הביקוש עולה, הדבורים נעלמו: מחירי הדבש מתחילים לעקוץ

גל חדש של ביקוש לממתיקים טבעיים במקום סוכר לבן וירידה באוכלוסיית הדבורים שפוגעת בייצור ההמוני העלתה את מחירי הדבש בעולם לשיא • ומה קורה בישראל? לפי שעה המשבר עדיין לא הגיע לכאן

כוורת דבש / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
כוורת דבש / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

מחירי הדבש עלו ברחבי העולם לרמת שיא בעקבות גל חדש של ביקוש לממתיקים טבעיים וירידה באוכלוסיית הדבורים שפוגעת בייצור ההמוני של המוצר. כך, מחירו של הדבש לצרכן בממוצע עולמי עמד לאחרונה על 4.69 דולרים לפאונד, לפי חברת מחקרי השוק "יורומוניטור אינטרנשיונל". מדובר בזינוק של 25% מאז שנת 2013, בעוד שמחירי הסוכר ירדו בכ-30% במקביל.

המחיר לצרכן בארצות-הברית החודש היה בממוצע 7.66 דולרים לפאונד - עלייה של 9% ממאי 2018, לפי נתונים של מועצת הדבש הארצית. תושבי ארצות-הברית צרכו כ-270 מיליון ק"ג דבש ב-2018, או ממוצע של ק"ג לאדם - גידול של 65% משנת 2009, כך לפי דוח של המרכז החקלאי באוניברסיטת קליפורניה. נכון להיום, הדבש שנמכר או משמש בארצות-הברית במוצרים שונים מיוצר במדינה, והיתר הוא יבוא.

ומה קורה בישראל? משיחות עם ספקי דבש ורשתות מזון עולה כי לפי שעה לא נרשמו עליות מחירים על דבש ומוצריו. 

גם הטניסאי מספר 1 בעולם ממליץ

הדבש משמש כממתיק זה מאות שנים, אך בשנים האחרונות הוא הפך לפופולרי עבור אנשים שמחפשים חלופות בריאות יותר לסוכר קנים ולתרכיז תירס עתיר פרוקטוז (סוכר פירות). דבש נצרך במשקאות, בדברי אפייה ובדגני בוקר ואף משמש כרכיב בשמפו, בקרם לחות ובמוצרי טיפוח אישי שחברות משווקות כ"טבעיים".

"הדבש באמת מוכר את עצמו. הוא עונה על האמונה שהוא בריא, מלא וטעים", אומר דארן הס, הבעלים של חווה אורגנית בקליפורניה שבה כ-100 כוורות מפיקות בערך כ-680 קילו דבש בשנה, והוא נמכר בחנויות בסביבה במחיר שנע בין 9 דולרים ל-14 דולר לפאונד. לדברי הס, יש גידול ניכר במספר האנשים שמחפשים דבש מקומי וחלופות לממתיקים אחרים.

אחד המנועים של מחירי הדבש הוא הביקוש הגובר לדבש מובחר וגולמי כמו מסוג "מאנוקה" (Manuka) שמופק בניו זילנד ובאוסטרליה. הזנים הללו מומלצים על-ידי סלבריטאים, ביניהם הטניסאי מספר 1 בעולם נובאק ג'וקוביץ', בזכות יתרונות הבריאות שלהם. מחקרים מדעיים רבים אף הראו שהדבש יכול לסייע לריפוי פצעים, כיבים וכוויות. 

הכוורנים מתקשים להגדיל את התפוקה 

העלייה בביקוש לדבש נוצרה גם על רקע העובדה שהכוורנים מתקשים להגדיל את התפוקה. תפוקת הדבש העולמית הייתה יציבה יחסית בחמש השנים האחרונות, לפי נורברטו גרסיה, הנשיא הארגנטינאי של הוועדה המדעית לכלכלת דבש ב-Apimondia, הפדרציה הבינלאומית של הכוורנים.

הכוורנים נפגעו במיוחד מקריסת מושבות דבורים, מצב שבו מרבית הדבורים הפועלות בכוורת נעלמות מסיבה לא ידועה. הדבורים הפועלות הן הנקבות שאוספות את הצוף והאבקנים מן הפרחים, הן עובדות בכוורת, מייצרות את השעווה ומזינות את הזחלים, דבורים אחרות ואת המלכה. הצוף מאוחסן בגוף הדבורה ומתעכל בו עד שהוא הופך לדבש.

לדברי מדענים, הירידה באוכלוסיית הדבורים נגרמה על-ידי פרזיט שנקרא קרדית Varroa, בנוסף לשימוש במדבירי חרקים. גם הסבת שטחים חקלאיים גדולים לחוות גידול תעשייתי צמצמה את כמויות האוכל, האבקנים, שזמין לדבורים.

תפוקת הדבש בארצות-הברית הגיעה לשיא ב-2014 וירדה מאז ב-15%. היא הסתכמה בשנה שעברה ב-69 מיליון קילו, לפי משרד החקלאות הפדרלי. הכוורנים ברחבי המדינה מתקשים להתגבר על קריסות מושבות הדבורים וכן על אובדן הדבורים בחודשי החורף שנע בין 22% ל-36% בשמונה השנים האחרונות.

באוסטין, טקסס, מארק ברדלי הוא בעלים משותף של חברה שמפיקה דבש לשוק איכרים ומרכולים קטנים באזור. הוא אומר שהוא היה רוצה להתרחב, אבל קשה למצוא אזורים שמתאימים להצבת כוורות. "אין כאן כלום מלבד כותנה, תירס או פולי סויה במרחק של קילומטרים, מה שאומר שלדבורים אין אבקנים ללקט מהם את המזון שלהן".

כל מה שלא ידעתם על דבש
 כל מה שלא ידעתם על דבש