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) מזהירה את הממשלה מהמשך התנפחות הגירעון התקציבי ותומכת ביעד הגירעון ל-2020 שיציג אגף התקציבים באוצר לממשלה הבאה. "הגירעון התקציבי של ישראל במגמת עלייה למרות שיעור האבטלה המאוד נמוך", מציינת הקרן בהודעה שפרסמה היום (ו') לסיכום הביקור התקופתי של בכיריה בישראל. "גם אם ייעשו מאמצים גדולים לשלוט בהוצאות, הגירעון ב-2019 צפוי לגדול ל-3.5% תוצר ואף יותר", קובעים כלכלני הקרן ומאמצים בכך את התחזית שפרסם אגף התקציבים בינואר השנה, על אפו וחמתו של שר האוצר משה כחלון. הקרן קוראת לממשלה לקבוע בתקציב 2020 יעד של 2.5% תוצר - במטרה לייצב את יחס החוב לתוצר שהחל לעלות ב-2018 וצפוי לעלות שוב ב-2019, לאחר כמעט שני עשורים רצופים של ירידה. לאחר חמש שנים של יעד גירעון 2.9% תוצר בנו באגף התקציבים את הצעת תקציב 2020 על יעד גירעון של 2.5% - יעד שכדי לעמוד בו הממשלה תצטרך לקצץ בהוצאותיה ולהגדיל את הכנסותיה בסכום כולל העומד כרגע על 20 מיליארד שקל - ועשוי להיות גבוה יותר כתוצאה מההסכמים הקואליציוניים. החשש באוצר הוא כי יעד גירעון גבוה יותר יביא לשנה שלישית של עלייה ביחס החוב הממשלתי - ובמקרה כזה יהיו לכך השלכות חריפות על דירוג האשראי של ישראל ועל הסנטימנט כלפי הכלכלה הישראלית בשווקי ההון הבינלאומיים. בנוסף מזהירה קרן המטבע כי ישראל איננה נוקטת במדיניות נמרצת מספיק לעידוד הפריון של העובד הישראלי: בעוד קצב הצמיחה מאז אמצע העשור הקודם עמד בממוצע על 3.7% לשנה הפיריון גדל בקצב של 0.8% בלבד - והשתלבות ערבים וחרדים בשוק העבודה צפויה להאט את קצב גידולו עוד יותר (משום שרוב המשרות שנפתחות לערבים ולחרדים הן בפריון נמוך מהממוצע).

קרן המטבע צופה המשך מגמת התגברות קצב האינפלציה, אך בכפוף להתפתחויות בסחר העולמי ולהשפעת מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין. הקרן גם מציינת את הקצב המהיר של עליית השכר בישראל בהתפתחות שיש לשים לב אליה ומשבחת את הוועדה המוניטרית של בנק ישראל על החלטתה לנקוט במדיניות זהירה והדרגתית לגבי העלאות ריבית נוספות. בנוסף הקרן משבחת את הקמת הוועדה ליציבות פיננסית ומציינת לטובה את "הנמרצות" שמגלה הפיקוח על הבנקים בישראל.

משלחת קרן המטבע בראשותו של קרייג בומונט ביקרה בישראל השבוע ודנה עם עם הצמרת הכלכלית במדינה בשורת נושאים מקרו כלכליים. בהודעת הסיכום שפרסמה בעקבות הביקורת כתבה המשלחת כי "הצמיחה בישראל ממשיכה להיות איתנה ועומדת נכון לסוף הרבעון הראשון של 2019 על קצב שנתי של 3.2% - קצב שצפוי להישאר ללא שינוי עד לסוף שנה זו. המשלחת ציינה כי היצוא הישראלי ספג פגיעה קטנה יחסית ממלחמת הסחר, בזכות עוצמת ייצוא שירותי ההייטק, אך יחד עם זאת ניכרת ירידה בהשקעות, בגלל השפל בענף הבנייה. שוק התעסוקה ממשיך להפגין עוצמה ומספר המשרות גדל ב-2% בכלל האוכלוסיה וב-3.5% בקרב נשים. השכר במגזר העסקי עלה ב-2018 ב-4.3% לעומת עלייה של 2.9 אחוזים ב-2017.