התשקיף של חברת הקנאביס BOL לקראת הנפקה בקנדה הזניק את מניית עמיר שיווק בתל אביב

החברה מעוניינת לגייס עד 200 מיליון דולר, לפי שווי של יותר ממיליארד דולר "אחרי הכסף" • עמיר שיווק העניקה ל-BOL הלוואה של 20 מיליון דולר, ובמקרה של הנפקה יעמוד חלקה בחברה על 16% • BOL שואפת לייצר 870 טונות קנאביס, כשכיום היא מייצרת 7 טונות • רשמה הפסד רבעוני של 13.7 מיליון דולר

חברת הקנאביס שאיפה לחיים (BOL), המנוהלת על-ידי חגי הילמן ותמיר גדו, הודיעה במהלך סוף השבוע על הגשת תשקיף פומבי להנפקה בבורסה של טורונטו. החברה מעוניינת לגייס עד 200 מיליון דולר, לפי שווי של מעל מיליארד דולר "אחרי הכסף". את ההנפקה יובילו בנקי ההשקעות BMO Nesbitt Burns ,Cowen &Co ו-Scotia Capital.

BOL פותחת את התשקיף בהצהרה יוצאת דופן במסמכים מסוג זה, שלפיה "בכוונתנו להיות החברה המובילה בייצור של קנאביס רפואי ומוצרי קנאביס בעולם". לטענתה, תוכל להגיע בתוך כמה שנים לגידול קנאביס על פני 2,100 דונם ולכושר ייצור של 870 טונות קנאביס.

כיום החברה מגדלת שבע טונות קנאביס בשנה, ב-35 דונם חממות. היא מעריכה כי תוכל לייצר 188 טונות ב-2019 ו-328 טונות כבר ב-2020 (מהם 164 טונות ייוצרו בישראל והיתר בפורטוגל). עוד 508 טונות יגיעו לדברי החברה מקבלני משנה. היקף השוק הישראלי כולו הוא כיום כעשר טונות קנאביס.

הקציר הראשון בפורטוגל אמור להתבצע ברבעון האחרון של 2019 (והוא אבן הדרך הקרובה ביותר המוצגת בתשקיף, שאותה אפשר יהיה לבחון).

BOL תולה חלק מהתקוות שלה להפוך למובילת השוק בכך שהיא חולשת על כל שרשרת הערך של המוצר: גידול, מפעל ייצור ומערך שיווק. המפעל מעבד כיום כ-50 טונות והחברה מעוניינת להרחיבו ל-360 טונות בתוך כשנה.

מנייתה של עמיר שיווק  הבורסאית - שהעניקה הלוואה של 20 מיליון דולר ל-BOL - עלתה היום בשעות הצהריים בת"א ב-12% לשווי חברה של כ-475 מיליון שקל. את ההלוואה תוכל עמיר שיווק להמיר לכ-16% מהחברה - כלומר, 160 מיליון דולר, אם אמנם יתקבל השווי המבוקש.

הכנסות של 3.5 מיליון דולר ב-2018

בתשקיף חשפה BOL את התוצאות הכספיות שלה: היא רשמה ברבעון הראשון של 2019 הכנסות של 1.1 מיליון דולר, צמיחה של 22% לעומת התקופה המקבילה, והפסידה 13.6 מיליון דולר. בתקופה זו רשמה החברה הפסד גולמי, של 239 אלף דולר. ההוצאות התפעוליות שלה היו 10 מיליון דולר. ההפסד הגולמי נוצר בין היתר מכך שבתקופה זו, טרם כניסת רפורמת הקנאביס לתוקף, מחיר הקנאביס בישראל עדיין מסובסד.

ב-2018 רשמה החברה הכנסות של 3.5 מיליון דולר, ההפסד הגולמי היה 2.2 מיליון דולר וההפסד הנקי - 27 מיליון דולר.

בשל הצהרתה של החברה כי היא מעוניינת להיות חברת הקנאביס הגדולה בעולם, מעניין להשוות את פעילותה עם זו של חברות בינלאומיות אחרות.

חברת קאנופי, המובילה את השוק, רשמה ברבעון האחרון שדווח (האחרון של 2018) הכנסות של 63 מיליון דולר, תמורת מכירת עשר טונות קנאביס ברבעון, בעיקר בשוק הקנדי. המחיר הממוצע לגרם היה 7 דולרים, והמחיר לגרם קנאביס רפואי הוא בין 9-13 דולר (תלוי היכן נמכר המוצר). שיעור הרווח הגולמי היה 15.5%, וההוצאות התפעוליות עמדו על 32 מיליון דולר. בזכות הכנסה מימונית רשמה החברה רווח של 74 מיליון דולר. שווי השוק שלה הוא 15.4 מיליארד דולר.

חברת אורורה רשמה ברבעון הראשון של 2019 הכנסות של כ-55 מיליון דולר. היא ייצרה ברבעון 15 טונות קנאביס, מהן מכרה תשע טונות. שיעור הרווח הגולמי שלה עמד על 54%, והוצאות התפעול שלה היו כ-50 מיליון דולר ברבעון. אורורה רשמה הפסד של 117 מיליון דולר ברבעון, בעיקר מסיבות מימוניות. שווי השוק של החברה הוא 8.4 מיליארד דולר.

בכיר באורורה אמר לאחרונה ל"גלובס", כי היא תמכור 500 טונות קנאביס כבר ב-2020, תמורת מיליארדי דולרים. כלומר לא רק ל-BOL יש שאיפות גבוהות.

חברת קטנה יותר, טילריי, הנסחרת לפי שווי של 4.2 מיליארד דולר, רשמה ברבעון האחרון של 2018 הכנסות של 15.5 מיליון דולר. היא ייצרה שתי טונות קנאביס, שאותו מכרה במחיר ממוצע של 7 דולרים לגרם. שיעור הרווח הגולמי היה כ-20%, ההפסד התפעולי עמד על 22 מיליון דולר וההפסד הנקי - 31 מיליון דולר.

מעניין להשוות את BOL גם לחברות המקומיות. השוואה זו מגלה כי למרות שכושר הייצור של החברה גדול מזה של החברות האחרות בשוק (35 דונם גידול לעומת פחות מעשרה דונמים לחברות הבאות אחריה בדירוג הגודל), ולמרות שהיא חולשת גם על הגידול וגם על השיווק, ההכנסות שלה ב-2018 לא שיקפו פער משמעותי לעומת החברות האחרות. קנדוק, שייצרה בשנה שעברה בין שלוש לחמש טונות קנאביס, רשמה ב-2018 הכנסות של 2 מיליון דולר בשנה; פארמוקאן רשמה הכנסות של 4 מיליון דולר; בטר - 3.6 מיליון דולר; ושיח 5.1 מיליון דולר.

יש לציין כי ב-2019 עבר השוק שינויים דרמטיים, בשל כניסתה לתוקף של רפורמת הקנאביס, ושינויים דרמטיים נוספים צפויים עם תחילתו של היצוא. כך, שקשה לשפוט מי מן החברות ערוכה יותר להצלחה לפי התוצאות הכספיות עד כה.

BOL זכתה כאמור בלקוחות חדשים רבים מתחילת 2019, בגלל המחסור בקנאביס בעקבות הפסקת פעילות התפרחת של "תיקון עולם", ולכן מצבה עשוי להשתפר משמעותית ב-2019. עם זאת, יש לציין כי היו תלונות בשוק על איכות המוצר של החברה.

מוצרים מבודלים וניסויים קליניים

BOL מסרה, כי אחד היתרונות התחרותיים שלה הוא צנרת המוצרים המבודלים בתחום הקנאביס הרפואי והניסויים הקליניים שהיא ערכה עד כה. בהקשר הזה יש לציין כי עדיין לא ברור כי מוצרים עם ניסויים קליניים מאחוריהם אכן ייתפסו כמבודלים בשוק הקנאביס העולמי.

לחברה מוצר נגזר מקנאביס שהיא מעוניינת לרשום כתרופת מרשם בארה"ב, והיא עומדת להיפגש עם ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) במהלך הרבעון השלישי של 2019 כדי לתאם את פרוטוקול הניסויים הדרוש למוצר.

כמו כן ציינה החברה, כי עומדים לרשותה רישיונות לשני פיתוחים של האוניברסיטה העברית, המגבירים ספיגה של חומרים פעילים בקנאביס. החברה מתכוונת לשלב את הטכנולוגיות הללו במוצריה כבר בשנה הקרובה, וגם בגישה זו היא מקווה לבדל אותם בשוק.