אמזון מציעה גיפטקארד של 25 דולר בתמורה לסריקת גופכם בבגד ים בתלת-ממד

ענקית הסחר המקוון עורכת מחקר במסגרתו תאסוף סריקות תלת-ממד של מבני גוף שונים • הסכמתם להשתתף? אמזון תעניק לכם גיפטקארד של 25 דולר לקניות באתרה

אמזון / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
אמזון / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

אמזון עורכת מחקר במסגרתו היא אוספת סריקות תלת-ממד של מבני גוף שונים, ומציעה למשתתפים בו גיפטקארד של 25 דולר לקניות באמזון בתמורה למידע האישי על גופם.

לפי טופס ההרשמה למחקר, החברה מעוניינת "ללמוד על מגוון צורות הגוף", ובמסגרתו המתנדבים מתבקשים להגיע לפגישה של חצי שעה במשרדי החברה בניו יורק. במהלך הפגישה המשתמשים ימלאו סקר ויעברו מדידות של גובה ומשקל, צילומי וידאו ותמונות של גופם וכן סריקות תלת-ממדיות שלהם, תחילה בלבוש מלא ולאחר מכן בבגד ים או בהלבשה תחתונה. לפי דיווח באתר mashable, המשתתפים אף נדרשים לחתום על הצהרת סודיות, כדי לשמור על כל מה שנאמר להם ושחוו במהלך המחקר חסוי, והחברה מפרסמת את המחקר באינסטגרם ובפייסבוק על-מנת להגיע למשתתפים פוטנציאליים.

ייתכן כי אמזון מעוניינת להשתמש בתובנות המחקר על-מנת להמשיך לפתח טכנולוגיה לסריקת גוף שתסייע למשתמשים למדוד באופן וירטואלי מהבית בגדים שהם מעוניינים להזמין, וכך לצמצם את היקף החזרת הבגדים לחברה - שירות שניתן ללקוח בחינם, אך החברה סופגת עבורו את העלויות השונות, כמו השינוע הלוך וחזור. ייתכן אף כי החברה מעוניינת לשפר את הטכנולוגיה על-מנת שתוכל להעניק עצות אופנה ללקוחות.

המחקר מנוהל על-ידי אמזון בשיתוף עם יחידת Body Labs - סטארט-אפ שנרכש על-ידי הענקית ב-2017 תמורת 50-70 מיליון דולר, לפי דיווח בטק-קראנץ'. בודי לאבס מצהירה כי הטכנולוגיה שלה יכולה להפיק דגמי גוף מפורטים בתלת-ממד מתוך תמונתו של אדם בלבד, ואף להוסיף תנועה לדגמים כדי להראות איך בדים מסוימים נעים על הגוף. למרות שהסטארט-אפ הציע את הטכנולוגיה שלו לפני שנרכש לשימושים בתעשיית האופנה ואף הגיימינג (ליצירת אוואטרים בדמות השחקנים), הטכנולוגיה שלו החלה להתפתח כאשר המייסד השותף, פרופסור למדעי המחשב מייקל בלאק מאוניברסיטת בראון, סייע למשטרת וירג'יניה לפתור מקרה של שוד ורצח באמצעות טכניקות ראייה ממוחשבת.

זו אינה הפעם הראשונה שאמזון עורכת מחקר דומה. בשנה שעברה "וול סטריט ג'ורנל" דיווח על מחקר ארוך-טווח בו אמזון ביקשה מהמשתתפים לעבור סריקות גוף מספר פעמים במהלך תקופה של 20 שבועות, על-מנת למדוד שינויים בצורת הגוף לאורך זמן. באותו מחקר המשתתפים נדרשו להגיע פעמיים בחודש לפגישות לצורך סריקות ומדידות, בתמורה לפיצוי בדמות גיפטקארד של עד 250 דולר.

מוקדם יותר השנה פייסבוק ספגה ביקורת רבה כשניהלה גם היא מחקר שהציע גיפטקארד למשתמשים בתמורה לדאטה אישי. במקרה של פייסבוק היה מדובר באפליקציה שהותקנה על הסמארטפון וקיבלה גישה מהמשתמשים לכמות עצומה של דאטה, הכולל שיחות אישיות, פעילות רשת ונתוני מיקום, בתמורה למתן תשלום חודשי של עד 20 דולר באמצעות גיפטקראד. האפליקציה הפרה את מדיניות אפל בכך שאפשרה להוריד אותה לאייפונים שלא דרך חנות האפליקציות הרשמית, ולמעשה "עקפה" את הפיקוח של אפל על האפליקציות שהיא מאפשרת להתקין במכשיריה, כשהשתמשה במערכת שאפל מתירה שימוש בה עבור אפליקציות פנימיות לעובדי חברות בלבד. האפליקציה אף עוררה ביקורת רבה מאחר שאותו מחקר פנה גם לנערים והוגבל מגיל 13 ומעלה. בעקבות הביקורת פייסבוק הפסיקה את פעילות האפליקציה.

נראה כי אמזון נזהרת יותר באפיון משתתפי המחקר, שנדרשים להיות מעל גיל 18, ובנוסף, תושבי מדינת אילינוי אינם מורשים להשתתף בו, מאחר שבמדינה זו קיימים חוקים מחמירים לגבי הפרטיות של מידע ביומטרי. בטופס ההרשמה למחקר החברה אף מתחייבת כי תשתמש במידע "עבור מחקר מוצרים פנימי בלבד, ולא למטרות שיווק" של מוצרים למשתתפים בו. למרות זאת, נראה כי אמזון מתמקצעת יותר ויותר באיסוף מידע אישי מדויק על משתמשיה על-מנת להתאים להם מוצרים, ובסוף השבוע דווח כי היא אף מפתחת צמיד שיוכל לזהות את הרגשות של העונדים אותו, לפי הטון של קולם.

לאמזון יש מספר מותגי ביגוד משלה, ולפי מחקר של חברת Coresight Research מחודש מרץ, היא הפכה לחברת הביגוד המובילה בארה"ב מבחינת מספר הקונים.